• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4869 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ بهمن

سمت و سوي بازار خودرو در آستانه سال نو در گفت‌وگو با عضو اتحاديه نمايشگاه‌داران

خودرو بخريم يا نخريم؟

ندا جعفري| تمايل مردم به داشتن خودرو براي تعطيلات ايام عيد باعث شده كه هر ساله با نزديك شدن به ايام نوروز بازار خريد و فروش خودرو رونق بيشتري پيدا كند. البته در يك‌سال گذشته خودرو تبديل به يك كالاي سرمايه‌اي نيز شده و بسياري براي حفظ ارزش دارايي خود دست به خريد و فروش خودرو مي‌زنند.  البته ورود به اين بازار و سرمايه‌گذاري در بازار خودرو در حال حاضر با چالش‌هاي بسيار زيادي روبه‌رو است. نه فقط ريسك‌هاي قيمتي بلكه محدوديت‌هاي قانوني و محدود بودن بازار خودروي ايران بر اثر تحريم‌ها و عدم ارتباط آن با بازارهاي جهاني باعث شده تا روند تغييرات قيمتي مخصوصا در سال‌هاي اخير به‌ صورت جهشي دنبال شود اما با توجه به اينكه خودرو در ايران با نقدشوندگي مناسبي روبه‌رو است، مردم همچنان به سرمايه‌گذاري در اين بازار ترغيب مي‌شوند، اما آيا وضعيت فعلي زمان مناسبي براي سرمايه‌گذاري و خريد خودرو محسوب مي‌شود؟
افزايش قيمت خودرو
عليرضا پورحسني، عضو اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو معتقد است؛ نوسان قيمت خودرو تحت تاثير عوامل مختلف داخلي و خارجي قرار دارد. هرچند نوسان قيمت خودروهاي خارجي با تاثير گرفتن از قيمت دلار داخلي ايجاد مي‌شوند اما در خودروهاي داخلي چندين عامل ديگر نيز روي اين نوسان تاثيرگذار هستند. در كل نوسان قيمت خودرو را مي‌توان تحت تاثير نرخ دلار و تصميمات مسوولان اين حوزه دانست. او در اين خصوص توضيح داد كه قيمت خودرو نسبت به ماه گذشته افزايش داشته و علت اصلي آن هم افزايش نرخ دلار بوده است. اين كارشناس بازار خودرو در پاسخ به اين پرسش كه آيا در حال حاضر زمان مناسبي براي خريد خودرو محسوب مي‌شود يا خريد خودرو را بايد به ايام پس از عيد موكول كرد؟ گفت: فعلا نمي‌توان پيش‌بيني درستي از اين شرايط داشت روابط سياسي كشور ما با ساير كشورها يكي از عوامل اثرگذار بر قيمت خودروهاست و با توجه به انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌رو به نظر نمي‌رسد وضعيت بازار خودرو چندان تغييري كند؛ اما معمولا شب عيد يا ايام تابستان تقاضا براي خريد خودرو اوج مي‌گيرد، بنابراين بهترين زمان اين است كه مردم قبل از افزايش ميزان تقاضا كالاي مورد نظر خود را خريداري كنند.او در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در صورتي كه توافقات برجامي صورت گيرد ممكن است قيمت ارز افت كند و اوضاع خودرو هم از نظر واردات قطعه و برندهاي جديدي كه وارد بازار ايران مي‌شود بهتر از امروز شود و اين موضوع براي بازار خودرو بسيار موثر خواهد بود.اين فعال حوزه خودرو با اشاره به وضعيت تقاضا در سال‌هاي گذشته تصريح كرد: چند سال قبل بسياري از مردم براي حفظ سرمايه و دارايي‌شان به بازار هجوم آورده بودند و خريد مي‌كردند و با توجه به وسعي كه داشتند خودرو مي‌خريدند و نگه مي‌داشتند الان شرايط مانند گذشته نيست مگر اينكه اتفاق ديگري رخ دهد.
شرايط موجود قابل پيش‌بيني نيست
پورحسني خاطرنشان كرد: در صورتي هم كه توافقي صورت نگيرد افزايش نرخ ارز را پيش‌رو خواهيم داشت و تحريم‌ها بازار خودرو را با نوسان بيشتري روبه‌رو خواهد كرد. آنچه از وضعيت فعلي اقتصاد مشخص است، نوسان و تغيير قيمت خودرو در آينده كماكان وجود خواهد داشت؛ چراكه فعالان بازار با دقت وضعيت بازار و روند افزايشي قيمت خودرو را دنبال مي‌كنند.اين فعال حوزه خودرو گفت: در صورتي كه شرايط اقتصادي كشور رو به بهبود بگذارد و تحريم‌ها برداشته شود و شركاي خارجي به كشور بازگردند نه تنها فقط خودرو بلكه در صنايع ديگر نيز اوضاع اقتصادي رو به بهبود خواهد گذاشت. ولي اگر پس از مدتي اين شائبه ايجاد شود كه قرار نيست تغييري صورت گيرد و شرايط عادي شود دوباره اوضاع مانند قبل خواهد شد و نرخ تورم و افزايش نرخ شكل خواهد گرفت. به اعتقاد بنده تا پايان سال اين نوسان در نرخ خودرو ادامه خواهد داشت.او در پاسخ به اين پرسش كه چرا قيمت قطعات و خودروهاي داخلي با تغيير نرخ ارز رشد مي‌كنند، افزود: هرچند بازار خودروي ايران ارتباط مستقيمي با بازارهاي خارجي ندارد با اين‌ وجود مواد اوليه براي توليد خودروهاي داخلي اكثرا از خارج وارد مي‌شود. از اين‌رو به دليل نوسان قيمتي در مواد اوليه نرخ نهايي خودرو نيز رشد مي‌كند. او در خصوص كاهش قيمت‌ها گفت: دو ماه گذشته كمي قيمت‌ها در بازار خودرو افت كرد، اما پس از آن مجدد قيمت ارز بين دو تا سه هزار تومان رشد كرد و بهاي دلار از كانال ۲۴ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان رسيد و با وجود ركود در بازار باز هم فروشنده‌ها نرخ‌ها را بالا بردند و توقع افزايش بيشتر قيمت‌ها در بازار را نيز داشتند و از سوي ديگر خريداراني هم كه وارد بازار شدند توقع خريد خودرو با قيمت‌هاي قبل را داشتند و اين موضوع باعث ركود بيشتر اين روزها شد.
حضور مصرف‌كننده واقعي در بازار
اين عضو اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو در پاسخ به اين پرسش كه خريداران خودرو در حال حاضر مصرف‌كنندگان واقعي هستند يا واسطه‌ها، گفت: در حال حاضر با توجه به نرخ ارز مصرف‌كنندگان واقعي بيشتر از واسطه براي خريد اقدام مي‌كنند.  پورحسني تصريح كرد: همه خودروها رشد قيمت داشتند؛ پرايد ۲ تا ۳ ميليون تومان گران شد و خودرويي هم كه ۸۰۰ ميليون تومان بود ۲۰ ميليون تومان رشد قيمت داشته است. بر اساس اين گزارش؛ عليرضا رزم‌حسيني، وزير صمت اخيرا اعلام كرده سياست وزارت صمت افزايش توليد خودروهاي داخلي همزمان با ارتقاي كيفيت آنهاست و توليد خودرو در كشور نيز افزايش داشته و شوراي رقابت قرار است بر اساس قانون، هر سه ماه يك‌بار قيمت‌ها را بر اساس تورم كشوري اعلام كند و وزارت صمت به دنبال مجموعه‌سازي قطعات بوده و بر اين اعتقاد است كه انحصار به خريدار و فروشنده لطمه مي‌زند بنابراين اگر موفق به توليد قطعات مشترك شويم شاهد كاهش قيمت تمام شده خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون