• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4069 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱ ارديبهشت

عبور از بحران آب سال 97 با ايثار مردمي

حيدرعلي عابدي

در شرايطي كه وضعيت آب در استان اصفهان در شرايط بحران قرار گرفته و در روزهاي اخير شاهد تجمعاتي از سوي كشاورزان اصفهاني بوديم، خوشبختانه وضعيت رسيدگي و برنامه‌ريزي براي پيشگيري از گسترش بحران آب مساعد بوده و روند اقدمات ازسوي استانداري و همچنين وزارت نيرو به‌خوبي در حال پيشرفت است.

بر اين اساس اسفندماه گذشته كه به درخواست مجمع نمايندگان استان اصفهان، جلسه‌اي با حضور نمايندگان استان، دكتر اردكانيان، وزير نيرو و مهندس مهرعليزاده، استاندار اصفهان به رياست آقاي لاريجاني رييس مجلس برگزار شد، روند پيگيري امور به‌خوبي درحال پيشرفت بوده و همزمان كارگروه ملي «سازگاري با كم‌آبي» كه به پيشنهاد و ابتكار وزارت نيرو تشكيل شده، مصوبات كارشناسي و اصولي گذرانده كه روند اجراي آن نيز قابل‌قبول است. فراموش نكنيم، اين واقعيتي است كه وزارت نيرو در حدود 12 سال گذشته از حق‌آبه كشاورزان به‌خوبي صيانت نكرده و اين حقابه به طور شايسته در اختيار كشاورزان قرار نگرفته كه اين مساله، صدمات جبران‌ناپذيري را به زندگي و معيشت كشاورزان وارد كرده است.

ازطرفي در شرايطي كه شوراي عالي آب از سال 92 در مصوبه‌اي رژيم حقوقي زاينده‌رود را تعريف كرده كه باوجود تاييد قاطبه كارشناسان، اين مصوبه اجرايي نشده و با اين حال، از زماني كه مهندس مهرعليزاده، استاندار جديد اصفهان كار خود را آغاز كرد، به جد پيگير اجرايي كردن اين مصوبه بوده و نمايندگان استان نيز موضوع را مدنظر دارند و آقاي اردكانيان نيز قول تهيه و ابلاغ جدول زمان‌بندي شوراي عالي آب را به نمايندگان داد.

با اين همه، بدبياري جديد ما اين است كه امسال نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد كاهش بارندگي داشتيم كه مي‌طلبد مردم استان‌هاي مختلف در اين منطقه ازجمله اصفهان، يزد، چهارمحال و بختياري و خوزستان اين بحران را درك كنند و با روحيه ايثار و مهرباني نسبت به يكديگر مسير عبور از اين بحران را هموار كنند. ما همه متعلق به يك كشوريم و به عنوان نماينده اصفهان مي‌دانم كه شهروندان خوب استان‌هاي يزد، چهارمحال و بختياري، خوزستان و ديگر استان‌ها به اصفهاني‌ها و ساير هموطنان مهر داشته و درعين حال آنچه همگي بر آن تاكيد داريم اين است كه تبعيضي صورت نگيرد و خواستار اجراي عادلانه مصوبات شوراي عالي آب هستيم كه در آن حق و حقوق همه كشاورزان منطقه رعايت شده و در عين حال با توجه به آنكه يك رژيم حقوقي تعريف‌شده و كارشناسي است، الزامات زيست‌محيطي را مدنظر دارد و مي‌تواند به مشكلات پايان دهد. با اين همه، مي‌دانيم در سال 97 بايد علاوه بر تمامي اين اقدامات، صرفه‌جويي و گذشت و ايثار كنيم و وزارت نيرو نيز درصدد تامين خسارت به كشاورزاني باشد كه امسال قادر به استفاده از
آب نيستند.

به عنوان آخرين نكته در مورد وضعيت امنيتي استان و تجمعات بايد بگويم جلسات متعددي با نمايندگان كشاورزان داشتيم و خوشبختانه در استانداري هميشه به روي نمايندگان اين صنف زحمتكش گشوده است و هر لحظه كه بخواهند مي‌توانند مسوولان استان را ببينند و مشكلات‌شان را منتقل كنند. از طرفي باتوجه به اين تعامل مساعد تقريبا تمامي كشاورزان بازداشت‌شده آزاد شدند و به‌جز چند نفر از تجمع‌كنندگان كه از كشاورزان نبوده و سعي در سوءاستفاده از اين اعتراضات مسالمت‌آميز داشتند، باقي معترضان
مشكلي ندارند.

نماينده اصفهان در مجلس شوراي اسلامي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون