• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4069 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱ ارديبهشت

«اعتماد» بازار خودرو در هفته پاياني فروردين را بررسي كرد

صعود قيمت ويتارا، هيونداي، مزدا و سراتو

نرگس رسولي

 

 

بعد از گذشت يك ماه از سال جديد بازار خودرو همچنان در بلاتكليفي به سر مي‌برد. در حالي كه بازارهاي مشابه موثر بر بازار خودرو اين روزها در حال تغيير و تحولات جدي است؛ بازار خودرو همچنان در پيچ و خم‌هاي تصميم‌گيري‌هاي مختلف و البته تاثير‌پذيري از بازارهاي ديگر روزگار مي‌گذراند.

از ابتداي سال جاري و در ادامه تحولات سال گذشته خودرويي‌ها بازار خاصي را آغاز كردند؛ بازاري كه با افزايش قيمت‌هاي ناشي از تحولات تعرفه‌اي و كشمكش‌هاي بين بقا يا كاهش تعرفه شكل گرفته بود، در حالي وارد سال جديد شد كه هنوز بسياري از وارد‌كننده‌ها خوشبين به كاهش تعرفه‌ها بودند تا شايد با كاهش قيمت خودروهاي‌شان مجددا بازار از دست رفته‌شان را به دست آورند.

اما آنچه طي يك ماه گذشته از سال جديد گذشت، تداوم رشد قيمتي در بازار خودرو چه داخلي‌ها و چه خارجي‌ها بود. رشد قيمتي كه اين‌بار داخلي‌ها را هم به ميدان فراخواند. هر چند كه خودروسازان داخلي بنا به رويه هميشگي‌شان هر ساله پيش از راي شوراي رقابت كمي قيمت‌هاي‌شان را افزايش دادند اما رشد قيمتي در بازار ارز موجب شد كه همان افزايش چند درصدي در بازار داخلي‌ها هم رويه‌اي ديگر را به خود گرفته و همين رشد نيز بنا به گفته مديران خودروساز كفاف هزينه‌هاي افزايش يافته با افزايش قيمت ارز را نمي‌دهد.

در همين حال، نيم‌نگاهي به بازار خودرو در هفته گذشته و مقايسه آن با هفته سوم فروردين نشان مي‌دهد كه در بازار بيشتر از رشد قيمت شاهد ركود هستيم و ركودي كه خبر از چشم‌انتظاري متقاضيان براي تصميم‌گيري‌هاي بعدي را مي‌دهد گويا خريداران با تحولات تصميم‌گيري‌هاي اخير دولت در بازار ارز منتظر تثبيت و آرامش در اين بازار هستند تا بعد از آرامش در اين بازار نوبت به آرامش در بازار خودرو رسيده و كمتر شاهد تحولات خاص قيمتي در بازار خودرو باشند. مقايسه بازار فروش در دو هفته اخير خودرو هم حائز نكات جالب توجهي است چرا كه در عين اينكه فروشندگان از ركود در بازارشان صحبت مي‌كنند اما افزايش‌هاي چند درصدي در برخي خودروهاي پر متقاضي همچنان وجود دارد.

مقايسه قيمت‌هاي دو پنجشنبه 30 فروردين ماه و 23 فرودين ماه به خوبي از تغييرات يك هفته‌اي بازار خبر مي‌دهد و جالب است در اين يك هفته با وجود افزايش قيمت كارخانه‌اي برخي خودروها، در بازار برخي داخلي‌ها با كاهش قيمت و برخي با افزايش قيمت مواجه بوده‌اند به گونه‌اي كه در اين يك هفته ويتارا با رشد 5 ميليون توماني، هيونداي I20 با رشد 3 ميليون توماني، مزدا 3 تيپ4 با رشد 3 ميليون توماني، سراتو و مزدا 3 با رشد 2 ميليون توماني، بيشترين افزايش قيمت‌ها را داشتند و در كنار آنها كوييك، سمند EF7، پارس سال، اچ‌سي كراس با كاهش يك ميليون توماني و هايما توربو با كاهش 1.5 ميليون توماني بيشترين كاهش قيمت در يك هفته را ثبت كردند.

به نظر مي‌رسد اگر بازار به همين شكل ادامه يابد همچنان بايد شاهد رشدها و كاهش قيمت برخي خودروهاي داخلي با توجه به انتخاب مشتريان در بازار باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون