• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4955 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد

اطلاعيه آموزش و پرورش در واكنش به تيتر «ترك تحصيل 3 ميليون دانش‎آموز» در رسانه‌ها

شايعه است، تكذيب مي‌كنيم

گروه اجتماعي |در روزهاي گذشته انتشار بخشي از يك گزارش و برداشت‌هايي از آن كه در قالب تيترهاي «ترك تحصيل 3 ميليون دانش‌آموز در يك سال گذشته» در كانال‌هاي تلگرامي و برخي از سايت‌هاي خبري منتشر شد، بازتاب گسترده‌اي داشت. در عرض دو، سه روز ناگهان به نقل از وزير آموزش و پرورش ذكر مي‌شد كه 3 ميليون دانش‌آموز به خاطر نداشتن تجهيزات اتصال به اينترنت و تحصيل از راه دور ترك تحصيل كرده‌اند و همين سبب شد تا پنجشنبه شب اطلاعيه‌اي مفصل روي سايت وزارت آموزش و پرورش قرار گيرد كه «شايعه ترك تحصيلي 3 ميليون دانش‌آموز» را تكذيب مي‌كرد.  «بدين وسيله به اطلاع كليه مخاطبان مي‌رساند، مطالب منتشر شده در برخي از خبرگزاري‌ها مبني بر ترك تحصيل 3 ميليون دانش‌آموز به دليل شيوع كرونا و مجازي شدن آموزش صحت نداشته و به هيچ عنوان مورد تاييد وزارت آموزش و پرورش نيست. سياست وزارت آموزش و پرورش درخصوص تداوم جريان آموزش در سال تحصيلي اخير و شرايط آموزش مجازي بر مبناي پوشش تحصيلي حداكثري دانش‌آموزان به انحا مختلف بوده و تلاش و پيگيري‌هاي مديران آموزش و پرورش در كليه سطوح و زحمات شبانه‌روزي همه معلمان دلسوز و متعهد در جاي جاي كشور عزيزمان گواهي بر اين مدعاست.»  اين آغاز اطلاعيه وزارت آموزش و پرورش است، اطلاعيه‌اي كه بيشترين تاكيد آن بر اين است كه دسترسي نداشتن به تبلت و تلفن همراه هوشمند يا زيرساخت‌هاي اينترنت به معناي بازماندگي از تحصيل نيست. آموزش و پرورش مي‌گويد كه با توجه به چگونگي دسترسي دانش‌آموزان در مناطق مختلف كشور به امكانات و تجهيزات فناوري و بسترهاي مجازي راهكارهاي گوناگوني براي ادامه آموزش از ابتداي شيوع كرونا در نظر گرفته شده مانند آغاز به كار مدرسه تلويزيوني كه از همان روزهاي ابتدايي تعطيلي مدارس پيگيري شد. در ادامه اين متن تاكيد شده كه « آمار 3 ميليوني اعلام شده مربوط به دانش‌آموزاني است كه به گوشي هوشمند دسترسي نداشتند و نه آمار ترك تحصيل! مضاف بر اينكه اين آمار مربوط به اوايل سال تحصيلي اخير بوده كه آموزش و پرورش با انجام اقدامات مقتضي سعي در پيوستن اين عزيزان به قطار آموزش از طرق ديگركرده است.»  اين اقدامات در اطلاعيه فهرست شده‌اند: 
1-  در مناطق صعب‌العبور كه دانش‌آموزان امكان حضور در مدرسه را نداشتند؛ كلاس‌هاي حضوري به صورت تك نفره و در منزل دانش‌آموزان برگزار شده است. 
2- در كليه  مدارس تا 50  نفر جمعيت با صلاحديد ستاد ملي كرونا در منطقه و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي كلاس‌ها به شكل حضوري برگزار شده است.
3- در مناطق عشايري بيش از 4 هزاركلاس حضوري با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي داير شده  است.
4- وضعيت تك تك دانش‌آموزاني كه به دلايل مختلف در كلاس‌هاي مجازي شاد حضور نيافتند توسط مدير و كادر اجرايي مدارس رصد شده و ضمن رسيدگي به موانع، سعي در مرتفع كردن آنها و ترغيب اوليا براي آنكه فرزند خود را به جريان آموزش بازگردانند، شده است.
5- براي مناطق روستايي و حاشيه شهرها كه از دسترسي به زيرساخت‌هاي فناوري محروم بوده‌اند، توزيع درسنامه و اعزام بيش از 3 هزار راهبر آموزشي و تربيتي صورت گرفته است. آموزش و پرورش مي‌گويد طبق آمارهاي رسمي مركز آمار در سال تحصيلي 1400-1399 جمعا تعداد 15 ميليون و 30 هزار و  949 نفر در كليه پايه‌ها ثبت نام شده‌اند كه اين آمار در مقايسه با سال قبل كه 14 ميليون و 399 هزار و 15 نفر بوده، ميزان 39/4 درصد رشد داشته است. در اطلاعيه در خصوص آمار ثبت ‌شده ترك تحصيلي‌ها آمده است:«در سال تحصيلي جاري 210 هزار بازمانده از تحصيل داشتيم كه اين آمار در سال گذشته تعداد 146 هزار نفر بوده است. نتايج آسيب‌شناسي صورت گرفته حاكي از آن است كه اغلب بازماندگان اضافه امسال، كلاس اولي‌ها هستند كه خانواده‌هايشان به دليل نگراني از كرونا ترجيح داده‌اند سال بعد ثبت نام كنند.» آنچه به نظر سبب سوءبرداشت در آمار ترك تحصيلي‌ها شده بود، تقلي از صبحت‌هاي محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش بود كه دي ماه سال گذشته و در جريان سفر به مشهد گفته بود «در حال حاضر بيش از 3 ميليون دانش‌آموز دركشور فاقد تجهيزات نوين آموزشي هستند.»  و البته در همان زمان تاكيد كرده بود كه اين به معناي دور ماندن آنان از آموزش‌ها نيست. در عين حال موضوع ترك تحصيل و ارتباط آن با دشوارتر شدن شرايط حال حاضركشور در اثركرونا موضوعي نيست كه بتوان به صورت كلي تكذيب كرد. سوءبرداشت و نشر گسترده خبرهايي با تيتر ترك تحصيل 3 ميليون دانش‌آموز تا اندازه‌اي بر پايه مشاهدات يك سال گذشته از سختي‌هاي تحصيل در بخش كم‌برخوردار جامعه مجال نشرگسترده پيدا كردند. در عين حال مسوولان ديگري هم بوده‌اند كه در مورد وضعيت دانش‌آموزان و ترك تحصيل‌ها هشدار داده بودند. بهروز محبي، نماينده مجلس در فروردين ماه سال جاري به ايلنا گفته بود:«اين نكته مهم را بايد متذكر شوم كه آمار ترك تحصيلي در برخي از شهرستان‌هاي كشور ۳۰ تا ۴۰ درصد است. علاوه بر اين زيرساخت‌هاي مناسب جهت استفاده از نرم‌افزار شاد و فضاي اينترنتي براي آموزش مجازي در برخي نقاط دوردست و شهرستان‌ها آماده نبود از اين رو متاسفانه عده زيادي از دانش‌آموزان فرصت تحصيل را از دست دادند كه مساله حائز اهميتي است.»  نماينده سبزوار در آن مصاحبه از حوزه انتخابيه خودش مثال زده بود:«در حوزه ما كه 6 شهرستان و يك منطقه ۵ هزار كيلومترمربعي داريم  متاسفانه شرايط به همين ترتيب است و دانش‌آموزان ما شرايط بسيار سختي را مي‌گذرانند بنابراين ارتباط خيلي خوبي بين معلمان و دانش‌آموزان برقرار نشد.» در سال تحصيلي 1400-1399 كه با برگزاري آخرين امتحانات مدارس به پايان رسيد، تلاش براي مهيا كردن وسايل تحصيلي دانش‌آموزان پررنگ‌تر از هر سال ديگري دنبال شد. بخش مهمي از اين پيگيري البته از سوي نهادهاي مدني، مردم و گروه‌هاي خيران بود. آموزش و پرورش مي‌گويد كه در پي اين اقدامات تاكنون توانسته با كمك دستگاه‌هاي دولتي و خيران جمعا تعداد 2 ميليون و 280 هزار تبلت و موبايل با اعتباري بالغ  بر 9 هزار و 120 ميليارد تومان به  دانش‌آموزان فاقد تجهيزات  آموزشي هوشمند  اهدا كند كه اين تجهيزات با اجراي تعهدات به تدريج در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌گيرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون