• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 2193 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند

رونمايي از 100 نوآوري اجتماعي در فنلاند


نوآوري‌هاي اجتماعي كشور فنلاند در كتابي با عنوان «100 نوآوري اجتماعي از فنلاند» به قلم «ايلكا تايپل» به چاپ رسيده است. اين كتاب كه توسط نادر سعيدي ترجمه شده، با مقدمه‌اي از عباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه و رييس هيات‌مديره انجمن دوستي ايران و فنلاند آغاز مي‌شود. عراقچي كه در هيات مذاكره‌كننده ايران هم حضور دارد، خوشحالي خودرا از انتشار اين كتاب اين‌گونه بيان مي‌كند: «مايلم خوشحالي خود را براي مخاطبان كتاب به گونه‌اي ديگر بيان كنم. نه از حوزه سياست بلكه از منظر كتاب و كتابخواني كه بزرگ‌ترين دليل اشتراك فكري انسانها در عالم است.»
اين كتاب كه به گفته نويسنده، ‌هم جدي است و هم سرگرم‌كننده، ‌مقالاتش به دست افراد سرشناس جامعه فنلاند به نگارش درآمده است، ‌كه همگي مبتكر و ابداع‌كننده نوآوري‌ها بوده‌اند، نوآوري‌ها از پارلمان تك‌مجلسي و كميسيون قانون اساسي و خودمختاري شهرداري‌ها شروع مي‌شود تا مسائل اجتماعي چون خانه‌سازي اجتماعي بعد از جنگ و بدون زاغه‌نشيني.
فنلاند، كشوري كه حق شركت در انتخابات در سال 1906 براي مردم فنلاند محقق شد. جالب آن است كه زنان و مردان همزمان توانستند به پارلمان راه يابند. حق راي زنان و سهميه 40 درصدي انها براي شركت در مجامع و مجالس از ديگر موارد برجسته رفع محدوديت و تبعيض جنسيتي ست. 19 نفر از زنان در نخستين انتخابات پارلماني راي آوردند كه تقريبا يك دهم رقم كل نمايندگان را شامل مي‌شدند. سهميه جنسيتي از سال 1995 به طور غيرمستقيم براي انتخاب افراد تصميم‌گيرنده در دولت و شوراها اجرا مي‌شود، مطابق مقررات عمومي براي حفظ مساوات حداقل 40 درصد از هر جنس بايد نمايندگي داشته باشند.
در اين كتاب، فنلاند به عنوان كشور بدون فساد يا كمترين حد فساد اداري و بين‌المللي معرفي مي‌شود. شفافيت در امور مملكتي، ‌اطلاع‌رساني وسيع، ‌استقلال كامل شوراهاي محلي، ساختار عالي نيروي انتظامي و سيستم قضايي، ‌مطبوعات آگاه در كنترل وضع تقسيم قدرت و آزادي بيان‌، مواردي‌اند كه در كاهش ميزان فساد در اين كشور نقش اساسي داشتند.
اين كشور از دو زبان رسمي فنلاندي و سوئدي برخوردار است. ساخت و مرمت اقامتگاه‌هاي دانشجويي در شهرهاي دانشگاهي، ‌از مواردي است كه باعث مي‌شود همه دانشجويان بتوانند به ادامه تحصيل بپردازند و از بابت مسكن با هزينه قابل پرداخت در كنار دانشگاه آسوده خاطر باشند.
مراقبت از كودكان زير سه سال با پرداخت جيره به والدي كه در خانه براي نگهداري از كودك مي‌ماند، مساله ديگري است براي تشويق زوج‌ها براي توسعه خانواده. بسته حمايتي مادران هم گام ديگري است در جهت تشويق آنان براي بچه‌دار شدن و همچنين افزايش ميزان سلامتي مادر و فرزند تا آنجا كه پس از سال‌هاي 1950، ‌فنلاند جزو سه كشور نخست در جهان محسوب شد كه كمترين مرگ و مير مادر و نوزاد را دارند.
تغذيه رايگان مدارس، ‌حمايت از معلولان جنگي، ‌مبارزه با فقر‌، انحصار الكل توسط دولت به خاطر نظارت بر اثرات زيان‌آور آن، ‌ميانجيگري بين مجرم و قرباني، ‌پوشش همه ابعاد سلامتي به شكل رايگان، ‌تامين بهداشت دانشجويان، ‌كاهش مرگ و مير در جاده‌ها به نصف، طرح ملي براي جلوگيري از خودكشي، ‌مهاركردن بيماري‌هاي مقاربتي، آموزش عالي رايگان، ‌ايجاد مدارس موسيقي، ‌تعهد به سازمان‌هاي غيردولتي، ‌اتحاديه‌گرايي، ‌ايستگاه صلح نمونه‌هايي از اين 100 نوآوري اجتماعي‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون