• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 2193 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند

خبر كوتاه

كري و فابيوس ۱۶ اسفندماه در فرانسه درباره ايران گفت‌وگو مي‌كنند

وزير خارجه امريكا درصدد است، ۱۶ اسفندماه به فرانسه سفر كند تا با همتاي خود در خصوص موضوع مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 گفت‌وگو كنند. به گزارش فارس، «جن ساكي» سخنگوي وزارت خارجه امريكا در كنفرانس خبري روزانه خود تصريح كرد كه «جان كري» وزير خارجه امريكا، علاوه بر سفر به سوييس، عربستان و انگليس قصد دارد روز شنبه هفتم مارس (16 اسفندماه) به فرانسه سفر كند. كري در سفر خود به فرانسه قصد دارد با «لوران فابيوس» وزير خارجه فرانسه در خصوص طيف گسترده‌اي از موضوعات از جمله اوكراين، داعش و مذاكرات هسته‌اي ايران ديدار و گفت‌وگو كند. بر اساس برنامه اعلام‌شده وزارت خارجه امريكا، جان كري، وزير خارجه امريكا هم قرار است روز دوشنبه با محمد جواد ظريف همتاي ايراني خود در شهر مونترو ديدار كند.

سناتورهاي امريكا لايحه نظارت بر توافق نهايي ايران و 1+5 را ارايه كردند

گروهي از سناتورهاي امريكا لايحه‌اي را ارايه دادند كه به كنگره اجازه مي‌دهد بر هرگونه توافق نهايي ايران و 1+5 نظارت داشته باشد و رييس‌جمهور امريكا اجازه ندارد ظرف ۶۰ روز هيچ‌گونه تحريمي عليه ايران را لغو كند. پايگاه اطلاع‌رساني «هيل» وابسته به كنگره امريكا گزارش كرد كه چهار سناتور امريكايي، لايحه‌اي را پيشنهاد كرده‌اند كه براساس آن هرگونه توافق هسته‌اي با ايران بايد پيش از اجرايي شدن، براي بازنگري تسليم كنگره امريكا شود. طبق اين گزارش، لايحه مذكور، «باراك اوباما» رييس‌جمهور امريكا را ملزم مي‌كند كه متن هرگونه توافق احتمالي نهايي با ايران را به كنگره ارايه دهد و كاخ‌سفيد را به مدت 60 روز از لغو هرگونه تحريم‌ عليه ايران منع مي‌كند. بازه زماني تعيين شده به اين منظور است كه كنگره در اين مدت دوماهه بتواند در خصوص توافقي كه به كنگره ارايه شده است، بحث كند. لايحه مذكور تحت عنوان «قانون 2015 بازبيني توافق هسته‌اي ايران» توسط سناتور «باب كوركر» و «رابرت منندز»، «ليندسي گراهام» و «تيم كين» از اعضاي كميته روابط خارجي سناي امريكا ارايه شده‌ است. سناتور «باب كوركر»، رييس كميته روابط خارجي مجلس سنا نيز پيش از اين گفته بود قصد دارد اين طرح را هفته آينده ارايه كند و چون نتانياهو به واشنگتن سفر مي‌كند از آنها خواسته شده يك هفته صبر كند تا  برخي فكر نكنند اين طرح به حضور نتانياهو در امريكا مربوط مي‌شود.

بازديد نكردن از مريوان نشان‌دهنده نقص اطلاعات آژانس است

شبكه خبري بلومبرگ به نقل از يك مقام پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارش داد: بي‌ميلي بازرسان آژانس براي پيگيري يك مساله قديمي درباره برنامه هسته‌اي ايران نشان‌دهنده وجود ايراداتي در اطلاعات آژانس است. به گزارش ايسنا شبكه بلومبرگ در گزارش خود نوشت: اكراه بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي پيگيري پرونده مريوان در برنامه هسته‌اي ايران نشان مي‌دهد آنها خود وجود نقص در اطلاعات‌شان را تاييد مي‌كنند. اكنون بيش از سه سال از زماني كه آژانس گزارشاتي درباره وجود آزمايشات انفجاري با قدرت بالا در مريوان در نزديكي مرز ايران با عراق منتشر كرد مي‌گذرد اما مقامات هنوز به تلاش‌هاي ايران براي بازرسي از اين سايت توجهي نشان نداده‌اند. رابرت كلي، مديركل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين باره گفت: مريوان يك نمونه بارز از عملكرد تحليلگران بي‌تجربه است كه هر چه را مي‌شنوند باور مي‌كنند. همچنين بي‌تمايلي آژانس براي بازديد از اين سايت كه يكي از دو مساله حل نشده در خصوص برنامه هسته‌اي ايران است نشان مي‌دهد كه آنها به اشتباه خود اذعان دارند. در حال حاضر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به دليل حكمش درباره برنامه هسته‌اي ايران تحت فشارهاي بين‌المللي قرار دارد اما دفتر آژانس تاكنون درباره ترديدها در خصوص منطقه مريوان اظهارنظري نكرده است. ادعاها درباره وجود آزمايشات انفجاري در مريوان بر اساس اطلاعات جاسوسي كه توسط يكي از كشورهاي عضو آژانس ارايه شده بود مطرح شد. اين اطلاعات ايران را به انجام آزمايشاتي با نوع خاصي از چاشني‌هاي انفجاري متهم مي‌كرد كه مواد شكافت‌پذير را براي يك انفجار هسته‌اي متراكم مي‌كرد. ايران در سال 2008 اتهام كار روي اين انفجارها را رد و اعلام كرد كه اين اسناد غيرقابل فهم و ساختگي هستند.

روسيه خواهان تقويت همكاري نظامي با ايران  در صورت لغو تحريم‌هاست

معاون وزير امور خارجه روسيه گفت: لغو تحريم‌ها عليه ايران فرصت افزايش همكاري‌هاي نظامي ميان تهران و مسكو را ايجاد خواهد كرد. به گزارش اسپوتنيك، سرگئي ريابكوف، معاون وزير امور خارجه روسيه روز جمعه گفت كه اگر مذاكرات هسته‌اي با ايران با موفقيت انجام شود منجر به لغو تحريم‌هاي بين‌المللي تسليحاتي عليه ايران خواهد شد كه در اين صورت روسيه همكاري‌هاي فني - نظامي با ايران را افزايش خواهد داد. او ادامه داد: پس از لغو تحريم‌هاي تسليحاتي اين همكاري تقويت مي‌شود و در طول زمان افزايش خواهد يافت. مسكو همكاري‌هاي خود با ايران در ديگر زمينه‌ها شامل انرژي هسته‌اي را افزايش خواهد داد.
معاون وزير امور خارجه روسيه اظهار كرد: يك توافق هسته‌اي جامع با ايران نبايد به يك سنت تبديل شود و به‌طور منفي بر رژيم منع اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي تاثير بگذارد. نتيجه حصول يك توافق هسته‌اي با ايران كه پيش از اين نمونه مشابهي نداشته اين است كه مي‌تواند بر رژيم منع اشاعه سلاح‌هاي كشتار دسته جمعي تاثيرگذار باشد. چيزي كه بايد در سيستم بين‌المللي اتفاق بيفتد. اين توافق هسته‌اي نبايد به عنوان يك نقطه مرجع در موقعيت‌هاي مشابه استفاده شود و به علاوه نبايد منجر به بازرسي‌ و نظارت‌هاي گسترده بر فعاليت‌هاي هسته‌اي شود. اگر مذاكرات بين‌المللي بر سر برنامه هسته‌اي ايران تا ضرب‌الاجل تعيين شده به نتيجه نرسد جهان به پايان نخواهد رسيد. اما به نتيجه نرسيدن اين مذاكرات اتفاق درستي نيست. او همچنين گفت: رايزني‌هاي هسته‌اي اكنون به نقطه‌اي رسيده كه هر آن چه براي يافتن يك درك مشترك لازم بوده روي ميز مذاكره قرار گرفته است. آخرين دور مذاكرات هسته‌اي كه هفته گذشته برگزار شد به مافهماند كه شانس دستيابي به يك توافق پيش از ضرب‌الاجل بسيار بيشتر از شكست يا تاخير در آن است.

«تنگه هرمز» يكي از گزينه‌هاي روي ميز ايران است

محمدحسن آصفري، دبير كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به پيام رزمايش اخير سپاه به كشورهاي غربي گفت: اگر بنا باشد كه تنگه هرمز و خليج فارس براي ايران منافعي نداشته باشد، منافع غربي‌ها در تنگه هرمز را نيز به خطر خواهيم انداخت. نماينده اراك در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به رزمايش اخير سپاه در آب‌هاي خليج فارس و تنگه هرمز اظهار داشت: رزمايش مقتدرانه سپاه در بندرعباس و آب‌هاي خليج فارس اين پيام را براي كشورهاي غربي به همراه داشت كه امروز جمهوري اسلامي ايران هم از نظر نرم‌افزاري و هم از نظر سخت‌افزاري از توانمندي قابل توجهي برخوردار است. با توجه به اينكه بيش از 60 درصد انرژي جهان امروز در خاورميانه قرار دارد و بخش اعظمي از آن از تنگه هرمز صادر مي‌شود، چنانچه غربي‌ها دست از زياده‌خواهي‌هاي خود بر ندارند، جمهوري اسلامي ايران نيز گزينه‌هايي را در پيش رو خواهد داشت كه از جمله‌ آنها مي‌توان به فرصت و ظرفيت تنگه هرمز اشاره كرد.
عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: ما اعتقاد داريم كه همه كشورها زير پرچم صلح و دوستي از ظرفيت تنگه هرمز استفاده كنند، اما اگر بنا باشد كه اين تنگه استراتژيك براي جمهوري اسلامي ايران منافعي را در پي نداشته باشد اجازه نخواهيم داد كه اين منطقه براي غربي‌ها نيز منافعي را داشته باشد و مطمئنا ايران از ظرفيت اين تنگه استفاده خواهد كرد. جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند در كمترين زمان ممكن از ظرفيت تنگه هرمز در مقابل كشورهاي غربي استفاده كند و اگر كشورهاي غربي دست از تحريم‌هاي ناجوانمردانه خود بر ندارند ايران هم مطمئنا فرصت‌هاي خوبي را كه يكي از آنها موضوع تنگه هرمز است در اختيار دارد كه در زمان مناسب از آنها استفاده خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون