• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5548 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۵ مرداد

طبق اخبار رسمي طي سال گذشته تاكنون «دست‌كم به پنج وكيل، ‌فعال اجتماعي و خبرنگار» در شاهرود حمله شده است

سوءقصد به جان يك وكيل

نسرين كيقبادي، وكيلي كه مورد حمله قرار گرفته: دقيقا حوالي خياباني كه مرا مورد سوءقصد قرار دادند، سال گذشته جعفر آقايي را به قتل رساندند

بهاره شبانكارئيان

6 روز پيش انتشار فيلمي مبني بر سوءقصد به جان يك وكيل در شهرستان شاهرود استان سمنان در فضاي مجازي افكار عمومي را تحت‌تاثير قرار داد و واكنش‌هاي منفي از سوي كاربران فضاي مجازي دربرداشت. فيلم ضبط‌شده توسط دوربين‌هاي مداربسته نشان مي‌داد كه در خيابان «بهزيستي» شهرستان شاهرود دو موتوسيكلت يك دستگاه پژو ۴۰۵ سفيدرنگ را تعقيب مي‌كنند و در بين راه يكي از اين دو موتوسيكلت جلوي اين ماشين مي‌پيچد و يك نفر از سرنشينان موتوسيكلت با عجله پياده مي‌شود و به سمت اين ماشين مي‌رود. در ماشين را باز مي‌كند تا به سمت راننده حمله كند، اما راننده ماشين از دست آنها با شتاب فرار مي‌كند...

پس از انتشار اين فيلم «علي‌تقي خاكي» رييس دادگستري شاهرود اعلام كرد: «پس از وقوع سوء قصد به جان يك وكيل خانم در شاهرود، دستورات لازم نسبت به شناسايي و دستگيري مجرمان صادر شده است.» همچنين «حسن ميركمالي» دادستان شاهرود در مورد اين خبر عنوان كرد كه اخيرا شاهد سوءقصد و مزاحمت براي احدي از وكلاي شهرستان شاهرود بوديم كه موضوع توسط اينجانب پيگيري و تيم ويژه جهت دستگيري متهمان در مورد اقدام مجرمانه‌شان مشخص شد. اين افراد بايد بدانند كه دستگير و محاكمه خواهند شد. اين در حالي است كه يكي از منابع محلي شاهرود در واكنش به اين خبر به «اعتماد» توضيح مي‌دهد كه طي سال گذشته تاكنون «دست‌كم به پنج وكيل، ‌فعال اجتماعي و خبرنگار» در شاهرود حمله شده و اخبار آن در برخي كانال‌هاي خبري محلي منتشر شده است. سال گذشته جعفر آقايي وكيل دادگستري در اين شهرستان با ضرب گلوله مقابل چشمان همسر و فرزند 5 ساله‌اش به قتل رسيد. حدود هفت، هشت ماه پيش ماشين يك خبرنگار را مقابل خانه‌اش به آتش كشيدند. شش ماه پيش يكي از فعالان اجتماعي را مورد ضرب و شتم قرار دادند. 6 روز پيش هم يكي از وكلاي خانم را مورد سوءقصد قرار دادند. دو روز پيش نيز به يك محيط‌بان تيراندازي كردند. برخي مسوولان با ترك فعل و سكوت زمينه توسعه اين ناامني‌ها را در شاهرود به وجود آورده‌اند.»

 

«نسرين كيقبادي» وكيل دادگستري كه ۳۴ ساله است و ۶ سال است كه سابقه وكالت دارد در مورد روز حادثه به «اعتماد» مي‌گويد: «چند ماه پيش يك پرونده شخصي داشتم و شكايتي را مبني بر اين موضوع ثبت كردم. محكوم شدن اين افراد در دادگاه چند ماهي طول كشيد و من خواستار مطالبه ضرر و زيان از اين افراد شدم. آنها هم بر اساس حكم دادگاه مجبور به پرداخت ضرر و زيان مادي و معنوي شدند. مثل خسارت‌هاي وارده و هزينه‌هاي درمانم و... اين افراد به خاطر پرداخت خسارت‌ها روز جلسه يعني همان روز حادثه بسيار عصباني شده بودند. حمله دو موتورسوار پس از جلسه دادگاه را نمي‌توانم با قاطعيت به اين افراد نسبت دهم، اما به اين افراد مظنون هستم. به دو علت؛ يكي اينكه شهرستان شاهرود اصلا چيزي به اسم خفت‌گيري ندارد و ديگر اينكه من هيچ طرف خصومتي نداشتم كه از جانب آنها تهديد شده باشم، غير از اين افراد.»

آيا مي‌توان گفت روز حادثه وقتي جلسه دادگاه تمام مي‌شود افرادي كه طرف حساب شما بودند اين چند نفر را اجير كردند؟

بله. مي‌توان حدس زد. آن روز وقتي جلسه دادگاه تمام شد به سمت دفتر وكالتم حركت كردم. يك ساعتي را آنجا ماندم تا ساير كارهايم را انجام دهم. حدود ساعت 2 الي 2 و نيم بعدازظهر كه مي‌خواستم از محل كارم به سمت خانه بروم در خيابان بهزيستي اين اتفاق برايم افتاد.

از محل كارتان كه خارج شديد احساس نكرديد اشخاصي شما را تعقيب مي‌كنند؟

اصلا احساس نكردم تا اواسط راه كه متوجه شدم اين دو موتوسيكلت مرا تعقيب مي‌كنند. تنها چيزي كه بعد از جلسه دادگاه فكرم را درگير كرد يك خودروي 206 بود كه مقابل دادگاه پارك كرده بود و دو نفر داخل آن نشسته بودند و نگاه مشكوكي به من داشتند.

با توجه به فيلم دوربين‌هاي مداربسته كه در فضاي مجازي منتشر شده فقط لحظه فرار شما ثبت شده، بعد از اينكه شما از دست اين دو موتورسوار فرار كرديد چه اتفاقي افتاد؟

آنها دنبالم آمدند. اين افراد فكر مي‌كردند كه من به سمت خانه مي‌روم، ولي به سمت خانه نرفتم و بلافاصله به سمت ميدان اصلي شهر رفتم كه كانكس پليس راهور در آن مستقر بود. آنجا سريع ماشين را پارك كردم و وارد كانكس شدم. بنابراين آنها ديگر نمي‌توانستند داخل كانكس پليس راهور شوند و ماجرا همانجا تمام شد.

شكايتي را در اين زمينه ثبت كرديد؟ يا براي شناسايي اين افراد اقدامي انجام داديد؟

بله. شكايت كيفري ثبت كردم. اتفاقا يك نفر از آنها را هم توانستم شناسايي كنم. چون لحظه‌اي كه يكي از موتوسيكلت‌ها جلوي ماشينم پيچيد يكي از دو سرنشين آن، ماسكش پايين افتاده بود و من توانستم چهره‌اش را ببينم. براي همين همان روز به اداره آگاهي رفتم و براي چهره‌نگاري اين فرد اقدام كردم و او توسط ماموران آگاهي شناسايي شد.

فردي كه توسط شما در اداره آگاهي شناسايي شده، سابقه جرم ديگري هم داشته است؟

اين فرد قبلا در زندان بوده. او پنجشنبه شب از سوي ماموران آگاهي احضار شد و پليس از من خواست كه براي شناسايي او به آگاهي بروم. وقتي او را ديدم بلافاصله شناختم و به رييس پليس گفتم كه اين فرد خود شخصي است كه مي‌گويم. البته پليس آگاهي به من گفت كه نمي‌توان با قاطعيت اعلام كرد اين فرد همان شخص مورد نظر در روز حادثه است و بايد تحقيقات بيشتري انجام دهند.

روز حادثه دقيقا چند نفر به سمت شما

حمله كردند؟

چهار نفر بودند. دو نفر سوار يك موتور و دو نفر ديگر سوار موتوري ديگر. حتي يكي از اين چهار نفر روز حادثه اسلحه در دست داشت و يكي ديگر از آنها سلاح سرد. البته قبل از اينكه يكي از موتورها جلوي ماشينم بپيچد، يكي، دو نفر از آنها شيشه‌هاي ماشينم را حين حركت تخريب كرده بودند.

به هر حال با اين اتفاقي كه افتاده بايد گفت كه شما شناسايي شده‌ايد. چنانچه اگر حادثه ناگواري رخ دهد مسوولش چه كسي است؟ آيا پليس تدابيري در اين مورد انجام داده است؟

وكلا شغل آسيب‌پذيري دارند. همانطور كه يك سرباز مي‌تواند سلاح داشته باشد و از خود دفاع كند وكلا نيز بايد سلاحي داشته باشند تا در چنين مواقعي بتوانند از خودشان دفاع كنند. نمي‌گوييم كه حتما سلاح گرم يا نوعي سلاح سرد، ولي چيزي كه بتوان از آن در مواقع خطر استفاده كرد. وكلا، مدافع حقوق ملت هستند و به دليل شغلي كه دارند در معرض آسيب و خطر قرار مي‌گيرند. اگر مرحوم جعفرآقايي سلاح داشت اين اتفاق برايش رخ مي‌داد؟! دقيقا در حوالي خياباني كه مرا مورد سوءقصد قرار دادند، سال گذشته جعفر آقايي را به قتل رساندند. 


ماجراي  قتل جعفرآقايي وكيل دادگستري 

سال گذشته نيز در چنين ماهي؛ بامداد 17 مردادماه در شهرستان شاهرود «محمودرضا جعفرآقايي» وكيل 33 ساله دادگستري مقابل خانه‌اش در حضور همسر و فرزندش به قتل رسيد. او پس از اين اتفاق به بيمارستان منتقل شد اما بر اثر شدت جراحات جانش را از دست داد. يكي از رسانه‌هاي محلي آن زمان مهم‌ترين پرونده‌اي را كه جعفرآقايي در دست داشت مربوط به يك متهم به معاونت در پرونده «قمار و شرط‌بندي» ميلاد حاتمي اعلام كرده بود. همچنين فرنوش همتي، وكيل دادگستري به وكلاپرس گفته بود كه جعفرآقايي از مدتي پيش «از سوي برخي افراد» تهديد شده بود. عبدالصمد خرمشاهي، وكيل دادگستري نيز در اين باره در صفحه‌ اينستاگرامش نوشت كه متاسفانه يكي از همكاران‌مان در شاهرود به ضرب گلوله به قتل رسيده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون