• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3280 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير

شيخ‌الاسلام در گفت‌وگو با «اعتماد»:

ايران مانع از تغيير شكل ژئوپولتيك منطقه شد

 

گروه ديپلماسي| داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي هر روز بيش از هر زمان ديگري در حال انجام اقدامات تروريستي خود در خاورميانه و ساير مناطق دنيا است. تونس، كويت و فرانسه آخرين مناطقي بودند كه گروه تروريستي داعش تحت هجوم خود قرار داد. آنها همچنين تهديد كرد‌ه‌اند كه اقدامات خود را گسترش خواهند داد و روز جمعه بحرين را هدف حملات خويش قرار مي‌دهند. البته پيش از اين آنها مساجد شيعيان در شرق عربستان را هم هدف حملات خويش قرار دادند. با اين وجود، دليل تشديد اين اقدامات تروريستي در شرايط كنوني منطقه چه معنايي دارد؟ و سوال اساسي‌تر اينكه ايران به عنوان يك قدرت منطقه‌اي چه نقشي را مي‌تواند در جلوگيري از قدرت‌نمايي آنها داشته باشد. حسين شيخ‌الاسلام، مشاور امور بين‌الملل رييس مجلس شوراي اسلامي و معاون اسبق امور عربي وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با «اعتماد» معتقد است كه هدف تشكيل گروه‌هاي تروريستي و تشديد عمليات‌هاي تروريستي در روزهاي اخير براي فراموشي آرمان فلسطين است. وي در رابطه با اقدامات ايران براي مبارزه با جريان‌هاي تروريستي نيز مي‌گويد كه اگر كمك‌هاي جمهوري اسلامي نبود، شكل ژئوپوليتك منطقه عوض شده و احتمال سقوط دمشق، اربيل و بغداد وجود داشت. اين تحليلگر مسائل منطقه‌اي در پاسخ به اين سوال كه گفت‌وگوي ايران و عربستان چقدر مي‌تواند به حل مشكلات منطقه‌اي كمك كند، مي‌گويد كه ايران از گفت‌وگو و داشتن روابط خوب با عربستان بيمي ندارد و حتي از آن نيز استقبال مي‌كند اما با گفت‌وگو با سعودي بحراني حل و فصل و گرهي باز نمي‌شود. مشروح گفت‌وگوي «اعتماد» با حسين شيخ‌الاسلام در ادامه مي‌آيد:

 در روزهاي اخير شاهد گسترش حملات گروه‌هاي تروريستي تكفيري به كشورهاي منطقه بوده‌ايم. ارزيابي‌تان از اين مساله چيست؟
در روزهاي اخير شاهد انجام اقداماتي از سوي گروه‌هاي تروريستي و به شكل مشخص از سوي داعش در كويت و تونس بوديم كه طي آن مساجد شيعيان مورد حمله قرار گرفت. پيش از آن نيز شاهد بوديم كه اين عمليات‌ها در عربستان رخ داده بود و البته مجددا تهديد كرده است كه اقدامات خود انجام خواهد داد. من فكر مي‌كنم كه گسترش و شدت گرفتن اين عمليات‌هاي تروريستي نشان از اين دارد كه مي‌خواهند مسلمانان را به خود مشغول كنند و آنها درگير يكديگر شوند تا از اين طريق مساله فلسطين فراموش شود. به وجود آمدن گروه‌هاي تروريستي و گسترش آنها در واقع يك سياست راهبردي است كه فعال شده و مسلمانان را هدف قرار داده است. متوجه باشيم كه فلسطين مساله نخست و اصلي جهان اسلام است كه متاسفانه استكبار جهاني و صهيونيزم توانسته‌اند با استفاده از ابزار گروه‌هاي تروريستي تا حدودي به خواسته‌شان برسند و من اميدوار هستم تا با برگزاري با شكوه روز قدس اين آب رفته بازگردد.
  ايران از ابتداي پديده تروريسم تكفيري در سال‌هاي اخير در مقابل آن ايستاده است. اين اقدامات تا چه اندازه تاثيرگذار بوده است؟
من اعتقاد دارم كه روشن كردن ماهيت تروريسم تكفيري از هر اقدام ديگري مهم‌تر است. نتيجه اين عمل منجر به رسوا شدن تروريسم و مشخص شدن چهره كريه آن مي‌شود و كمك مي‌كند تا ديگران به آن نپيوندند. از ابتداي شكل‌گيري اين جريان در منطقه اين هدف را سرلوحه اقدامات خويش انجام داده است ولي ما فقط در اين اقدام متوقف نمانده‌ايم. جمهوري اسلامي ايران نيز در جبهه عملياتي اقداماتي انجام داده است كه حداقل مانع از پيشروي تروريست‌ها شده است. ما در عراق و سوريه حضور مستشاري داريم و از دادن هر گونه كمك‌هاي مشاوره‌اي و تاميني كوتاهي نداشته‌ايم. اقدامات در اين باره هم مخفي نيست. اگر كمك‌هاي جمهوري اسلامي نبود من مي‌توانم بگويم كه شكل ژئوپولتيك منطقه عوض شده بود و احتمال سقوط دمشق، اربيل و بغداد وجود داشت. فارغ از عراق و سوريه نيز تروريسم بيشتر ريشه مي‌دواند.
  اين كمك‌هاي عملياتي ايران موجب شده تا ايران در معرض اتهاماتي باشد كه...
اين كمك‌ها همان‌طور كه گفتم مخفي نيست و از سويي كمك‌هاي ما نيز به شكل رسمي و در قالب تعهدات ميان دولت‌ها صورت مي‌گيرد.
  اكنون ايران چه اقداماتي مي‌تواند در مبارزه با اين پديده داشته باشد؟
يكي از اقدامات خوب ما در سال‌هاي گذشته طرح مساله جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري بود كه توسط آقاي روحاني، رييس‌جمهور محترم در مجمع عمومي سازمان ملل متحد مطرح شد و سپس به عنوان قطعنامه نيز مورد تاييد قرار گرفت. در سال گذشته نيز شاهد برگزاري نخستين همايش آن بوديم كه البته نتايج آنچناني نداشته و خوب نيز پيگيري نشد، ولي هنوز جاي كار دارد. در اين مدت اقدامات ديپلماتيك بسياري انجام شده كه البته بايد بيشتر شود و من فكر مي‌كنم پس از مذاكرات وزارت امور خارجه فراغ‌بال بيشتري خواهد داشت.
  بسياري اعتقاد دارند كه گفت‌وگوهاي صريح، شفاف و جدي ايران و عربستان كليد حل بحران‌هاي منطقه‌اي است. آيا اين مساله كمكي به حل بحران‌ مي‌كند؟
ايران از گفت‌وگو و داشتن روابط خوب با عربستان بيمي ندارد و حتي از آن نيز استقبال مي‌كند، اما من فكر نمي‌كنم كه با گفت‌وگو با سعودي بحراني حل و فصل و گرهي باز شود. همه شواهد و اسناد و مدارك در بحران‌هاي اخير منطقه‌اي به عربستان بازمي‌گردد. عربستان خود در راس اين فتنه است و سعي مي‌كند تفكر وهابي و ايدئولوژيك خود را گسترش دهد...
  حتي به تخفيف اين بحران‌ها نيز كمكي نمي‌كند؟
عربستان به ابزار دست استكبار جهاني و صهيونيزم تبديل شده و اخيرا نيز از علني شدن ارتباطاتش با رژيم صهيونيستي ابايي ندارد. عربستان خود تشكيل‌دهنده گروه‌هاي تروريستي است و به آنها كمك مي‌كند. يكي از دلايل آن مقابله با كشورمان است اما دليل ديگر آن، عدم گسترش روند مردم‌سالاري در منطقه است.
 فكر مي‌كنيد با توافق احتمالي هسته‌اي ايران با 1+5 چقدر شرايط براي همكاري‌هاي بين‌المللي براي مبارزه با تروريسم فراهم مي‌شود؟
امريكا علاقه‌اي به حل بحران‌هاي منطقه‌اي ندارد. هم‌اينك ائتلاف ضدداعش در عراق است اما چه عملكردي داشته است؟ آيا شما نتيجه‌اي از اقدامات آنها ديده‌ايد؟ در اين ائتلاف كشورهايي حضور دارند كه خود تشكيل‌دهنده داعش و تروريسم منطقه‌اي هستند. فارغ از آن، امريكا خود از حاميان اين گروه‌هاي تروريستي و هر كجا كه تضعيف شده از آن حمايت كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون