• ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
online صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4816 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ آذر

پاسخ به گزارش «اعتماد»

مديرمسئول محترم روزنامه اعتماد 
با سلام و احترام؛
در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاريخ 12/9/99 با عنوان «تور خالي آموزش و پرورش در مواجهه با ويروس قرن» معاونت‌هاي آموزشي وزارت آموزش و پرورش مطالب زيرا را به استحضار مي‌رساند: 
آنچه كه عملكرد وزارت آموزش و پرورش از آغاز شيوع بيماري كرونا تاكنون نشان مي‌دهد، اين است كه همواره تابع مصوبات ستاد ملي كرونا بوده است و علي‌رغم آنكه وزير آموزش و پرورش و معاونان ايشان همواره به اين اصل اذعان نموده‌اند كه هيچ آموزشي جايگزين آموزش حضوري نيست، لكن در تصميم‌هاي اتخاذ شده همواره سلامت دانش‌آموزان و فرهنگيان در اولويت قرار گرفته و سعي شده پاسخگوي جو رسانه‌اي در خصوص چالش‌هاي ايجادشده نيز باشند. در عين حال واكنش وزارت آموزش و پرورش در پي شيوع ويروس كرونا و تعطيلي مدارس به اين صورت بوده است كه به سرعت روش‌هاي ديگري را براي ادامه‌دار بودن جريان آموزش به انجام رسانده كه از اين روش‌ها  به شروع اولين برنامه آموزشي از تلويزيون ملي ايران در كمترين زمان بعد از آغاز تعطيلی‌ها، راه‌اندازي شبكه شاد براي ارائه آموزش‌هاي مجازي و اجراي آن به صورت تعاملي و نيز اعزام راهبران آموزشي و توزيع درسنامه براي مناطق كم برخوردار را مي‌توان نام برد كه تمام اين بسترها به صورت مداوم در حال گسترش، به‌روزرساني، تقويت و ارتقاي كيفيت بوده است.  همچنين صرف نظر از اينكه ماموريت اين وزارت محروميت‌زدايي و تهيه ابزارهاي هوشمند براي افراد نيست، همواره درصدد آن بوده است كه از طرق مختلف چه در تهيه اين ابزار و چه در زمينه‌سازي بستر مجازي در نقاط دور از دسترس تلاش‌هاي موثري هم انجام داده است.  مع‌الوصف آنچه كه مطالعات بين‌المللي و عملكرد كشورهاي پيشرو در زمينه آموزش نشان مي‌دهد؛ اهميت و تاثيرگذاري آموزش به صورت حضوري است كه هم به لحاظ آموزش و هم پرورش تنها مسير مورد تائيد و تاكيد پژوهشگران است. اصحاب تعليم و تربيت واقفند كه آموزش‌هاي حضوري با ماهيت تعليم و تربيت سازگارتر است و تاكيد بر آن در شرايط مطلوب كاملا آگاهانه و خردمندانه است و اهتمام آموزش و پرورش بر تقويت كيفيت آموزش‌هاي غيرحضوري در مسير دغدغه‌هايي است كه نگارنده داشته است و يك مطالعه اجمالي در شرايط و اقدامات آموزش و پرورش هر بررسي‌كننده منصفي را به اين نتيجه مي‌رساند كه آموزش و پرورش علي‌رغم همه محدوديت‌هاي موجود، متناسب با نيازهاي فعلي و موثر عمل كرده است. گرچه هرگز مدعي نيست كه اقدامات اين نهاد در حوزه تربيت و آموزش با توجه به منابع و ناپايداري‌ شرايط بي‌عيب و نقص بوده است. وزير آموزش و پرورش نيز در صحبت‌هاي اخير خود در خصوص برگزاري امتحانات به صورت حضوري براي دانش‌آموزان پايه نهم و دوازدهم كه سال سرنوشت‌سازي را پشت سر گذاشته‌اند و بر نياز برگزاري كلاس‌هاي حضوري براي دانش‌آموزان دوره اول ابتدايي، آن هم با رعايت سختگيرانه كليه پروتكل‌هاي بهداشتي تاكيد كرده و تصميم‌گيري نهايي را بنا بر شرايط محلي و به تائيد ستاد كرونا منوط نموده است.  لازم به ذكر است ما تنها كشوري نيستيم كه درگير شيوع ويروس كرونا شده است؛ نويسنده محترم با اندك مطالعه‌اي در خصوص وضعيت ساير كشورها درمي‌يافت كه بسياري از آنها علي‌رغم وجود آمار فوتي‌هاي بيشتر، همچنان آموزش را از طريق حضوري ترجيح داده‌اند چراكه به اهميت آموزش حضوري پي برده‌اند. از اين رو مدارس در اين كشورها آخرين جايي هست كه تعطيل مي‌شوند كه به صورت مشخص مي‌توان به كشورهاي انگليس، آلمان و فرانسه اشاره نمود. اين كشورها هم به لحاظ زيرساخت‌هاي فناوري و امكان بهره‌وري همگاني در وضعيت مطلوب قرار دارند و هم امكان دسترسي بيشتري به ابزار هوشمند براي‌شان ميسر است.  انتظار مي‌رود رسانه‌ها از منظر ملي به موضوع آسيب‌هاي دور ماندن كودكان از مدرسه نگاه كرده و آن را مورد توجه و بررسي قرار دهند تا بتوانيم با بهره‌گيري از تجارب جهاني فرصت بهتري را براي يادگيري دانش‌آموزان فراهم كنيم.  خواهشمند است دستور فرماييد طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گيرد. 
فريبرز حميدي ، رييس مركز اطلاع‌رساني
و روابط عمومي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون