• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5186 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ فروردين

كارگر ساده افغانستاني يا مهندس

شهرام اصغري

در تعطيلات عيد نوروز ۱۴۰۱ هر بوستان يا تفرجگاهي كه سر مي‌زدي، با آمار زيادي از اتباع كشور افغانستاني مواجه مي‌شدي كه فرد ايراني به ‌نوعي احساس خلأ يا خطر مي‌كرد! البته انصافا برادران افغاني ما تاكنون بي‌حاشيه و كم‌آزار بوده‌اند و در امور مربوط به ساخت‌وسازها به‌ خوبي و با حواشي كم كار و فعاليت مي‌كنند، اما با توجه به كاهش زادوولدها در ايران و افزايش مهاجرت جوانان ك شور، مسوولان ما بايد به ‌شدت احساس خطر كنند و به هشدارهاي كارشناسان و دلسوزان گوش فرا دهند. شايد اكثر مسوولان كشور تصور نمي‌كردند هشدارهاي كارشناسان و استادان دانشگاه در مورد بحران كم‌آبي به اين زودي آثار خودش را نمايان سازد كه همگي ديديم كشاورزان و مردم برخي شهرها و روستاها چطور به خشم آمدند و باعث ايجاد هزينه‌هايي شدند. لااقل در مورد حضور پناهجويانِ بي‌حساب و كتاب اتباع افغانستاني! اين هشدارها را جدي بگيريم و نگذاريم موضوع تبديل به فاجعه و بحران شود. اتباع كشور همسايه‌اي كه اكثرا پسران جوان، مجرد، بيكار، بي‌سواد و بي‌مهارت هستند و نياز به برنامه‌ريزي، كنترل و هدايت دارند. در كشورهاي اروپايي براي جذب پناهجو كمپ آموزشي در نظر مي‌گيرند و افراد را بنا به نياز كشور آموزش مي‌دهند، اما ما اينجا از برادران افاغنه نه شناسنامه مي‌گيريم و نه اثر انگشت! واقعا چه كسي مي‌خواهد در آينده پاسخگوي اين روند و مشكلات پيش‌رو باشد؟! شايد امروز وقت آن رسيده و حتي نياز باشد كه از مجامع بين‌المللي بخواهيم و از آنها كمك بگيريم تا در مرزها براي جذب پناهجويان، كمپ آموزشي داير كنند و ما هم در جذب پناهجويان و اتباع خارجي برخي استانداردها را رعايت كنيم و... فعلا روال جذب پناهجويان افغاني اين‌طور است كه آنها با دادن پول كافي به قاچاقچيان انسان، ۱۰ يا ۱۵ نفره، سوار پژو يا تويوتاهايي مي‌شوند كه سرعت بالايي دارند! و اگر تصادف نكنند در اسرع وقت به شهرهاي بزرگ از جمله تهران مي‌رسند و بدون داشتن شناسنامه و بدون مشخص شدن هويت و سوابق خود و حتي بدون آزمايش‌هاي پزشكي، شروع به‌ كار مي‌كنند و توكلت علي‌الله.

واقعا اين رويه براي جذب پناهجو رويه درستي نيست كه نه آمار مشخصي داريم و نه اطلاعات شناسنامه‌اي اين اتباع همسايه ثبت مي‌شود و نه از توانمندي‌هاي آنها خبر داريم، ضمن اينكه ظرفيت رشد و توليد كشور را هم در نظر نمي‌گيريم! ما لااقل به بهانه جذب اين‌همه پناهجو مي‌توانيم امكانات آموزشي و حتي توليدي (براي كارگاه‌هاي خرد و بخش خصوصي) بيشتري از كشورهاي خارجي جذب كنيم. همچنين چه ايرادي دارد به جاي جذب كارگران ساده افغانستاني به جذب مهندسان و كارآفرينان اروپايي و ... هم كمي برنامه بگذاريم؟!
 فعلا كه انگار بدون توجه به آينده و بدون نظارت و دورانديشي، اكثر جوانان افغاني را از مرزها عبور مي‌دهند تا صداي اعتراض و هشدار كارشناسان و پژوهشگران دلسوز ايران اسلامي بلند شود و...
 باشد كه اين صداها تا دير نشده به گوش مسوولان برسد و قبل از تبديل به فاجعه، جلوي آن گرفته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون