• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5459 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۲ فروردين

«اعتماد» گزارش مي‌دهد

جزييات تازه از پرونده «كيوان.ا»

مهدي حجتي، وكيل متهم: اگر پرونده رسانه‌اي نمي‌شد موكلم به اعدام محكوم نمي‌شد
شيما قوشه، وكيل قربانيان: ما خواستار اعدام نيستيم و فقط مي‌خواهيم به شكايت اين زنان رسيدگي شود
«كيوان. ا»؛ يكي از متهمان اصلي جنبش «مي تو» در ايران است كه شهريور 1398 در پي افشاگري برخي قربانيان در فضاي مجازي بازداشت شد. او پس از دستگيري توسط پليس و اعتراف به جرم ارتكابي با حكم بدوي دادگاه انقلاب به اعدام محكوم شده است. كيوان متهم تجاوز به ده‌ها زن جوان پس از نوشاندن نوشيدني‌هاي آلوده به مواد بيهوش‌كننده است. «شيما قوشه»، وكيل 5 نفر از شاكيان اعلام كرد كه حكم اعدام كيوان.ا روز شنبه 18 تير 1401 به او ابلاغ شده. حالا «اعتماد» در پيگيري از وكيل متهم و شاكيان به جزييات تازه‌اي دست پيدا كرده است.
«مهدي حجتي»، وكيل متهم در مورد پرونده موكلش به «اعتماد» مي‌گويد: «رسانه‌اي شدن موضوع مربوط به پرونده موكلم دليل اصلي صادر شدن حكم اعدام او بود. شايد اگر پرونده رسانه‌اي نمي‌شد موكلم به اعدام محكوم نمي‌شد. بيشتر از اين هم تمايلي ندارم در اين مورد صحبت كنم، چون هنوز منتظر رسيدگي به پرونده در ديوان عالي كشور هستيم.»
«شيما قوشه»، وكيل 5 نفر از شاكيان نيز به «اعتماد» مي‌گويد: «دادگاه، خرداد سال گذشته (1401) تشكيل و حكم هم صادر كرد. دادگاه ايشان را به فساد في الارض متهم كرد كه حكم اين اتهام هم اعدام است. ما از اين منظر شكايت كرديم كه به پرونده آزار و اذيت جنسي شكات رسيدگي شود. متهم هم از اين منظر شكايت كرد كه عملي مبني بر جرم مرتكب نشده است. در نهايت پرونده از شهريور 1401 به ديوان عالي كشور ارجاع شد، اما تاكنون تعيين تكليف نشده است. در مورد اينكه ايشان نزديك به 300 نفر شاكي داشته رييس پليس آن زمان آقاي رحيمي در مصاحبه‌اي موضوع را رد كرد. متهم در دادگاه اسامي چهل، پنجاه نفر از افرادي كه با آنها رابطه داشت را آورد و اصلا هم عنوان تجاوز را قبول نكرد و مدعي بود كه اين دختران با رضايت خودشان با او رابطه برقرار كردند، اما اساسا 9 نفر شكايت رسمي كردند كه بنده وكيل 5 نفر از شكات هستم. در مورد فيلم‌هايي هم كه در خانه متهم كشف و ضبط شد بايد بگويم ايشان از تمام قربانيان فيلم نمي‌گرفت و فقط از بعضي از آنها فيلم مي‌گرفته. شكات در جلسات اوليه و مواجهه حضوري با متهم در دادگاه حضور داشتند، اما روزي كه قرار بود پرونده وارد رسيدگي ماهيتي شود متاسفانه شكات را به بهانه ويروس كرونا به شعبه راه ندادند. اسفند 1401 كه براي پيگيري پرونده به شعبه مراجعه كردم، گفتند؛ پرونده در نوبت رسيدگي است. ببينيد اگر ديوان عالي كشور حكم اعدام را هم تاييد كند بايد بگويم كه ما خواستار اعدام نيستيم و فقط مي‌خواهيم به شكايت اين زنان رسيدگي شود. موكلان من هم خواستار اعدام نيستند و فقط مي‌خواهند به جنايتي كه براي‌شان رخ داده، رسيدگي شود اما اين كار صورت نگرفته است.»
قوشه پيش از اين اعلام كرده بود: «به عنوان وكيل شكات نسبت به اين راي شكايت خواهد كرد، زيرا مجرم ملزم به جبران خسارت بود كه اين موضوع در راي دادگاه مسكوت مانده است. رضايت دادن شكات در اين پرونده، تاثيري در اجراي حكم اعدام كيوان. ا ندارد، زيرا او به عنوان اتهامي كه دادستان به عنوان مدعي‌العموم شكايت كرده است، محكوم به اعدام شده است و رضايت شاكي خصوصي براي منتفي شدن حكم اعدام موضوعيت ندارد.»
كيوان.ا كيست؟ او فارغ‌التحصيل رشته باستان‌شناسي دانشگاه تهران در مقطع كارشناسي است. او در اطراف ميدان انقلاب كتابفروشي داشت و حالا به عنوان يك آزاردهنده جنسي معرفي شده است . 
12 شهريور 1399 «حسين رحيمي»، رييس پليس اسبق تهران در مورد كيوان.ا به تسنيم گفته بود: «كيوان.ا به ارتكاب جرم اقرار كرده، اما مدعي شده كه مبتلا به ساديسم است. تاكنون شاكيان زيادي در رابطه با اين پرونده به پليس مراجعه كرده‌اند و مراجعات شاكيان كماكان ادامه دارد و پرونده در دست رسيدگي است. اين متهم خودش نيز به جرم و تخلفش اقرار كرده، اما مدعي شده كه ساديسم دارد اما اين‌گونه  نيست. پليس امانتدار مردم است و به دنبال اثبات جرم رخ‌داده هستيم و افرادي كه توسط اين شخص مورد اذيت و آزار و تعرض قرار گرفته‌اند، بدانند كه نام و مشخصات آنها نزد پليس محفوظ خواهد ماند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون