• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5392 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۳ دي

دين چتر است نه سپر

عباس عبدي

به جاي آنكه خودتان را سپر دين  كنيد  دين را سپر خود مي‌كنيد

سخنان هفته گذشته آقاي سيداحمد خاتمي، امام جمعه محترم تهران نشان داد كه دست‌اندركاران امور همچنان مي‌كوشند كه خود و كاستي‌هاي موجود را پشت موضوع ديگري چون دين قرار دهند و از طريق تمسك به دين، مخالفان و منتقدان خود را تخطئه كنند، در حالي كه واقعيت چنين نيست.  اگر معترضين ضد دين بودند، قطعا با استقبال عمومي مواجه نمي‌شدند و اگر از آنان استقبال نسبي نمي‌شد، يك روز هم دوام نمي‌آوردند. اتفاقا در موارد متعددي، زنان و مرداني ميان معترضين بودند كه كاملا ظاهر و پوشش مذهبي حتي چادر داشتند. آقاي سيد احمد خاتمي چه گفته بود؟ ايشان با اشاره به رويدادهاي اخير گفتند كه «80 درصد مردم ايران خواهان حجاب هستند؛ تنها 20 درصد مردم پشت پا به مقدسات مي‌زنند... هيچ ترديدي نكنيد بخشي از گراني‌ها نتيجه برنامه‌ريزي‌هاي دشمن است... در اغتشاشات براي اولين‌بار به ولايت توهين شد؛ اين كار، توهين به دين و جانشين امام زمان(عج) است... كساني كه عمامه‌پراني كردند، نشان دادند كه قصد نابودي دين را دارند، زيرا عمامه نماد دين است و عمامه‌پراني در واقع دين‌پراني است.» اولين مساله اينكه چرا ۸۰ درصد را مي‌گوييد؟ اگر مبناي داوري و‌ حقانيت شما عدد و رقم است و اين مبنا را پذيرفته‌ايد، خيلي عالي است. مي‌توان بر مبناي آن در بسياري از زمينه‌ها گفت‌وگو كرد. ولي بدانيد كه در اين صورت بيشترين مردم با اجبار پوشش مخالف هستند. آمار شما قطعا درست نيست، لطفا بفرماييد منبع آن كجاست؟  

در هر حال اگر شك داريد، مي‌توان در اين باره نظرسنجي كرد و نتايج آن را رسما اعلام كرد. از سوي ديگر چرا ۲۰ درصد را كساني كه به مقدسات پشت كرده‌اند، معرفي مي‌كنيد؟ اين به زيان دين و رفتار ديني است. بسياري از آنان به مناسك و ارزش‌هاي ديني، البته مطابق نگاه خود ملتزم هستند و فقط آنچه شما مقدس مي‌دانيد، مقدس نمي‌دانند، نه اينكه مقدس مي‌دانند به آن پشت مي‌كنند. اين رويكرد و نيز بازي با اعداد و ارقام غيرواقعي نشان مي‌دهد كه به كلي از متن جامعه دور افتاده‌ايد. 
مساله ديگر كه با همين رويكرد مطرح شده، ارتباط دادن توهين‌ها يا عمامه‌پراني به توهين به امام زمان و دين‌پراني است. شما گمان مي‌كنيد كه با گفتن اين جمله پس از اين ديگر كسي در اين مسير گام برنمي‌دارد؟ حتما اشتباه است. اتفاقا عقل متعارف حكم مي‌كند كه حتي اگر كسي با هدف دين‌پراني، اقدام به عمامه‌پراني كند، آن را همان عمامه‌پراني معرفي كنيد نه دين‌پراني، نه اينكه عكس اين رفتار كنيد. 
گمان نكنيد كه با سپر شدن دين، مي‌توان بار مسووليت را از دوش آقايان برداشت. اين رويكرد شما موجب مي‌شود كه به جاي عمامه‌پراني، دين‌پراني هم رايج شود. اين چه رفتاري است كه عده‌اي خود را معادل دين گرفته و هر چيزي عليه خود را عليه دين معرفي مي‌كنند؟ شما به جاي آنكه دين را در جايگاه واقعي آنكه چتر است قرار دهيد و خودتان را سپر آن كنيد، در حال دنده معكوس هستيد و دين را سپر خود مي‌كنيد. خوب در بهترين حالت مردم متوجه اصيل نبودن ادعاي شما درباره اين سپرها مي‌شوند و همچنان به راه خود ادامه مي‌دهند و در بدترين حالت حرف شما را باور مي‌كنند و دين و پناه‌گيرندگان پشت آن را با يكديگر نشانه مي‌روند.
نكته آخر اينكه ايشان با قاطعيتي كه گويي كشفي عجيب است، اظهار كردند كه بخشي از گراني‌ها زير سر دشمن است. نه بخشي كه اگر همه آن هم باشد، چيزي از مسووليت دولت و حكومت كم نمي‌كند. اتفاقا مسووليت آنان را بيشتر هم مي‌كند كه از يك عامل به اين مهمي غفلت كرده‌اند. اين گزاره نادرست، نه فقط درباره گراني‌ها، بلكه درباره رويدادهاي ۱۰۰ روز گذشته هم گفته مي‌شود. اگر بگوييد كه زير سر دشمن است، يعني اينكه در آينده هم هيچ كاري نمي‌توانيد انجام دهيد، زيرا پس از اين هم دشمن اقدامات مشابه انجام مي‌دهد. اگر بگوييد ربطي به دشمن ندارد، حداقل اميد به حل آنها را زنده نگه مي‌داريد. به علاوه اين دشمن چه قدرتي دارد كه در همه امور رخنه كرده و كارهايش پيش مي‌رود؟

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون