• ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3590 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۳ مرداد

بحران طراحي و برند لباس به تيم ملي و باشگاه‌ها رسيد

گزارش يك رسوايي

 

 بازگشت برنامه نود و عادل فردوسي‌پور به تلويزيون با دوربين مخفي و يك پرونده هيجان‌انگيز همراه شد. درباره لباس‌هايي با برند ايتاليايي ثبت شده اما دوخت «فيك» در فوتبال ايران. شبيه پيتزاهايي كه در سطح شهر به نام «پيتزاي ايتاليايي» پخت مي‌شود اما نه نشاني از پخت ايتاليايي دارد و نه مزه موردپسندي. داستان لباس‌هاي ايراني همين است. همان كه رييس فدراسيون فوتبال ايران اعتراف مي‌كند و مي‌گويد پيراهن «جيووا» را در يك پارچ آب فرو كردند و همه آب درون پارچ، جذب پيراهن شد. دوربين مخفي به يكي از مراكز فروش پيراهن‌هاي تقلبي رفت و قابي شكار كرد كه اگر در هر كشوري با فوتبال توسعه يافته بود، يقينا با استعفا و اخراج مجموعه مديريتي باشگاهي ختم مي‌شد. «يا مي‌پوشي يا زنگ مي‌زنم از پرسپوليس بيرونت‌ مي‌كنم!». اين جمله را مديرعامل يك شركت مربوط به جيووا به عليرضا بيرانوند گفته است. به گلر يك ميلياردي باشگاه پرسپوليس. احتمالا در يك شرايط استاندارد، پخش اين دوربين مخفي به ورشكستگي يك كمپاني منجر مي‌شد اما در ايران، جيووا با قدرت بيشتري به كارش ادامه خواهد دادو احتمالا سفارش‌هاي بيشتري دريافت خواهد كرد چرا كه به نظر مي‌رسد «روابط» جاي «ضوابط» را گرفته است. همين هم شد. سرپرست موقت باشگاه پرسپوليس درباره همكاري با جيووا گفت: «ما يك روندي را در باشگاه از سال‌هاي قبل داشتيم. با يك شركت خارجي قرارداد امضا مي‌كرديم و براساس قيمتي كه آن برند داشت با آنها قرارداد امضا مي‌كرديم. مشكلاتي كه در مورد پيراهن وجود داشت همه شما متوجه شديد، ما در اردوي راس‌الخيمه عملا دراين مورد وارد چالش شديم اما در سال گذشته تجربه‌مان بيشتر شد. متوجه شديم جدا از تهيه لباس بايد سوددهي هم داشته باشيم. ما متوجه شديم طبق توصيه مقام معظم رهبري بايد با توليدات داخلي كار را جلو ببريم، البته كيفيت نيز مدنظر قرار گرفت. قراردادي كه بستيم خوب بود و قرار است از خط توليدنيز بازديد داشته باشيم. به هر حال قراردادي امضا شده و بندهايي در اين قراردادوجود داردو مفادي ديده مي‌شود كه اگر به لحاظ كمي و كيفي طرفين ناراضي باشند مي‌توان حتي تامين خسارت كرد. » اگر شما پاسخي روشن از سرپرست موقت باشگاه پرسپوليس دريافت كرديد، رسانه‌ها هم به جوابي رسيده‌اند. اعترافات تكان‌دهنده بود. عامل فروش در تلويزيون اعتراف كرد دويست هزار كارمند سايپا، بن دريافت كرده‌اند و موظف به خريددويست هزار توماني از جيووا شده‌اند تا اين تيم پيراهن‌هاي اين برند را به صورت رايگان به تن كند. شاهكار برندها در فوتبال ايران را شركت «لي‌نينگ» اعلام كرد. از نگاه كمپاني لي‌نينگ چين، نهايت قد مردان ايراني 1 متر و 55 سانتي‌متر است و براي همين لباس‌ها، كوتاه‌تر از حد معمول به ايران رسيد و تبديل به پيراهن باشگاه استقلال شد. بحث برند لباس تيم ملي هم پيش كشيده مي‌شود، همان قراردادي كه علي كفاشيان در واپسين روزهاي رياستش، با اصرار سعي كرد آن را به سرانجام برساند و البته موفق هم شد. حاصل چه بود؟ پارچه لباس‌هاي تيم اول آسيا، فلامنت شد، پارچه‌اي كه حتي براي بازي‌هاي گل كوچك نيز نامناسب به نظر مي‌رسد. واكنش علي كفاشيان چه بود؟ پست جديد كفاشيان در فدراسيون، اين امكان را براي او ايجاد مي‌كند كه ديگر پاسخ تماس رسانه‌ها را ندهد.
برندها در ايران چه مي‌كنند؟
نايكي، آديداس و پوما سه شركت اصلي توليد لوازم ورزشي در جهان هستند؛ سه كمپاني بزرگ كه نقش‌آفريني آنها در ورزش جهان بركسي پوشيده نيست. به جز اين سه برند، ‌شركت‌هايي مثل آندرارمور، نيوبالانس، ريبوك، آمبرو و... هم در بازار بزرگ لوازم ورزشي فعالند و به سختي جايي براي گمنام‌هايي مثل آل‌اشپورت و جيووا باقي مي‌ماند، مگر آنكه بازار هدف (مثلا) ايران باشد؛ كشوري كه به دلايل مختلف (از جمله تحريم) بازار دست نخورده‌اي دارد و البته به سبب دوري از فضاي جهاني، كيفيت‌گرايي در آن وجود خارجي ندارد. اساسا كمپاني‌هايي مثل جيووا فعاليت خود را به اين شكل آغاز مي‌كنند كه با قرارداد با باشگاه‌ها و استفاده از فضاي تبليغي فوتبال نام خود را در بازار ايران مطرح مي‌كنند و سپس به فروش عمده و تك مي‌پردازند. آنها البته در ايران فضاي گسترده‌اي براي عرضه اجناس خود ندارند. اما از آنجا كه شركت‌ها و موسسات از مشتريان بالقوه محسوب مي‌شوند، سفارش‌هاي متعددي از ارگان‌ها و نهادها به دفاتر اين دو كمپاني مي‌رسد. جيووا در حال حاضر با استفاده از تجربه مشابه آل اشپورت، به دنبال بازاريابي و فروش در ايران است و توليدي خود را در شيراز افتتاح كرده است.
پاسخ تاج به يك افشاگري
رييس فدراسيون فوتبال مي‌گويد مراحل همكاري با شركت جيووا به سمت فسخ قرارداد مي‌رود. مهدي تاج، رييس فدراسيون فوتبال در واكنش به تصاوير پخش شده گفت: گرفتاري كه ما پيدا كرده‌ايم اين است كه ما و كارلوس كي‌روش به لباس‌هاي اين شركت 23 مورد ايراد وارد كرده‌ايم. در قراردادمان با اين شركت آمده بود كه اين شركت بايد لباس‌هايي براي شرايط مختلف آب و هوايي توليد كند. در جلسه‌اي ديگري كه داشتيم خودمان هم اين لباس‌ها را تست كرديم كه جواب تست‌ها منفي بود. او در پاسخ به اين سوال كه آيا حق فسخ براي فدراسيون فوتبال محفوظ است، گفت: ما تمام ايرادهاي مطرح شده را وارد مي‌دانيم و دنبال راه‌حل هستيم و جلساتي را هم با نماينده اين شركت برگزار كرديم. اگر اين ايرادها برطرف نشود، قراردادمان را فسخ مي‌كنيم. تاكنون 50 هزار دلار از اين شركت گرفته‌ايم و چك 50 هزار دلاري ديگري نيز از آنها دراختيار داريم. اگر قرار باشد اين قرارداد را فسخ كنيم اين مبلغ قابل استرداد نيست و بايد با اين پول به دنبال لباس براي تيم ملي باشيم. تاج با اشاره به مذاكرات فدراسيون فوتبال با شركت آديداس گفت كه مذاكرات خوبي انجام گرفته است. آنها اعلام كرده‌اند حاضرند به ارزش يك ميليون دلار به فدراسيون لباس بدهند و فدراسيون هم يك ميليون ديگر از آنها خريد كند. ما مطمئنا براي تيم ملي لباس مرغوبي تهيه خواهيم كرد و نگراني بابت تهيه لباس‌ها براي تيم ملي وجود ندارد. او با بيان اينكه شرايط به سمت فسخ قرارداد با جيووا مي‌رود، اظهار كرد: به نظر مي‌رسد به سمت فسخ قرارداد با اين شركت حركت مي‌كنيم اما نگراني بابت تهيه لباس براي تيم ملي نداريم. به نظر نمي‌رسد اين شركت بتواند براي بازي با قطر ايرادها را برطرف كند اما خودمان براي تيم ملي لباس تامين خواهيم كرد.
عابديني هم مي‌خواهد وارد شود
درباره اين اتفاق سرپرست سازمان اقتصادي و بازاريابي فدراسيون فوتبال مي‌گويد: «من راضي نيستم و بر اساس پروتكل‌ها بين سرمربي تيم ملي و فدراسيون فوتبال‌، سرمربي بايد از البسته تيم ملي راضي باشد. كي‌روش از اين البسه‌ها راضي نيست و محمدرضا ساكت هم اين موضوع را به عنوان مشكل پيش روي خود مي‌بيند و به دنبال تغيير البسه تيم ملي است. الان هم دوستان ما اين موضوع را تعقيب مي‌كنند و اگر از من كمك بخواهند به اين موضوع ورود مي‌كنم.» او درباره اينكه احتمالا آديداس اسپانسر بعدي خواهد بود، گفت: «از من براي اين موضوع كمك خواسته نشده اما اگر بخواهند مي‌توانم به تيم ملي و فدراسيون كمك كنم. اگر مي‌گويند آديداس خوب است چه بهتر.» گويا در دوره رياست شما در باشگاه داماش، اين تيم از البسه آديداس استفاده مي‌كرد؛ عابديني پاسخ داد: «ما خودمان در آن دوره آديداس را از خارج كشور وارد كرديم كه كار بسيار خوبي بود و الان هم اگر بخواهند مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم.» نود با بخش دوربين مخفي، يكي از موفق‌ترين برنامه‌هاي يك سال گذشته‌اش را تجربه كرد اما پرسش‌هاي مهمي همچنان مطرح است كه تا به امروز پاسخي به آن داده نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون