• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4886 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ اسفند

بلومبرگ در گزارشي از افزايش فروش نفت ايران خبر داد

خريداران عمده نفت ايران باز مي‌گردند؟

بلومبرگ طي گزارشي واردات نفت خام چين از ايران در ماه مارس را 856 هزار در روز پيش‌بيني كرد كه البته بالاترين رقم در دو سال گذشته و حدود 130 درصد بيشتر از ماه فوريه است. واردات 856 هزار بشكه‌اي نفت از ايران در حالي است كه از زمان خروج يك‌جانبه امريكا از برجام اغلب كشورهاي عمده خريدار نفت ايران، واردات خود را به ‌شدت كاهش داده يا به صفر رسانده بودند. با اين حال پيش‌بيني مي‌شود واردات نفت چين از ايران در ماه مارس نسبت به ماه فوريه بيش از دوبرابر افزايش يابد. صادرات نفت ايران به استان شاندونگ چين كه مقر يك‌چهارم ظرفيت پالايشگاهي اين كشور است، در اين ماه به‌ شدت افزايش يافته و باعث متراكم شدن بنادر و پر شدن منابع ذخيره در اين منطقه شده است. 
در قسمتي از اين گزارش آورده شده كه «قيمت نفت ايران در چين معمولا 3 تا 5 دلار ارزان‌تر از شاخص نفت برنت فروخته مي‌شود. افزايش واردات نفت چين از ايران در حالي پيش‌بيني شده كه واردات شامل انتقال كشتي به كشتي نفت در خاورميانه يا در آب‌هاي سنگاپور، مالزي و اندونزي براي پنهان كردن مبدا آنها مي‌شود. مصرف سوخت چين به سطح قبل از بحران كرونا بازگشته ولي طي چند ماه گذشته در بحبوحه‌ اوج دوباره كرونا در بخش‌هايي از اين كشور كاهش يافته است. مصرف سوخت اين كشور در حال حاضر به خاطر فعاليت كارخانه‌اي و افزايش ساخت و ساز در اين كشور بالا رفته است. تخمين زده مي‌شود نفتكش‌ها حداقل بايد 12 روز منتظر بمانند تا بار آنها در شاندونگ تخليه شود. ذخاير نفتي در بنادر اين استان به بالاترين سطح طي يك ماه گذشته رسيده است.» با وجود افزايش واردات نفت چين از ايران، انتظار مي‌رود كه هند نيز به زودي به خريد نفت ايران روي آورد چراكه پس از جلسه اوپك‌پلاس و نارضايتي هندي‌ها از محدوديت توليد اوپك و متحدانش و هدف آن براي ايجاد تنوع در تامين‌كنندگان نفت خام ممكن است با واقعيت‌هاي سخت بازار جهاني روبه‌رو شود و حتي از خاورميانه به سمت ديگر توليدكنندگان نفتي برود.
 خبرگزاري رويترز اواسط هفته گذشته خبري مبني بر الزام به تنوع‌بخشي و كاهش وابستگي پالايشگاه‌هاي نفتي در هند به خاورميانه منتشر كرد. هندي‌ها 84 درصد نياز نفت خام خود را وارد مي‌كنند كه بيش از 60 درصد آن از خاورميانه تامين مي‌شود. به نظر مي‌رسد واردات نفت هند در ماه فوريه به ‌شدت كاهش يافته است.
 بزرگ‌ترين تامين‌كننده هند در ماه‌هاي اخير عراق بوده است، داده‌هاي حمل و نقل رفينيتيو حاكي از واردات روزانه 900 هزار بشكه در روز در فوريه بوده، اين مقدار در ماه دسامبر برابر 890 هزار بشكه در روز بوده است. هند در ماه مورد بررسي واردات از عربستان را كاهش و از روسيه و امريكا افزايش داده است. با اين وجود به نظر مي‌رسد براي تنوع‌بخشي به سبد خريد نفت خود نياز به نفت توليدي ايران و ونزوئلا نيز دارد. 
هر چند بيش از يك‌سال از آخرين خريد هندي‌ها از ايران مي‌گذرد اما به نظر مي‌رسد روي كار آمدن بايدن مي‌تواند مقدماتي باشد براي خريد بيشتر نفت از ايران. 

نفت سنگين  ايران گران  شد
جديدترين گزارش ماهانه اوپك نشان داد قيمت نفت سنگين ايران در ماه ميلادي گذشته 6 دلار و ۲۸ سنت معادل ۱۱.۵ درصد در مقايسه با ژانويه افزايش داشت. قيمت نفت سنگين ايران در فوريه براي چهارمين ماه متوالي افزايش پيدا كرد و به ۶۰ دلار و ۶۶ سنت در هر بشكه رسيد كه در مقايسه با قيمت ۵۴ دلار و ۳۸ سنت در ژانويه، 6 دلار و ۲۸ سنت معادل ۱۱.۵ درصد افزايش داشت. ميانگين قيمت نفت سنگين ايران از ابتداي سال ۲۰۲۱ تاكنون ۵۷ دلار و ۵۲ سنت در مقايسه با ۵۷ دلار و ۹۷ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است. ارزش سبد نفتي اوپك در فوريه به ۶۱ دلار و پنج سنت در هر بشكه رسيد و در مقايسه با ۵۴ دلار و ۳۸ سنت در ژانويه، 6 دلار و ۶۷ سنت معادل ۱۲.۳ درصد رشد نشان داد. همسو با افزايش قيمت‌هاي پايه مرتبط و قيمت‌هاي فروش رسمي به خصوص به آسيا، ارزش سبد نفتي اوپك در فوريه براي چهارمين ماه متوالي رشد كرد و به بالاترين حد از ژانويه سال ۲۰۲۰ رسيد.
ميانگين ارزش سبد نفتي اوپك از ابتداي سال۲۰۲۱ تاكنون ۵۷ دلار و ۷۲ سنت در هر بشكه در مقايسه با ۶۰ دلار و ۶۴ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است كه دو دلار و ۸۳ سنت معادل ۴.۷ درصد كاهش نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون