• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5748 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت

شمایل دکترین هسته‌ای‌اصولگرایان

درباره محمدجواد كريمي قدوسي، نماينده خبرساز مجلس يازدهم كه در روزهاي آخر حضور در كسوت نمايندگي هم دست از انتشار اخبار عموما کذب هسته‌اي بر نمي‌دارد

سيما پروانه‌گهر

اصرار محمدجواد كريمي قدوسي، نماينده مجلس يازدهم كه از راهيابي به مجلس دوازدهم هم باز مانده است بر ارايه بازه زماني در ارتباط با دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي واكنش‌هاي داخلي و خارجي زيادي را در پي داشته است. اين البته نه نخستين‌بار است كه نام كريمي قدوسي با خبرهاي هسته‌اي گره مي‌خورد و نه احتمالا آخرين بار.

او در چهار دوره حضور خود در مجلس- از دوره هشتم تا يازدهم- بارها درباره موضوعات هسته‌اي اظهارات عجيبي را مطرح كرده است. درست مثل همين چند روز پيش كه در توييتي نوشت كه «در صورت صدور اذن تا انجام اولين آزمايش يك هفته فاصله مي‌باشد.»بلافاصله پس از انتشار اين توييت، فعالان سياسي و رسانه‌اي از اين نماينده مجلس انتقاد كردند اما، او بازهم در توييت با هشتگ اقتدار ايران نوشت: «در صورت اذن تا انجام اولين آزمايش ارتقاء برد موشكي به ۱۲ هزار كيلومتر يك هفته فاصله مي‌باشد.»

اين اظهارات به صورت غيرمستقيم باعث واكنش رافائل گروسي شده و هشدار داد كه «ايران چند هفته با ساخت سلاح هسته‌اي فاصله دارد.»

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با بيان اينكه « غني‌سازي اورانيوم توسط ايران و نبود دسترسي بازرسان بين‌المللي به تاسيسات اتمي آن، به نگراني‌ها درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي آن دامن مي‌زند»، تاكيد كرده است كه ايران «چند هفته، نه چند ماه» با در اختيار داشتن اورانيوم غني‌شده كافي براي ساختن يك بمب اتمي فاصله دارد. او همچنين گفته است كه «اين اتفاق به معناي اين نيست كه ايران سلاح اتمي دارد يا در اين بازه در اختيار خواهد داشت.در حالي كه غني‌سازي اورانيوم در سطح نظامي نگران‌كننده است، نمي‌توان بر اساس اين نتيجه گرفت كه ايران در حال حاضر يك سلاح اتمي دارد. اهداف ايران در اين زمينه مشخص نيست و تنها مي‌توان درباره آن گمانه‌زني كرد».

علي قلهكي فعال رسانه‌اي اصولگرا در پاسخ به اين نماينده مجلس در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: «موشك قاره‌پيما با برد ۱۲‌هزار كيلومتر، فقط براي حمل كلاهك هسته‌اي است، اينكه دانش ساخت آن را داريم يا نه به كنار، ولي تمامي مواضع اخير شما پيوست گزارش آژانس انرژي اتمي عليه كشور مي‌شود! چه اذني بيايد چه اذني نيايد».

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، نماينده ادوار مجلس، در رابطه با اظهارات اخير كريمي قدوسي نيز گفت كه اساسا رويكرد جمهوري اسلامي ايران هسته‌اي و اتمي نيست با اينكه در اين رابطه كشور توانمند است.او در گفت‌وگو با منيبان، افزود: اگر ايران و اسراييل وارد فضاي جنگ تمام‌عيار شوند ايران مجبور است به سمت بمب اتم حركت كند تا توازن ايجاد شود اما مجموعه تحولات نشان داد بعد از تقابل اخير ايران و اسراييل، اين رژيم به تنهايي نمي‌تواند عليه ايران اعلام جنگ كند.

اظهارات كريمي قدوسي حتي صداي ارگان رسمي مطبوعاتي دولت رييسي را نيز درآورد. روزنامه ايران در اين باره با بيان اينكه «كريمي قدوسي، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي، در اظهاراتي دو‌پهلو مدعي شده است كه در صورت صدور اذن تا انجام اولين آزمايش يك هفته فاصله مي‌باشد» نوشت: «اين درحالي است كه رژيم صهيونيستي، امريكا و كشورهاي غربي به دنبال متهم كردن ايران هستند و با توجه به رويارويي اخير ايران و رژيم صهيونيستي، اين تلاش‌ها بيشتر هم شده است.چه عاملي باعث مي‌شود تا نماينده‌اي كه از قضا عضو كميسيون امنيت ملي مجلس است و بايد به دنبال تأمين منافع ملي باشد، با اظهارات نسنجيده و خارج از مسووليت براي كشور هزينه تراشي مي‌كند؟».

هيچ يك از اين واكنش‌ها اما باعث عقب‌نشيني كريمي قدوسي نشد و او در ويدئويي دوباره بر مواضع قبلي خود تاكيد كرد و گفت: «بعد از انجام عمليات وعده صادق و صحبت‌هايي كه از سوي رژيم صهيونيستي و حاميانش مي‌شد اين بود كه رژيم صهيونيستي به مراكز هسته‌اي جمهوري اسلامي حمله كند و سايت‌هاي فردو و نطنز را منهدم كند. اينجا فرمانده حفاظت از مراكز هسته‌اي موضعي گرفت كه حمله به مراكز هسته‌اي يعني عبور از خط قرمزهاي جمهوري اسلامي در توليد سلاح هسته‌اي و احتمال داد كه اگر دشمن دست به چنين اقدامي بخواهد بزند، فتوا تغيير كند.»

كريمي قدوسي ادامه داد: «اما از نظر فني آيا ايران قدرت توليد سلاح هسته‌اي را دارد؟ بنابر نقد كارشناسان حتي اطلاع فني كه آژانس دارد و قانون مجلس به نام لغو راهبردي تحريم‌ها كه غناي اورانيوم توليدي را به ۶۰ درصد رساند، كارشناسان به ما گفتند كه ما نصف روز زمان لازم داريم كه چند آبشار غني‌سازي را سري كنيم و غناي اورانيوم توليدي را از ۶۰ به ۹۰ درصد برسانيم. اين چيز خاص و سري نيست و آژانس هم مطلع است. از نظر فني هم يك امر شدني و خيلي راحت است؛ بنابراين به لحاظ توليد اورانيوم ۹۰‌درصد كه سوخت اصلي كلاهك هسته‌اي است، جمهوري اسلامي يك نصف روز زمان لازم دارد، حالا بگوييم يك هفته.

او در بخشي ديگر از اظهارات مي‌گويد؛ «همچنان در فتواهاي مقام معظم رهبري، توليد و به‌كارگيري سلاح‌هاي هسته‌اي امري غيرقابل قبول است، اما اگر زماني ايشان تشخيص بدهند، فرمودند كه در هر سطحي ما را تهديد كنند، در همان سطح تهديدشان مي‌كنيم. يعني اگر دست به تهديد هسته‌اي بزنند، با تهديد هسته‌اي جواب‌شان را مي‌دهيم. اينجا كه ديگر با موشك كاتيوشا نمي‌توان جواب‌شان را داد.»

اين اظهارات كريمي قدوسي با واكنش جلال رشيدي كوچي، عضو كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي روبه‌رو شد كه با كنايه به او نوشته است؛ « ول كن تو را به علي. ‏الان اومدي ابروش رادرست كني زدي چشمشم كور كردي كه! ‏از يك هفته رسيدي به نصف روز؟ ‏بازم براي توجيه رفتار غلطت از رهبري هزينه كردي!! ‏شنيدم جايي گفته بودي رشيدي نفوذي اسراييله! ‏آورنده خبر آدم موثق و خداترسي بود، اما همينجا ميگم، من حلالت كردم، ‏ولي ‏خدا جاي حق نشسته.»

 

متولد مشهد، وفادار به مشي پايداري

همان اندازه كه از دوران نمايندگي كريمي قدوسي اطلاعات مختلفي وجود دارد چرا كه او هر روز با يك ادعاي جديد در صدر اخبار قرار مي‌گرفت، از دوران زندگي او پيش از نمايندگي، اطلاعات كمي در دست است. بر اساس بيوگرافي كوتاهي كه از كريمي قدوسي در سايت جماران منتشر شده او در دي‌ماه سال 1334 در مشهد و در خانواده‌اي مذهبي متولد شده است، او 6 خواهر و برادر دارد، و دوران جواني و نوجواني‌اش را همراه با پدر در حرفه خياطي سپري كرده است. او داراي مدرك كارشناسي ارشد حقوق بوده و به زبان عربي مسلط است. در 23 سالگي از اعضاي فعال سپاه پاسداران خراسان بوده و در طول سال‌هاي دفاع مقدس فرماندهي سپاه استان سمنان را با تشكيل تيپ 12 قائم برعهده داشت، همچنين مسوول اعزام نيرو بود.

بعد از پايان جنگ، از مديران عالي بسيج در استان‌هاي خراسان بزرگ، اصفهان، فارس، خراسان رضوي بود و در تشكيل نيروهاي مقاومت بسيج در اين استان‌ها نقش موثري ايفا كرد. وي در انتخابات مجلس شوراي اسلامي در خرداد ماه سال 1387 به عنوان نماينده مردم مشهد و كلات راهي مجلس هشتم شد، حضوري كه تا پايان دوره يازدهم هم تمديد شد. از كريمي قدوسي عموما به عنوان عضو جبهه پايداري نيز ياد مي‌شود.

‌ام.پي.تي يا ان.پي.تي؛ مساله اين است!

آبان‌ماه سال 1392 وقتي يك طرح دو فوريتي توسط جواد كريمي قدوسي عضو كميسيون امنيت ملي مجلس وقت تهيه و به هيات رييسه مجلس ارايه شد، دو بار به معاهده «ان پي تي» كه مهم‌ترين مبحث حقوق بين‌الملل در بحث انرژي اتمي است، اشاره و عجيب آنكه هر دوبار هم به زبان انگليسي و هم به زبان فارسي نام اين معاهده «ام پي تي، mpt» درج شد. يك بار در عنوان طرح 5 صفحه‌اي و يك بار در متن آن به زبان انگليسي.

اين طرح 5 صفحه‌اي كه با خط خود كريمي قدوسي توسط اداره قوانين مجلس تكثير و در اختيار خبرنگاران قرار گرفت و بعد هم در فضاي مجازي منتشر شد در كادر مربوط به عنوان طرح اين عبارت را با خود دارد: «الزام دولت به حفظ حقوق مسلم هسته‌اي و مصاديق آن در چهارچوب معاهده «ام پي تي» « در مذاكرات هسته اي».

در بند نهم اين طرح نيز چنين نوشته شده بود: «هر‌گونه موافقت با خواسته‌هاي طرف مقابل نبايد خارج از معاهده «mpt» باشد».

«ان.پي.تي» مخفف نام انگليسي «معاهده منع گسترش هسته‌اي» (Nuclear Non- Proliferation Treaty) است.

عجيب‌تر از اشتباه كريمي قدوسي امضاي 110 نماينده مجلس وقت پاي اين طرح بود كه به اين معني بود كه يا اين 110 نفر هم نام درست مهم‌ترين معاهده هسته‌اي جهان را نمي‌دانستند يا اينكه اين طرح را چشم بسته امضا كردند.

 

نام جاويدان در قائله دوتابعيتي‌ها؛ از اتهام زننده تا متهم

جواد كريمي قدوسي در شهريور سال 1397 در مجلس دهم در جلسه سوال از محمدجواد ظريف، وزير وقت امور خارجه، در مجلس مستندي را پخش كرد كه عنوان مي‌كرد برخي از اعضاي هيات ايراني در مذاكرات هسته‌اي با قدرت‌هاي جهاني دوتابعيتي بوده و «جاسوس» بودند. طرح چنين ادعايي باعث شد عليرضا رحيمي، عضو وقت هيات رييسه مجلس در سوالي از وزير دفاع اين مساله را مطرح كند كه چنين اطلاعاتي بر فرض صحت چگونه به دست كريمي قدوسي رسيده است.امير حاتمي، وزير دفاع دولت روحاني، روز دوشنبه، ۳۱ تير همان سال، در جلسه علني مجلس دهم در پاسخ به اين سوال گفت: «طبق اعلام سپاه پاسداران فيلم دوتابعيتي‌ها كه در كميسيون امنيت ملي و صحن مجلس پخش شده به لحاظ موضوعي مشابهت دارد، اما به لحاظ اصالت فيلمي كه در صحن مجلس پخش شده فاقد سنديت و اعتبار رسمي است.»

رحيمي در جلسه سوال خود از وزير دفاع همچنين گفت: «به رييس‌جمهور اتهام زدند كه دوتابعيتي است و اين اتهام در سراسر كشور پخش شد، اما تكذيب آن پخش نشد. اگر چنين اتهامي به رييس قوه قضاييه مي‌زدند دادستان سكوت مي‌كرد؟»

بعد از طرح اين سوال 29 نماينده مجلس دهم كه اكثرا عضو جبهه پايداري و از دوستان و حاميان كريمي قدوسي بودند اما طرح اين سوال توسط عليرضا رحيمي را حمله به سپاه پاسداران خوانده و خواستار بركناري او از هيات رييسه مجلس شدند.كريمي قدوسي در جلسه علني بعد گفت كه موضوع «دوتابعيتي» بودن حسن روحاني را او مطرح نكرده اما تهديد كرد كه فهرست مديران «دوتابعيتي» جمهوري اسلامي را منتشر خواهد كرد.

ابوالفضل ترابي، عضو كميته تحقيق و تفحص مجلس از مديران دوتابعيتي، يكماه بعد در مرداد ۹۷ دوباره بر آتشي كه كريمي قدوسي به راه انداخته بود دميد و گفت كه يكي از مقامات «بسيار مهم و تراز بالا» در دوران تحصيل در اسكاتلند تابعيت بريتانيا را كسب كرده و هنوز اين تابعيت را دارد. اظهاراتي كه به نظر مي‌رسيد با توجه به تحصيل حسن روحاني در اسكاتلند خطاب به او بيان شده بود.محمود واعظي، رييس دفتر وقت رييس دولت دوازدهم اما اين ادعا را تكذيب كرد.داستان دوتابعيتي‌هايي كه كريمي قدوسي و نزديكانش عليه حسن روحاني به راه انداخته بودند اما به يك‌باره وارد فصل جديدي شد و چنين اتهامي عليه خود او نيز مطرح شد. جليل رحيمي جهان‌آبادي نماينده مجلس دهم در جلسه علني مدعي شد كه كريمي قدوسي به مردم حوزه انتخابيه‌اش گفته براي ردصلاحيتش امضا جمع كنند، ادامه داد: طالبان يك قيف داشت كه بر ريش مردان مي‌گرفت ببيند اندازه ريش آنها استاندارد است يا نه! مردم را كتك مي‌زد اگر ريش با آن قيف طالبان استاندارد نبود. شما چكاره مملكت هستيد كه به وزير، به رييس‌جمهور و حالا به نماينده مردم در مجلس مي‌تازيد و ما را غيرانقلابي مي‌ناميد و خطاب مي‌كنيد؟! چه كسي به شما شناسنامه ايراني داده است، چه كسي به شما اجازه داده است به اركان نظام بتازيد، چند روز سابقه جبهه داريد، چندتا عمليات شركت كرده‌ايد كه به درجه سرداري رسيديد؟ از كي شما ايراني شديد كه ما ايراني نبوديم. زماني كه اجداد شما از افغانستان به ايران حمله مي‌كردند، ما از ايران دفاع مي‌كرديم. چه كسي به شما شناسنامه ايراني داده است؟»

اين اظهارات با واكنش كريمي قدوسي در جلسه علني بعدي مجلس همراه شد اما رحيمي جهان‌آبادي فراتر رفت و حتي گفت كه كريمي قدوسي به سوال او درباره اصليت خانواده‌اش و دو‌تابعيتي بودن پاسخي نداده است.

جواد كريمي قدوسي در جلسه روز سه‌شنبه مجلس همچنين سخنان نماينده تربت جام درباره «تابعيت افغان» خود را رد كرد و گفت: «يك سند مبني بر اينكه يكي از اجداد من ولو هفت نسل قبل از افغانستان آمده است هم دارند، ايشان بايد در صداوسيما اين سند را پخش كند، و الا صداوسيما بايد همين مذاكرات من را پخش كند؛ در غير اين صورت اگر اين كار را نكردند من از دولت افغانستان مي‌خواهم كه آنها بررسي كنند كه اگر ما رگ و ريشه‌اي در طول تاريخ در اقوام آنجا داشتيم به ما بگويند كه به خدمت آنها برويم.»

 

دلواپس هميشگي عليه روحاني

كريمي قدوسي پس از تأييد صلاحيت كانديداها و آغاز رقابت انتخاباتي در خرداد ۹۲، چند روز پيش از روز انتخابات خواستار رد صلاحيت حسن روحاني شد. اين درخواست همزمان با بالا رفتن آراء روحاني در نظرسنجي‌ها صورت گرفت.با آغاز به كار دولت يازدهم، جواد كريمي قدوسي، همواره در صف اول مخالفان عملكرد اين دولت محسوب مي‌شد.

در نخستين سالگرد آغاز به كار دولت يازدهم، كريمي قدوسي در اظهارنظري روحاني را متهم به «دادن اطلاعات مهم فقهي به انگلستان» كرد. همچنين او بودجه رسانه‌هاي حامي روحاني را بالغ بر «صدها هزار ميليارد تومان» عنوان كرد. او يكي از چهره‌هاي شاخص همايش «دلواپسيم» بود كه در نقد سياست‌هاي هسته‌اي دولت يازدهم برگزار شد.

كريمي قدوسي در سال‌هاي اوليه د‌ولت نخست روحاني در مهديه مشهد، دولت را به براندازي متهم كرد و گفت «رمزگشايي از شعار اعتدال امر مهمي است چرا كه اعتدال پوششي براي براندازي نظام است.» و «اسرار پشت صحنه جريان اعتدال چيزي است كه هم‌اكنون ما به چشم مي‌بينيم و اگر جريان اسفناك فتنه اتفاق افتاده است، هم‌اكنون شعار اعتدال با هدف براندازي نظام، عناصر فتنه‌گر را به مناصب حكومتي گمارده‌اند.»

يكي از عجيب‌ترين مناقشه‌هاي كريمي قدوسي با حسن روحاني ادعاي او درباره جاسوسي و بعد عقب‌نشيني از اين ادعا بود. در يك فايل ويدئويي مدعي شده بود حسن روحاني، رييس‎جمهور ايران، از سرويس امنيتي و اطلاعاتي انگلستان دستور مي‌گيرد! سخنگوي سپاه ادعاي اين نماينده مجلس مبني بر اقدام سازمان اطلاعات سپاه در نشان‌دادن شنود تلفني يكي از مقامات كشور با مامور MI6 به وي را تكذيب كرد.كريمي‌قدوسي چندي بعد از اين ادعا در توييتر خود نوشت: «هيچ نماينده‌اي مدعي ارتباط مستقيم MI6 (سرويس امنيتي انگلستان) با رييس‌جمهور آقاي روحاني نبوده است. ما نيز با پاسخ‌ سپاه در اين باره هم‌نظر بوده و ارتباط مستقيم سرويس‌هاي جاسوسي با رييس‌جمهوري را قويا تكذيب مي‌كنيم. تحريف حق و جعل باطل هميشه در اولويت رسانه‌هاي زرد و نارنجي‌ بوده است».

كريمي قدوسي هنوز هم روحاني را رها نكرده است. در جريان رد صلاحيت روحاني براي انتخابات خبرگان سال گذشته كريمي قدوسي نوشت: «كسي كه استعداد و اراده سقيفه سازي را داشت توسط شوراي محترم نگهبان رد صلاحيت شد.»

 

ميدان‌دار اخبار عجيب در اعتراضات سال 1401

در بحبوحه اعتراضات سال 1401 كريمي قدوسي با چند اظهارنظر عجيب واكنش‌هاي زيادي را بر انگيخت. مدعي شده بود: «در طي شصت روز آمار حضور اغتشاشگران در خيابان، ۵۰۰ هزار نفر بوده است. البته اگر يك نفر 10‌بار هم آمده 10‌بار در آمار وارد شده. اوج اين حضور در يك روز ۴۵هزار نفر بود. (طبق آمار غير رسمي ۳۱۰ هزارنفر كل جمعيت اغتشاشگران بودند كه مي‌شود) گفتند نمادهاي حاكميتي بايد سقوط كند. يكي از نمادها مشهد است. قرار بود براي يكي از سران قوا در مشهد حادثه هفت‌تير ۶۰ تكرار شود. آخرين مرحله هم ورود پنتاگون بود. در سال ۸۸ هم نقشه همين بود. مرحوم فيروز‌آبادي در سال ۸۸ در كميسيون امنيت ملي مجلس گفت خاتمي در فتنه ۸۸ با فرمانده ناتو ديدار داشت و از آنها خواستند كار ما در داخل كه جلو رفت شما وارد شويد. اكثر دستگيرشدگان يك يا دو شب نگهداري شدند بعد با تعهد والدين آزاد شدند. اما از ميان بازداشتي‌هاي هدفمند كه ادامه هم دارد ۱۸٪ آنها آموزش ديده‌اند. تمام اين ارتباطات به دست آمده كه به عنوان مستندات بيانيه دو دستگاه اطلاعاتي در آينده منتشر مي‌شود. ۷۰درصد دستگير‌شدگان ديپلم و زير ديپلم بوده‌اند. ۶۷ درصد اهل شرب خمر بوده‌اند. از اين شاربان خمر ۴۷ درصد دايم‌الخمر بودند. اكثر اينها معتاد به موارد مخدر گل بودند. درصدي از زنان بازداشت شده اهل فحشا بودند. همان‌كس كه خودكشي كرد يكي از همين افراد بود. ۸۰ درصد اينها خارج از كشور را بهشت مي‌دانند».

عجيب‌ترين ادعاي كريمي قدوسي اما در بخش ديگري از اين گفت‌وگو مطرح شد: « خانم مولاوردي معاون روحاني طرحي داشت و مي‌خواست فاحشه‌ها را بيمه كند.»

كريمي قدوسي البته هيچ رخدادي را از قلم نمي‌انداخت و پس از آتش گرفتن بخشي از زندان اوين در سال ۱۴۰۱ مدعي شد: «فردي با چاقو خود را به بند مهدي هاشمي رفسنجاني مي‌رساند و درصددكشتن او برمي‌آيد، اما مهدي هاشمي از دو روز قبل به درخواست خودم از آن بند جابه‌جا شده بود!»

 

پايان دوره نمايندگي

در انتخابات مجلس دوازدهم نصرالله پژمان‌فر، ميثم ظهوريان، علي‌اصغر نخعي‌راد و احسان عظيمي‌راد در مرحله اول در انتخابات مجلس شوراي اسلامي در مشهد مستقيم وارد مجلس شوراي اسلامي شدند. براي كرسي پنجم شهر مشهد نيز، كاظم معتمدي‌فرد و حسنعلي اخلاقي كه حائز بيشترين آرا پس از ۴ نفر اصلي راه‌يافته به مجلس شده بودند، راهي مرحله دوم مي‌شوند.جواد كريمي قدوسي در رتبه بعدي بيشترين آراء ماخوذه قرار گرفت و از راهيابي به مرحله دوم بازماند. با توجه به بافت سياسي راي‌دهندگان در شهر مشهد و اينكه بعد از 4دوره نمايندگي، كريمي قدوسي نتوانست حتي از اين بدنه اجتماعي و سياسي راي لازم براي حضور در پارلمان را كسب كند، به نظر مي‌رسد پيام راي‌دهندگان مدافع سياست‌هاي اصولگرايي نيز به كريمي قدوسي روشن است. پيامي كه با توجه به رفتارهاي اخير كريمي قدوسي از موضوع اعلام زمان حمله نظامي ايران به اسراييل تا داستان سلاح هسته‌اي گويي به گوش او نرسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون