• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 2193 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند

رييس كميته محيط زيست شورا:

پنج هزار هكتار باغات تهران نابود شده‌اند

شورا براي طرح «سوال» از شهردار يكدست نيست

 


اعتماد|رييس كميته محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهرديروز شايد براي نخستين‌بار اذعان كرد كه اگر هم بخواهد نمي‌تواند به دليل عدم توجه شهرداري به تذكرات شورا در مقوله محيط زيست و تخريب باغ‌ها، وارد فاز و مرحله طرح «سوال» از شهردار شود چراكه براي طرح «سوال» بايد حداقل 10 نفر و براي استيضاح بايد 21 نفر از اعضا درخواست را امضا كنند، كه الان اين اتفاق نظر و هماهنگي بين اعضا وجود ندارد.
محمد حقاني، كه قرار بود ديروز گزارشي از عملكرد كميته متبوعش در شورا براي خبرنگاران ارايه دهد، در كنار تمام سخنان جانبي خود از محيط زيست و وضعيت باغ‌ها و درختان و بازيافت زباله‌ها و... آماري را نيز ارايه داد كه درنوع خود جالب بود. اين عضو شوراي شهر دريكي از آمارهاي خود اشاره به كاهش پيدا كردن مساحت كلي باغات تهران كرده و مدعي شد كه در 20 سال‌ اخير از ۱۴ هزار هكتار باغات تهران پنج هزار هكتار كسر شده است كه در صورت ادامه اين موضوع شهر تهران غيرقابل زندگي خواهد بود.
وي در ادامه با بيان اينكه باغات طرشت آخرين نفس‌هاي خود را مي‌كشد، گفت: در اين زمينه و براي حفظ و صيانت از اين باغ‌ها، اقداماتي در شورا و نهايتا شوراي عالي شهرسازي در دستور كار قرار گرفته است.
حقاني همچنين گذري هم كرد به طرح تفكيك از مبدا زباله كه قرار بود از سال 90 اجرايي شود و ليكن به دليل سوء مديريت و نبودن يك عزم ملي، تاكنون مغفول مانده است.
اين مدير معاون اسبق خدمات شهري شهرداري، همچنين اشاره‌اي هم داشت به دلايل بروز مشكلات امروز تهران. به نظر وي اگر امروز طبيعت با ما قهر كرده و با مشكلاتي چون خشكسالي مواجهيم، به دليل سوء مديريت گذشتگان است. وي يكي از نمونه‌هاي اين قهر طبيعت را خطر كم آبي تهران عنوان كرده و با ذكر اينكه هم اكنون نيمي از آب شرب تهران توسط 500 چاه آب تامين مي‌شود گفت: پيش‌بيني مي‌شود در صورتي كه بيش از حد بارگذاري شود و استانداردهاي لازم اعمال نشود، در آينده با مشكلاتي روبه‌رو خواهيم بود.
رييس كميته محيط زيست و خدمات شهري شورا درسخنان ديروز خود اشاره‌اي هم داشت به تعيين تكليف و حفظ باغ‌هاي اطراف همت. به گفته حقاني، در چند سال اخير 5/47 هكتار از باغات جنوبي همت كسر شده است.
وي همچنين در مورد برخي اظهارنظرها كه حقاني را متهم به سياسي كاري در مواردي مانند پيگيري بوستان مادر مي‌كنند، گفت: من هرگزبه دنبال تقابل‌هاي سياسي نبوده‌ام. در مورد بوستان مادرهم تذكرات لازم را به شهردار تهران دادم و هم‌ اينك نيز پرونده بوستان مادر مراحل قضايي و بازرسي خود را طي مي‌كند.
رييس كميته محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران، درادامه تلاش كرد تا اين مساله را به طرح تفصيلي مرتبط نمايد. به اعتقاد وي اشكالات عمده‌اي در طرح جامع و طرح تفصيلي وجود دارد، به گونه‌اي كه مي‌توان گفت اين طرح ضد محيط زيست بوده و به جاي اينكه باغات در پهنه G – فضاي سبز- قرار بگيرند، در پهنه‌هاي ديگري قرار گرفته‌اند.
تغيير كاربري محور بعدي سخنان حقاني بود. رييس كميته محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران مانند گذشته درسخنان خود اشاره‌اي هم به تراكم‌فروشي درتهران داشت و گفت: بر اساس آمار، شهرداري تهران در چهار سال گذشته 18هزار ميليارد تومان از تغيير كاربري درآمد داشته است كه اصلا رويه مطلوبي نيست ما بايد تلاش كنيم تا به سمت درآمدهاي پايدار برويم.
حقاني تاكيد كرد: با تلاش‌هاي صورت گرفته در كميته محيط زيست و خدمات شهري در يك سال گذشته از تخريب بيش از 20 باغ در شهر تهران جلوگيري شده است و براي حفظ ساير باغات نيز مصوبات خوبي تصويب شده است.
رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با اشاره به تصويب دو فوريت تبديل اراضي محدوده كن به پهنه G- فضاي سبز -  گفت: با تلاش اين كميته دو فوريت تبديل 168 هكتار از اراضي محدوده كن به پهنه G- فضاي سبز - كه در بخش جنوبي همت قراردارد ودر طرح تفصيلي به پهنه‌هاي ديگرتبديل شده بود، به تصويب رسيد و به كميسيون ماده ۵ ارسال شد تا با تصويب نهايي در شوراي عالي شهرسازي ازتخريب آخرين باغات باقي مانده درتهران جلوگيري كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون