• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5659 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲ دي

ابراهيم قاسمپور در گفت‌وگو با «اعتماد»:

به مردم بگويند چرا خداداد از تيم ملي جدا شد؟

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي فوتبال كشورمان آماده حضور در بازي‌هاي جام‌ ملت‌هاي آسيا‌ مي‌شود تا در مهم‌ترين‌ تورنمنت فوتبالي قاره كهن براي كشورمان افتخارآفريني كند. درحالي كه تيم ملي در ‌مقطع كنوني نياز به آرامش دارد، جدايي خداداد عزيزي از كادرفني و پس از آن مصاحبه‌اش در يك برنامه‌ تلويزيوني به گمانه‌زني در‌خصوص اختلاف بين او و سرمربي تيم ملي دامن زده است.

در اين بين، سكوت قلعه‌نويي جالب توجه است. سرمربي باتجربه تيم‌ ملي دوست ندارد با پرداختن به مسائل حاشيه‌اي تمركز ملي‌پوشان را به‌هم بزند، ‌اما در چنين ‌مواقعي معمولا بزرگان ‌فوتبال به دو طرف توصيه مي‌كنند‌ در جهت منافع تيم ‌ملي به اختلافات شخصي نپردازند. با ابراهيم قاسمپور يكي از پيشكسوتان با سابقه فوتبال كشورمان در اين خصوص ‌گفت‌وگويي ترتيب داديم ‌كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

‌تيم ملي در آستانه شركت‌ در بازي‌هاي جام‌ ملت‌ها قرار دارد. شرايط براي حضور موفقيت‌آميز در اين بازي‌ها مهياست؟

در جامعه فوتبال كه حواشي در آن زياد است و چيزي هم نمي‌بينيم كه درست شده باشد، اينكه بپرسيم بعد از ۵۰ سال شانس قهرماني در اين بازي‌ها را داريم؟ بله، اين شانس را داريم اما روي كاغذ كه نگاه مي‌كنيم حريفان ‌قدري داريم. ژاپن بازي‌هاي تداركاتي سنگيني برگزار مي‌كند و به آلمان و تركيه ۴ تا ۴ تا مي‌زند اما بازي‌هايي كه براي تيم ما درنظر گرفته شده، ضعيف است. ايراد و‌ حُسن تيم ملي ما يكسري از بازيكناني هستند كه سال‌هاست كنار هم بازي مي‌كنند و اكثر اينها به عنوان لژيونر فعاليت مي‌كنند كه كمكي مي‌شود تا تجربه تيمي ما را بالا ببرد و هم شناختي كه بچه‌ها از يكديگر دارند. اين كمك است اما ايراد آن است كه اين بچه‌ها ساليان سال است كه بازي مي‌كنند و سن‌شان بالا رفته و شايد همين هم يك نقصي باشد. در هر صورت ما هم شانس داريم اما با درنظر گرفتن شرايط كره و عربستان و ژاپن و استراليا، شانس ما يك مقدار كم مي‌شود. اميدواريم بعد از
۵۰ سال تيم ملي موفق شود.

‌درباره جدايي و صحبت‌هاي مشاور تيم ملي چه نظري داريد؟

خيلي نمي‌توانم اظهارنظر كنم چون نمي‌دانم‌ مشكل از كجاست. عزيزي وقتي آمد حتما يكسري حُسن‌ها و امتيازاتي داشت كه انتخاب شد و حالا كه رفته نمي‌دانم ‌به چه دليلي رفت. خود عزيزي و فدراسيون بايد جواب بدهند.‌

‌بعضي‌ها جدايي عزيزي و اظهارنظر او پس از‌ جدايي را حاشيه تازه‌اي براي تيم ‌ملي تعبير مي‌كنند.

خب وقتي ايشان را انتخاب كردند يعني نياز است از تفكرات و تجربياتش استفاده كنند و اگر مي‌رود حتما مشكلي وجود داشته حالا اين مشكل از كجا آب مي‌خورد را نمي‌دانم.

‌قبول داريد اين مسائل براي وجهه تيم‌ ملي خوب نيست؟

معمولا بازيكني كه عضو شاخص تيم ملي بوده وقتي مي‌آيد كنار تيم خيلي‌ها استقبال مي‌كنند و وقتي مي‌رود آن‌هم به شكلي گنگ و‌ مبهم يك مقدار سوال‌برانگيز است. البته فكر نمي‌كنم مشكلي ايجاد شود و اين سوال را بايد خود عزيزي يا كادر يا فدراسيون براي مردم‌ پاسخ دهند تا اذهان عمومي روشن شوند.

‌شما با تيم ملي سابقه قهرماني در جام ملت‌ها را داريد. فضاي فعلي تيم ملي را با آن دوران مي‌شود مقايسه كرد؟

اصلا قابل مقايسه نيست! زمان ما خيلي محدود و بسته بود اما الان‌ تلويزيون را كه روشن مي‌كنيد يك كانال بازي ليگ انگليس را نشان مي‌دهد و يك كانال ديگر ليگ فرانسه و... الي آخر! فوتبال دو بُعد دارد؛ يكي تجربي و يكي تئوري. فوتبالي كه از سراسر دنيا پخش ‌مي‌شود و بازيكنان ‌ما مي‌بينند خودش خيلي به بازيكنان كمك ‌مي‌كند اما زمان ما اين امكانات نبود. ‌الان با يك سرچ در اينترنت هر اطلاعاتي بخواهيد مي‌گيريد. در دوران ما خيلي بسته بود اما در زمان ما قدرت‌هايي در فوتبال آسيا بودند مثل عراق و كويت و كره‌‌جنوبي و شمالي و برمه بودند الان قدرت‌هاي آسيا فرق كردند. از همه لحاظ فرق كرده، زمان ما مثلا خودم عضو تيم ملي بودم و هفته سه جلسه تمرين مي‌كرديم‌ در شهر خودمان انفرادي هم تمرين مي‌كردم كه شايد ‌علمي‌ هم ‌نبود اما سعي مي‌كردم خودم را آماده نگه دارم. الان هفته هفت روز تمرين است و بدنسازي و تغذيه علمي شده و تاكيد به استراحت مي‌شود و وقت بازيكنان هم كمتر هرز مي‌رود. اميدواريم در جام ‌ملت‌ها تاثير آن را ببينيم. مطمئنا بازيكنان امروزي از هر نظر تجربيات‌شان بيشتر ار دوران ما است.

‌آن زمان قطعا حواشي كمتر از الان بود؟

نه كه نبود اما اين‌طور نبود! رسانه‌ها كلا دو، سه تا بودند اما الان تعداد جرايد زياد است و فضاي مجازي هم كه وجود دارد و راحت هم تيم‌ها وارد حاشيه مي‌شوند. شما الان دربي را نگاه كنيد كه مسائلي پس از آن به وجود آمده است، مديريت اين باشگاه با مديريت آن باشگاه و كادر فني با كادر فني جدال دارند. يعني خود باشگاه‌ها باعث دردسر فوتبال‌ ما و تيم ملي شده‌اند! در زمان ما خيلي به ‌ندرت مسائل حاشيه‌اي اتفاق مي‌افتاد و از نظر اخلاقي خيلي به اخلاق اهميت مي‌دادند اما حالا اخلاق و احترام به بزرگ‌تر از بين رفته است. زمان ما بازيكني كه چند ماه از ما بزرگ‌تر بود تا از در خارج نمي‌شد ما خارج نمي‌شديم اما الان ديگر اين احترام‌ها نيست نه فقط در فوتبال بلكه در خانواده‌ها هم احترام به بزرگ‌تري و كوچك‌تري از بين رفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون