• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4929 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ ارديبهشت

فرصت را از دست ندهيد

این سرمقاله به طور مشترک امروز در روزنامه‌های ایران ، همشهری، جمهوری اسلامی، اطلاعات، دنیای اقتصاد، شرق، اعتماد، سازندگی و هفت صبح منتشر می‌شود.
روزگاري نه چندان دور مطبوعات از به كار بردن كلمه بحران در تيترهاي خود پرهيز مي‌كردند مبادا به اضطراب مردم بيفزايند، اما اكنون اين كلمه، عادي‌ترين و پركاربردترين واژه در نشريات است. اين روزها تعداد بحران‌ها از حساب گذشته است.  در ميانه بحران‌هاي گريبان‌گير كشور، در پس جدل‌هاي تن ‌به تن و آشكار مسوولان و در شرايطي كه به روزهاي تعيين‌كننده و سرنوشت‌ساز انتخابات نزديك مي‌شويم، ما به نمايندگي از مردمي كه صداي‌شان در هياهوي رويدادها گم شده، درباره مهم‌ترين و حياتي‌ترين موضوع زندگي اين روزها هشدار مي‌دهيم: تامين و توزيع واكسن بايد اولين ماموريت همه دستگاه‌هاي حاكميتي باشد. ماه‌هاست كه جريان زندگي در همه جاي جهان از مسير عادي خود خارج شده. ويروس كرونا هم جان‌هاي زيادي گرفته، هم اقتصادها را زمين‌گير كرده و هم روان فردي و جمعي و آينده نسل بعدي را در معرض تهديد جدي قرار داده است. اين يكي از معدود رويدادهاي تاريخي است كه همه جهان را درگير كرده و هنوز درباره پيامدهاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي، بهداشتي و رواني آن جمع‌بندي روشني وجود ندارد. در ماه‌هاي نخست هجوم اين ويروس مرگبار، پيشرفته‌ترين و ثروتمندترين كشورهاي جهان هم در مقابل پيش‌بيني‌ناپذيري اين موج خلع سلاح شدند. اما چند ماهي است كه آن آشفتگي اوليه كم‌كم جاي خود را به برنامه‌ريزي براي مقابله با بحران كرونا داده و در بسياري از كشورها، بارقه‌اي از اميد نمايان شده است. در ماه‌هاي نخست اين بحران قرنطينه تنها راه‌حل بود. اما با ورود واكسن به چرخه توليد و توزيع در جهان، شهرها كم‌كم از قرنطينه خارج شدند و زندگي اگرچه با شكلي كاملا متفاوت از گذشته، از سر گرفته ‌شد. زماني تلاش دولت‌هاي جهان در اين بحران، معطوف به حمايت از بخش درمان و مردم آسيب‌ديده از بازار و اقتصاد تعطيل بود. اكنون بخش ديگري به اين تلاش اضافه شده و آن رقابت جهاني براي تامين واكسن است؛ رقابتي كه به‌طور طبيعي در عرصه جهاني اين‌بار هم از عدالت و اخلاق به دور بوده و بر تامين منافع استوار است. اكنون آشكار شده كه واكسيناسيون سريع توده‌هاي مردم تنها راه مهار اين بيماري و بازگشت جامعه به زندگي متعارف و به حركت درآمدن چرخ‌هاي اقتصاد است. ما از تاثير تحريم‌هاي ظالمانه بر ميزان كاركرد نهادهاي متولي سلامت جامعه مطلعيم. بر اهميت تلاش براي دستيابي به واكسن توليد داخل نيز واقفيم و تمام تلاش‌هاي صورت ‌گرفته در اين زمينه را ارج مي‌نهيم و قدر مي‌دانيم 

اما لازم مي‌دانيم با توجه به دو موضوع نگراني عميق خود را نسبت به سلامت مردم  اعلام  كنيم: 
1- اخبار و اطلاع‌رساني متناقض در مورد واردات واكسن، نشان از تشتت در نظام تصميم‌گيري در مورد اين مساله حياتي دارد. در حالي كه رييس‌جمهوري خواستار رفع تمامي موانع براي واردات واكسن مي‌شود، تعلل نهادهاي مجري اين نگراني را به وجود آورده است كه مبادا اراده و تصميم واحدي در اين زمينه وجود نداشته‌ باشد. اين درحالي است كه بخش خصوصي نيز عدم توفيق خود را در حوزه واردات نه به دلايل خارجي كه به موانع داخلي نسبت مي‌دهد. 2- شرايط سياسي كشور و نزديك بودن زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري بنا به تجربه تمام ادوار قبلي، دليل ديگري براي نگراني ما شده است. از آنجا كه ماه‌هاي اول دولت بعدي به امور مربوط به استقرار طي مي‌شود اين نگراني كه مقابله با كرونا از اين تحول سياسي آسيب ببيند جدي است و از اين راه مخاطرات جبران‌ناپذيري متوجه سلامت شهروندان ايراني است. ما از رييس‌جمهور به عنوان مقام اول اجرايي كشور درخواست داريم هرچه سريع‌تر كميته‌اي ملي متشكل از دولت، بخش خصوصي و نهادهاي مدني را مسوول بررسي موضوع تامين فوري واكسن و برنامه‌ريزي براي توزيع شفاف و تزريق پرشتاب آن كند. لازم است يك‌بار ديگر روند واردات واكسن خارجي بررسي و مشكلات و موانع طبيعي و غيرطبيعي آن شناخته و برطرف شود. همچنين پيگيري شود كه ساخت و توليد انبوه واكسن داخلي اسير رقابت‌هاي مخرب نهادهاي توليدكننده نشود.  ما هشدار مي‌دهيم كه هرروز تاخير در اين مسير باعث مي‌شود به‌طور فزاينده‌اي زمان را براي مهار كرونا و بازگشت به زندگي عادي از دست بدهيم. به نگراني و اضطراب عمومي برآمده از نبود چشم‌اندازي روشن از وضعيت پيش رو خاتمه دهيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون