• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4162 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ مرداد

چرا پل را خراب كرديد؟

حسن روحاني، رييس‌جمهوري در جلسه هيات دولت روز چهارشنبه در مورد جنگ تحميلي، ماجراي خزر و توافقات صورت‌ گرفته و همچنين مذاكره با امريكا صحبت كرد.

روحاني در آغاز سخن به امنيت امروز منطقه اشاره كرد و گفت كه امسال به‌ ويژه در عراق، سوريه، لبنان و حتي در شمال آفريقا امنيت را بيشتر از سال‌هاي گذشته شاهد بوديم. او سپس با اشاره به نزديكي سالگرد آزادي اسراي جنگ هشت ساله ايران و عراق از مذاكرات مخفي گفت كه ميان ايران و يكي از نزديكان صدام انجام شده بود.

روحاني با اشاره به اينكه بعد از جنگ و در ژنو مذاكرات مخفيانه‌اي را با يكي از مقامات عراقي و از نزديكان صدام شروع كرديم، گفت: مردم از اين موضوع خبر نداشتند و شايد امروز هم همچنان خيلي‌ها از آن مذاكرات و اينكه در آنجا چه گذشت، خبر نداشته‌ باشند. اين مذاكرات زيرنظر شوراي عالي امنيت ملي بود. مرتب اين مذاكرات را هدايت مي‌كرديم و نتيجه مذاكرات در جلسات شوراي عالي امنيت ملي مورد بررسي قرار مي‌گرفت.

رييس‌جمهور اضافه كرد: مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني هم در مديريت جنگ و دفاع مقدس، هم در پيروزي‌هاي نظامي و هم در پيروزي سياسي بعد از جنگ نقش بسيار ارزشمندي داشت، بر روح او درود مي‌فرستيم. اين اقدامات بعد از جنگ در دولت او انجام شد. مذاكرات را در پشت پرده ادامه داديم تا زماني كه صدام نامه‌نگاري با ايران را شروع كرد.

روحاني در جلسه هيات دولت نامه‌نگاري صدام با ايران را روايت كرد و گفت: نامه اول صدام كه آمد، در ايران براي هيچ‌كس باور كردني نبود كه اين نامه از طرف صدام باشد از همين‌رو نامه به شورا‌ي عالي امنيت ملي برده ‌شد و اولين سوال اين بود كه آيا باور داريد اين نامه صدام باشد؛ يعني امضاي پاي نامه، امضاي صدام است. بنا به گفته روحاني تست و چك انجام شد و مشخص شد نامه صدام است كه پاسخ اولين نامه هم در مدت كوتاهي فرستاده شد.

روحاني همچنين توضيح داد كه پس از نامه‌نگاري‌ها در نامه آخر بالاخره صدام قرارداد 1975 را قبول كرد و به آيت‌الله هاشمي‌ نوشت كه آنچه شما خواستيد من پذيرفتم و قبول كردم .

روسيه به سهم 17درصدي از خزر اكتفا كرد

يكي از موضوعاتي كه اين روزها مناقشات واقعي و مجازي در پي داشته، نشست آكتائو بود كه به عقد قراردادهايي ميان كشورهاي حاشيه خزر منجر شد. حواشي اين قرارداد آن قدر زياد بود كه ديروز روحاني شخصا در مورد آن توضيح داد و گفت: بيش از 20 سال است كه مذاكره درباره مسائل درياي خزر بين 5 كشور ساحلي آن جريان دارد و بخشي از مسائل حل شده و بخشي از مسائل هم باقي مانده است. روحاني همچنين گفت: روسيه كه روزي بخش اعظم درياي خزر را متعلق به خود مي‌دانست، امروز به سهم 17 درصدي از اين دريا اكتفا كرده و بر سر تقسيم قسمت شمالي دريا و زيربستر آن كشورهاي روسيه، قزاقستان و آذربايجان با هم به توافق رسيده‌اند و سهم روسيه 17 درصد از مجموع دريا شده است.

رييس‌جمهور همچنين توضيح داد كه در قسمت جنوب دريا، بين تركمنستان، ايران و آذربايجان هنوز مسائلي وجود دارد كه ايران با آذربايجان به توافقات خوبي رسيده و در حال اجرا شدن است، اما هنوز بخشي از اين مسائل حل نشده است كه در اجلاس اخير خزر، يكي، دو مساله بسيار مهمي كه مايه نگراني ايران و خيلي از كشورهاي ديگر بود نيز حل و فصل شد كه مهم‌ترين آنها مساله امنيت در درياي خزر بود.

روحاني با بيان اينكه در اين مذاكرات و توافق حاصل از آن، در بخش امنيت ملي دستاورد بسيار بزرگي داشتيم، يادآور شد كه توطئه امريكايي‌ها و حتي ناتو اين بود كه در ساحل آب‌هاي خزر حضور يابند و سربازان‌شان آنجا پياده شوند و پوتين سربازا‌ن‌شان و ناوچه، هليكوپتر و پايگاه‌هاي‌شان به ساحل درياي خزر برسد. در اين توافق اما ايجاد پايگاه نظامي و حضور شناورهاي خارجي در درياي خزر ممنوع و توافق شد كه هر كشتي كه بخواهد در اين دريا سير كند، حتما بايد تحت پرچم يكي از 5 كشور ساحلي باشد.

همچنين توافق شده كه ايران بايد امتيازات خاصي براي خط مبدا ساحلي خودش بگيرد و تا 15 مايل از خط مبدا، درياي سرزميني ايران و تا 10 مايل بعد، منطقه ماهيگيري اختصاصي است. بر اساس اين توافق همچنين كشتي‌هاي ايران مي‌توانند در سراسر اين دريا رفت و آمد كنند و مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي بندري، گردشگري و اقتصادي اين دريا استفاده و بهره‌برداري كنيم.

 

مشكل اقتصاد با بگير و ببند حل نمي‌شود

رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود به همدلي ميان دولت و مردم اشاره و تاكيد كرد: دولت بايد به مردم كمك كند و مردم هم به دولت. او همچنين تاكيد كرد كه بايد دست به دست هم دهيم و از اين مقطع عبور كنيم و اجازه ندهيم دشمن ما را به زانو درآورد.

او همچنين گفت: بايد در كنار هم باشيم؛ قواي سه‌گانه، نيروهاي مسلح، مردم عزيز، همه بايد در كنار هم باشيم. در اين شرايط ممكن است عده‌اي هم سوءاستفاده و تخلف كنند. بايد با افرادي كه متاسفانه منافع ملي و آينده كشور و همنوعان خودشان را در نظر نمي‌گيرند، برخورد كرد. با كسي كه فساد مي‌كند، بايد برخورد كرد اما بايد عادلانه قضاوت كنيم اگر به نتيجه رسيديم، مجازات او را اعمال و سپس خبر آن را اعلام كنيم.

روحاني با طرح اين سوال كه چرا به عكس كار مي‌كنيم، گفت: اول اعلام مي‌كنيم كه مثلا افرادي را گرفتيم و بستيم و چه كار كرديم و چه كسي را گرفتيم، چه كسي را مي‌گيريم و چه كسي را خواهيم گرفت! با هر كس در اين كشور تخلف و فساد كرده بايد برخورد شود. اين وظيفه ذاتي نيروهاي انتظامي و امنيتي و قضايي است كه با متخلفان برخورد كنند اما تبليغات بايد بعد از عمل باشد، به خصوص آنجا كه حيثيت و آبروي مردم در ميان است.

او همچنين تاكيد كرد كه بايد بدانيم امروز مشكل اول در كشور، مشكل اقتصادي است. مشكل اقتصادي هم با بگير و ببند حل نمي‌شود. ممكن است بگير و ببند در گوشه‌اي لازم باشد اما اساس آن است كه بايد فضا آرام شود و مردم نسبت به آينده اعتماد پيدا كنند. بايد مردم بدانند آينده بدي در انتظار آنها نيست. اگر چيزي موجب نگراني آنهاست، آن نگراني را برطرف كنيم.

 

پل‌هاي مذاكره را خراب كرديد

موضوع مذاكره با امريكا هنوز از گوشه و كنار سياست شنيده مي‌شود و همچنان سياستمداران و دولتمردان تاكيد دارند كه مذاكره با امريكا بيهوده است. روحاني هم در بخش پاياني سخنراني خود در هيات دولت تاكيد داشت كه امريكا كاري كرده كه شرايط مذاكره را از بين برده؛ با روند خوبي داشتيم مذاكره مي‌كرديم اما خودش پل را خراب كرده و آن طرف ايستاده و مي‌گويد بايد چگونه عبور كنم؟!

رييس‌جمهوري همچنين خطاب به امريكايي‌ها گفت: اگر مي‌خواستيد عبور كنيد، چرا خراب كرديد؟ اگر مي‌خواستيد همديگر را ببينيم چرا پل را خراب كرديد؟ خودشان پل را خراب كرده و آن طرف ايستاده و داد مي‌زنند. اينكه نشد. اگر راست مي‌گوييد بياييد پل را دو مرتبه درست كنيد. پل را كه درست كرديد خود به خود و به طور طبيعي رفت و آمد درست مي‌شود؛ خودت موثر و مخرب و عامل اين كار هستي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون