• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4870 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲ اسفند

خروج نقدينگي از بازار سرمايه در اسفند ماه طبيعي است

پيش‌بيني بورس در ماه پاياني سال

ندا جعفري| چندي پيش علي دهقان‌دهنوي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار از تغيير دامنه نوسان توسط شوراي عالي بورس خبر داد و گفت: مقرر شده تا دامنه نوسان خريد و فروش سهام از ۲۵ بهمن ماه از منفي دو تا مثبت ٦ درصد تغيير كند. پس از اين خبر مهم هر چند انتظار مي‌رفت با اعمال تغييرات جديد در سرمايه، مدار بورس صعودي باشد اما فشار فروش در بازار كماكان مشهود بود و حتي اخبار رشد قيمت جهاني مس و افزايش بهاي نفت خام هم براي جذب سرمايه‌گذاران تاثير چنداني نداشت و هفته آخر بهمن ماه روزهاي پرنوساني براي بازار سرمايه بود به گونه‌اي كه از 5 روز كاري 3 روز همراه با رشد و دو روز آن منفي بود.
البته اخيرا سعيد اسلامي يكي از اعضاي شوراي عالي بورس در اين باره واكنش نشان داده و گفته است؛ اظهارنظرهاي متفاوت از سوي برخي از فعالان بازار باعث شده شاهد نوسان داراي هيجان در بازار باشيم و به اين موضوع اشاره كرده كه سهامداران به هيچ عنوان نبايد منابع مالي ضروري خود را وارد بازار كنند و ما در زمان روند صعودي بازار شاهد آن بوديم كه برخي از سهامداران اقدام به فروش مسكن و خودروي خود مي‌كردند تا بتوانند سرمايه‌هاي خود را براي كسب بازدهي بيشتر وارد بازار كنند. به گفته او اگر ريسك‌ها كنار گذاشته شوند، ترديدي نيست كه بازار سرمايه سودآوري بيشتري خواهد داشت به شرط آنكه ديدگاه سهامداران براي سرمايه‌گذاري در اين بازار بلندمدت باشد.
در اين رابطه همايون دارابي يكي از كارشناسان بورسي مي‌گويد: خروج اين روزهاي نقدينگي از بورس كاملا طبيعي است. او در مورد وضعيت اين روزهاي بورس معتقد است؛ هر ساله با نزديك شدن به اسفند ماه با كمبود نقدينگي روبه‌رو مي‌شويم و شاهد خروج نقدينگي از بازار سرمايه هستيم و اين موضوع يكي از دلايلي اصلي ريزش‌هاي شاخص بورس در چند روز گذشته بوده است. اين كارشناس بازار سرمايه اظهار كرد: در ماه‌هاي پاياني سال اغلب صندوق‌هاي تامين اجتماعي كه نياز به نقدينگي بيشتري دارند، اقدام به خروج نقدينگي از بازار مي‌كنند و بازار به سمت تعادل نسبي پيش مي‌رود. اين فعال بازار سرمايه در اين باره به «اعتماد» گفت: يكي از دلايل مهم ديگري كه باعث شده تا حقيقي‌ها سرمايه‌هاي خود را از بورس خارج و به بازارهاي ديگر كوچ كنند، اين است كه هنوز به آينده اقتصادي پيش‌رو اطميناني ندارند و بسياري از تازه‌واردهاي بازار هم با هر پالس منفي، در جايگاه فروش قرار مي‌گيرند و دارايي خود را به هر قيمتي كه شده، عرضه مي‌كنند.دارابي تصريح كرد: در حال حاضر سهامداران به دليل ابهامات سياسي به سمت صندوق‌هاي با درآمد ثابت رفته‌اند البته يكي از اتفاقات مثبتي كه در هفته گذشته رخ داد، تصويب لايحه بودجه بود كه اين امر مي‌تواند اتفاق مثبتي در شرايط كنوني باشد. اما چشم‌انداز بازار سرمايه در چند ماه آينده، نوساني بوده و بعيد است كه رشد پايداري را در اين بازار شاهد باشيم. اين فعال حوزه بورس ادامه داد: بسياري از سهم‌ها هستند كه از لحاظ بنيادي از شرايط خوبي براي رشد برخوردارند و مي‌توانند موقعيت مناسبي از لحاظ خريد براي سهامداران باشند اما بهتر است سهام‌داران، سهام خريداري شده را براي ميان‌مدت نگه دارند.

سهامداران نگاه بلندمدت داشته باشند
دارابي درباره روند معاملات در بورس گفت: اكنون به هيچ عنوان نمي‌توان به صورت شفاف در مورد آينده بازار صحبت كرد زيرا متغيرهاي زيادي از نظر مسائل سياسي و اقتصادي در بازار وجود دارد كه هر يك از آنها بر روند بازار تاثيرگذار خواهند بود. اما سهامداران با انتخاب سهم‌هاي مناسب با نگاه بلندمدت، بهترين بازارگردان براي سهم خود خواهند بود.
دارابي با بيان اينكه برخي از سهم‌ها در وضعيت فعلي از ارزندگي خوبي برخوردارند، خاطرنشان كرد: بهاي هر تن مس از ۲ هزار و ۴۰۰ دلار در روزهاي گذشته به ۸ هزار دلار رسيد و قيمت اين فلز همزمان با تعطيلات سال نو چيني از ۸۴۰۰ دلار هم عبور كرده است.
 او افزود: همچنين قيمت سرب نيز به ۲ هزار و ۱۱۷ دلار و بهاي آلومينيوم هم به ۲ هزار و ۸۰ دلار رسيده است و در صورتي كه قيمت نفت همچنان افزايشي باشد، سهم‌هاي اين صنايع مي‌تواند ارزندگي خوبي براي سرمايه‌گذاري به همراه داشته باشد.
اين كارشناس بازار سرمايه به قيمت دلار نيز اشاره كرد و گفت: بيش از آنكه افزايش يا كاهش نرخ دلار در شرايط فعلي حائز اهميت باشد، ثبات آن مهم است و همين نرخ ۲۵ و ۲۶ هزار تومان دلار براي بازار سرمايه شرايط مساعدي است اما همواره بازار سرمايه به‌ طور مستقيم از روند تورم تاثير مي‌پذيرد.
تامين كسري بودجه از محل سهام شركت‌هاي دولتي
بر اساس اين گزارش؛ رشد بورس در سال جاري و تشويق‌هاي مكرر دولت به ورود سرمايه‌هاي خرد و كلان مردم به اين بازار در ماه‌هاي ابتدايي سال سبب شد تا بسياري از سرمايه‌هاي سرگردان راهي بورس شده و به سمت اين بازار هدايت شوند؛ هر چند كه در برخي ماه‌ها جابه‌جايي منابع از بازار بورس به سمت برخي بازارهاي موازي نقدشونده از جمله ملك و املاك و ارز و طلا را نيز شاهد بوديم؛ اما در مجموع بخش عمده‌اي از نقدينگي متمركز بر بازار سرمايه شده بود كه البته ثمره اصلي آن براي دولت، تامين كسري بودجه خود از محل فروش دارايي‌ها و سهام شركت‌هاي دولتي در اين بازار جذاب براي عامه مردم بود. ضمن آنكه امسال دولت تلاش كرد از طريق فروش اوراق بدهي و سهام شركت‌هايش، بخشي از كسري بودجه‌اش را جبران كند اما با وجود افزايش حجم انتشار اوراق بدهي و فروش سهام شركت‌هاي دولتي نتوانست به‌ طور كامل منابع مالي‌اش را از اين محل تامين كند. تحليلگران با استناد به همين موضوع بر اين باورند كه در سال جديد نيز احتمالا بحران كسري بودجه تشديد خواهد شد به‌ ويژه آنكه بعيد نيست بخشي از درآمد‌هايي كه دولت در بودجه شناسايي كرده محقق نشود و اگر كسري بودجه دولت در سال آينده به رشد تورم منجر شود در نهايت بايد منتظر رشد شاخص‌هاي بورس باشيم. از سوي ديگر اگر دولت به وعده‌هايش براي حجم تامين مالي از طريق فروش سهام شركت‌هاي دولتي عمل كند احتمالا سال آينده يك سال رويايي از نظر عرضه‌هاي اوليه در بورس خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها