• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5651 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۰ آذر

كيفرخواست متهمان قتل زوج هنرمند سینما صادر شد

اعتراض وکیل اولیای دم مهرجويي و همسرش

بهاره شبانكارئيان 

روز گذشته نوزدهم آذر ماه جاري، كيفرخواست متهمان قتل داريوش مهرجويي و همسرش، وحيده محمدي‌فر صادر شده است، اما «مانوش منوچهری» وكيل مونا، دختر داريوش مهرجويي از ابهاماتي كه امكان دارد در كيفرخواست وجود داشته باشد به «اعتماد» مي‌گويد: «با توجه به اينكه آخرين نظريه پزشكي قانوني، ابهاماتي داشته، اما روز گذشته كيفرخواست متهمان صادر شده است.» 

او در ادامه در پاسخ به اينكه روند رسيدگي به اين پرونده ‌چگونه بوده است، مي‌گويد: «۱۹ آذر ماه از طريق رسانه‌ها از صدور كيفرخواست عليه متهمان باخبر شديم. در حالي كه تحقيقات در دادسرا همچنان ادامه داشته است. همچنين با توجه به اينكه آخرين نظريه پزشكي قانوني نيز با ابهاماتي روبه‌رو بوده، كيفرخواست با طرح احتمالات و به صورت غيرقطعي صادر شده است. بنابراين به موارد احتمالي اعتراض و همچنين به دليل وجود ابهاماتي در پرونده، تقاضاي تحقيقات در برخي موارد را درخواست كرده بوديم كه تا تكميل تحقيقات و بررسي اعتراض به نظريه پزشكي قانوني، همچنان صدور كيفرخواست غيرممكن به نظر مي‌رسيد. همچنين بايد به اين مورد اشاره كنم كه به دليل عدم وجود انگيزه موثر در اين جنايت از سوي متهمان، تحقيقات بيشتر جهت شناسايي معاونان و آمران يا شركاي جرم احتمالي يا شناخت انگيزه حقيقي اين متهمان مورد نياز بوده و اعتراض ما به نظريه پزشكي قانوني و تقاضاي تكميل تحقيقات طي دو لايحه و حتي اعتراض وكلاي تسخيري متهمان به آخرين نظريه پزشكي قانوني هنوز مورد بررسي قرار نگرفته‌ است.» 
مانوش منوچهري در ادامه مي‌گويد: «حتي تقاضاي بررسي خطوط تلفن و دوربين‌ها و ملاحظه پاسخ اين استعلامات توسط اينجانب مطرح شده بود كه متاسفانه در كمال تعجب از سوي دادسرا، سرعت، ملاك عمل قرار گرفت و روز گذشته از طريق رسانه‌ها از صدور كيفرخواست مطلع شده‌ايم. اميدواريم دادگاه كيفري يك پرونده را مجددا جهت تكميل تحقيقات به دادسرا عودت دهد و اين ابهامات مرتفع شوند.» 
    
با وجود ابهاماتي كه مانوش منوچهري، وكيل اولياي دم از پرونده قتل مهرجويي و همسرش، وحيده محمدي‌فر به «اعتماد» مطرح كرده است، روز گذشته نوزدهم آذرماه حسين فاضلي‌هريكندي، رييس كل دادگستري استان البرز در مورد نحوه قتل مهرجويي و همسرش و همچنين صدور كيفرخواست اعلام كرده است: «پس از وقوع قتل مرحوم مهرجويي و همسر او، كيفرخواست چهار متهم پرونده صادر و جهت رسيدگي به دادگاه كيفري يك استان البرز ارجاع شد. در تاريخ ۲۲ مهر ماه سال جاري گزارش كشف جسد مرحوم مهرجويي و همسر او خانم محمدي‌فر واصل شد كه با توجه به نوع جنايت و همچنين نقش و جايگاه مرحوم مهرجويي در سينماي كشور، از همان دقايق ابتدايي وقوع جرم، دادستان و بازپرس ويژه قتل دادسراي فرديس به همراه كارآگاهان جنايي پليس و گروه بررسي صحنه جرم در محل كشف جسد كه ويلاي مسكوني مرحوم مهرجويي و خانواده او بوده، حاضر شدند و صحنه جنايت را بررسي و آثار، ادله و علايم جرم را جمع‌آوري كردند.رييس قوه قضاييه در جلسه ۲۴ مهرماه شوراي عالي قوه قضاييه دستور داد كه با بهره‌گيري از كليه امكانات، هر چه سريع‌تر قاتل يا قاتلان شناسايي شوند و پرونده آنها با سرعت و دقت رسيدگي و منتهي به صدور حكم شود كه جهت اجراي دستور رييس قوه قضاييه، كارگروه ويژه‌اي با مسووليت رييس كل دادگستري استان البرز تشكيل شد.» 
هريكندي در ادامه عنوان كرده است: «نحوه وقوع قتل و كيفيت ورود متهم يا متهمان نشان‌دهنده وجود آشنايي كامل با شهرك و محل سكونت مقتولان داشته است. در نهايت متهمان شناسايي و دستگير شدند، ولي با توجه به نوع جرم و نحوه وقوع آن، جهت تكميل تحقيقات و جمع‌آوري ادله بيشتر و همچنين احراز صحت اظهارات و اقارير متهمان، تحقيقات ادامه يافت. به منظور حفظ حقوق متهمان و در اجراي مقررات قانوني، با همكاري كانون وكلا، وكيل تسخيري براي هر يك از متهمان به صورت جداگانه معرفي شد. پرونده شخصيت نيز با حضور مددكار اجتماعي و روانشناس براي همه متهمان تشكيل شد. با انجام مقدمات قانوني، ضمن بازسازي صحنه قتل و بازجويي و تحقيق از متهمان در پليس آگاهي، زندان و شعبه بازپرسي، جلسه مواجهه حضوري ميان متهمان جهت بررسي، مطابقت و راستي‌آزمايي اقارير و اظهارات آنها با ساير ادله وقوع جرم با حضور وكلاي ايشان و وكيل اولياي دم از سوي بازپرس پرونده برگزار شد. نهايتا پس از تكميل و اتمام تحقيقات مقدماتي، قرار جلب به دادرسي از سوي بازپرس پرونده و متعاقب آن كيفرخواست لازم از سوي دادستان فرديس در كمتر از دو ماه از زمان وقوع قتل صادر و پرونده جهت رسيدگي به اتهامات متهمان به دادگاه كيفري يك استان البرز ارسال شد.»  او در مورد كيفرخواست توضيح داده است: «حسب كيفرخواست صادره، با توجه به محتويات پرونده از جمله اقارير و اظهارات متهمان و اظهارات مطلعان معلوم شد كه چهار متهم پرونده با انگيزه ابتدايي و اصلي انتقام به جهت خصومت و اختلافات شخصي و نيز سرقت وارد خانه مرحوم مهرجويي مي‌شوند. متهمان دو بار سابقه ورود به ويلاي مرحوم مهرجويي دارند كه بار نخست در ۱۶ مهرماه بوده كه پس از ورود به محوطه ويلا، به علت بسته بودن درهاي ساختمان و اطلاع همسر آقاي مهرجويي نسبت به حضور آنها، از محل متواري مي‌شوند كه متعاقب اين موضوع خانم محمدي‌فر موضوع را در فضاي مجازي منتشر مي‌كند، اما به پليس گزارش يا اعلام شكايت نمي‌كند. اين افراد با توجه به شناخت كافي از شهرك و محيط ويلا، اين‌بار از درب ديگر و از سمت آشپزخانه به راحتي با چاقو وارد ساختمان اصلي ويلا مي‌شوند كه مرحوم محمدي‌فر با مشاهده آنها به اتاق خواب دخترش پناه مي‌برد و مرحوم مهرجويي نيز با دو نفر از آنها درگير مي‌شود كه در حين اين درگيري با ضربات متعدد چاقو به قتل مي‌رسد.
حسب اظهارات متهمان و بازسازي صحنه و بررسي مدارك و مستندات، دو نفر ديگر از متهمان در تعقيب خانم محمدي‌فر به اتاق خواب وارد شده و طلاجات او را مطالبه مي‌كنند كه مرحوم محمدي‌فر، طلاجات همراه خود از قبيل النگو و دستبند را در اختيار آنها مي‌گذارد. بر اساس اظهارات متهمان اين دو نفر قصد قتل خانم محمدي‌فر را نداشته‌اند، اما در اين فاصله با ورود متهم ديگر به اتاق كه همان كسي بوده كه با ضربات چاقو مرحوم مهرجويي را به قتل رسانده است پس از تحريك و تهديد آنها به قتل، يكي از آنها ضرباتي به خانم محمدي‌فر وارد مي‌كند و در ادامه خود همين شخصِ تحريك‌كننده كه نقش طراح و سردسته متهمان را داشته ضربه نهايي را با چاقو به خانم محمدي‌فر وارد مي‌آورد. متهمان پس از قتل، به جست‌وجوي ساير اموال با ارزش مي‌پردازند و از يك اتاق ديگر دو گوشي تلفن همراه به سرقت مي‌برند، سپس به يك باب ساختمان ديگر در محوطه ويلا مي‌روند كه آنجا هم شيء با ارزش ديگري پيدا نمي‌كنند و از همان مسير بازمي‌گردند و چاقوها و اموال مسروقه را در اختيار يكي از متهمان كه خارج از شهرك سكونت داشته، قرار مي‌دهند. با تصريح بر اينكه حسب اين يافته‌ها و گزارش پزشكي قانوني و كيفرخواست صادر شده، قاتل هر دو نفر يك شخص بوده و نقش ساير متهمان در حد معاونت در قتل يا شروع به قتل است. البته اتهامات ديگر نظير مشاركت در سرقت با سلاح سرد منتسب به همه آنهاست.»  رييس كل دادگستري استان البرز درباره كشف سلاح و اموال مسروقه اعلام كرده است: «سه نفر از متهمان از جمله قاتل اصلي كه از مظنونان دستگير شده در همان روزهاي اول پس از وقوع جنايت بودند در ابتدا منكر موضوع بوده و به حضور شخص چهارم اشاره‌اي نداشتند به اين اميد كه با عدم كشف چاقوي استفاده شده براي قتل و اموال مسروقه مقتولان دليلي عليه آنها يافت نشود. بنابراين پس از دستگيري نفر چهارم و كشف چاقوها و اموال مسروقه، اصل موضوع و انگيزه‌ها كشف مي‌شود. يكي از مستنداتي كه به روشن شدن اين پرونده كمك كرد، محتويات گوشي همراه خانم محمدي‌فر بود كه از متهمان كشف شد. پس از كشف گوشي مسروقه متعلق به خانم محمدي‌فر، پيش‌نويس پيامك ارسال نشده او خطاب به دخترش كه حاوي مشخصات متهم و قاتل اصلي و مطلع كردن دخترش از ورود قاتل به منزل بوده، مشاهده شد. حسب اظهارات دو نفر از متهمان كه از قبل مرحوم را مي‌شناختند تصور آنها با توجه به سفرهاي خارجي متوفيان از جمله سفر اخير آنها به كشور فرانسه اين بوده است كه آنها اموال با ارزش نظير ارز و طلاها را در خانه نگهداري مي‌كنند. در نتيجه با تحريك دو نفر ديگر و با اين وعده كه با اين سرقت، زندگي آنها عوض شده و ديگر نيازي به كار كردن ندارند آنها را با خود همراه مي‌كنند. در كنار انگيزه مادي، دو متهم ديگر پرونده با مرحوم مهرجويي و همسرش خصومت قبلي شخصي داشته‌اند به نحوي كه يكي از متهمان از برخوردهاي پرخاشگرانه مرحوم مهرجويي با خودش ياد مي‌كند يا متهم ديگر به اخراج خودش از شهرك به دستور آقاي مهرجويي و تهمت سرقت به عنوان يكي از انگيزه‌هاي قتل اشاره دارد.» 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون