• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4953 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۶ خرداد

لايك‌هاي توييتري درباره وضعيت 7 كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري چه مي‌گويند؟

وزن‌كشي كانديداهاي دو جناح در تايم‌لاين

محمد رهبري - هادي صفري

 

توييتر فارسي در جريان انتخابات رياست‌جمهوري سال 1400، دماسنج مناسبي براي ارزيابي وضعيت نامزدهاي انتخاباتي خصوصا نامزدهاي اصولگرا بوده است. اصولگرايان به‌ دليل سرمايه‌گذاري هنگفتي كه در ساليان اخير در شبكه‌هاي اجتماعي مجازي و به‌خصوص توييتر فارسي كرده‌اند، در توييتر فعاليت سازماندهي‌شده‌اي دارند و گروه‌هاي مختلف درون جريان اصولگرايي، دسته‌بندي‌هاي توييتري مختص به خود را تشكيل داده‌اند. اين گروه‌هاي توييتري اصولگرا در جريان انتخابات به سمت نامزدهاي مختلف گرايش پيدا كرده‌اند. با تحليل رفتار توييتري اين گروه‌ها، اختلافات و دسته‌بندي‌هاي دروني اصولگرايان حول نامزدهاي انتخاباتي را نيز بهتر مي‌توان تحليل كرد. علاوه بر اصولگرايان، با استفاده از تحليل رفتار حاميان توييتري ديگر نامزدهاي انتخاباتي، ازجمله نامزدهاي غيراصولگرا، مي‌توان ميزان نزديكي آنها به كاربران اصلاح‌طلب و تحول‌خواه توييتري را ارزيابي كرد و درنتيجه ميزان نزديكي اصلاح‌طلبان به آنها را سنجيد. در همين راستا، تمام لايك‌هاي توييتري نامزدهاي انتخاباتي و كاربران موثر توييتري در بازه زماني 15 تا 23 خردادماه، استخراج شده و نزديكي و دوري هريك از اين كاربران به نامزدهاي انتخاباتي مورد تحليل و ارزيابي قرار گرفته است. در طول اين بازه زماني، بيش از يك ميليون و 800 هزار لايك از 144 هزار كاربر يكتا جمع‌آوري شده است.همان‌گونه‌كه در گراف زير نيز مشخص است، عبدالناصر همتي و محسن مهرعليزاده تا روز يكشنبه اخير توانسته‌اند بخشي از حاميان اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان را به خود جذب كنند؛ به نحوي كه ضريب همبستگي ميان لايك‌كنندگان اين دو نامزد انتخاباتي با كساني مثل عباس عبدي و مصطفي تاجزاده حدود 3/0 است. اين درحالي است كه ضريب همبستگي همتي و مهرعليزاده با لاريجاني و جهانگيري كمي كمتر از اين ميزان است. اين يافته‌ها نشان مي‌دهد كه همتي و مهرعليزاده در هفته‌هاي اخير كمي توانسته‌اند نظر اصلاح‌طلبان را هم به خود جلب كنند. اما اگر به سمت راست گراف نگاهي بيندازيم، خيل عظيم كاربران اصولگرا را مي‌بينيم كه با رنگ‌هاي مختلف از هم تفكيك شده‌اند. معناي اين رنگ‌بندي آن است كه گروه‌هاي حامي هر يك از اين كاربران متفاوت از يكديگر هستند. عليرضا زاكاني و ابراهيم رييسي به يكديگر و همچنين به فعالان توييتري اصولگرا نظير «سيدپويان حسين‌پور» و «آدم بن‌حوا» نزديك هستند و سعيد جليلي و محسن رضايي از آنها فاصله گرفته‌اند. افزايش فاصله ميان سعيد جليلي و ابراهيم رييسي و جدا شدن حاميان توييتري آنها درحالي است كه تا هفته‌هاي پيش از آن اين دو نامزد انتخاباتي به يكديگر بسيار نزديك بودند و ضريب همبستگي ميان لايك‌كنندگان توييت‌هاي آنها بسيار بالا بود و همچنين هر دو در هسته مركزي اصولگرايان قرار داشتند. ازسوي ديگر، همچنان شاهد فاصله زياد حاميان توييتري محسن رضايي و اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي از رييسي و جليلي هستيم. براي آنكه تحليل دقيق‌تري از وضعيت نامزدهاي انتخاباتي داشته باشيم، هر 7 نامزد انتخاباتي به همراه حاميان آنها را به‌طور مستقل در يك گراف جداگانه بررسي مي‌كنيم: 
 همان‌گونه‌ كه در اين گراف مشخص است، رييسي و زاكاني به يكديگر كاملا نزديك هستند و در گراف با يك رنگ مشخص شده‌اند. جليلي و قاضي‌زاده‌هاشمي كمي از آنها فاصله گرفته‌اند كه با رنگ سبز كمرنگ و پررنگ نمايش داده شده‌اند. دورترين نامزد اصولگرا از رييسي نيز، محسن رضايي است كه در ميانه گراف ديده مي‌شود.  سوي ديگر عبدالناصر همتي و محسن مهرعليزاده در قسمت آبي رنگ ديده مي‌شوند كه نشان مي‌دهد فاصله آنها با نامزدهاي اصولگرا بسيار زياد است و تنها معدودي از حاميان آنها با حاميان رضايي و ديگر اصولگرايان اشتراك داشته است. نتايج به دست آمده از يافته‌هاي بالا نشان مي‌دهد كه در ميان نامزدهاي اصولگرا، زاكاني بيش از هر كانديداي اصولگرا ي ديگري احتمال دارد كه به نفع رييسي كنار بكشد اما فاصله محسن رضايي و قاضي‌زاده‌هاشمي با رييسي افزايش يافته است.  همچنين سوي ديگر گراف نيز همتي و مهرعليزاده كمي توانسته‌اند حاميان اصلاح‌طلب را جذب كنند؛ هرچند هنوز با نتايج مطلوب فاصله بسياري دارند. براندازان و مخالفان جمهوري اسلامي نيز به دور از فضاي انتخاباتي در ايران هستند و حاميان‌شان هيچ اشتراكي با نامزدهاي انتخاباتي ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون