• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4069 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱ ارديبهشت

دوره مربي فرانسوي به پايان رسيد

خداحافظ ونگر

پيرمرد فرانسوي بالاخره دست‌هايش را به نشانه تسليم بالا گرفت. آرسن ونگر، مربي كهنه‌كار فرانسوي تيم آرسنال، روز گذشته اعلام كرد اين آخرين فصلي است كه در لندن حضوردارد. او 21 سال و هفت ماه پيش هدايت تيم آرسنال را برعهده گرفت؛ در اواسط سال 1996 ميلادي، زماني كه تنها 46 سال سن داشت و مربي جواني محسوب مي‌شد. او ديروز در بيانيه‌اي رسمي اعلام كرد: «پس از ملاحظه دقيق و بحث‌هايي كه با باشگاه داشتم، به اين نتيجه رسيدم كه زمان مناسبي براي استعفا از سمت سرمربيگري آرسنال در پايان فصل جاري است. بابت اينكه اين فرصت را داشتم كه اين سال‌هاي بسيار خاطره‌انگيز هدايت آرسنال را برعهده داشته باشم، قدرداني مي‌كنم. من با تمام توان و تعهد بالا آرسنال را مربيگري كردم. مايلم از كادرفني، بازيكنان، مديران و هواداراني كه اين باشگاه را خاص كردند، تشكر كنم. از هواداران مي‌خواهم كه همچنان پشت تيم باشند تا در اوج به كارمان در اين فصل پايان دهيم. تقديم به همه هواداران آرسنال كه ارزش‌هاي باشگاه براي‌‌شان مهم است. هميشه عاشق آرسنال خواهم بود و از اين تيم حمايت خواهم كرد. » ونگر در اين 22 سال، سه قهرماني ليگ برتر انگليس، 7 قهرماني جام حذفي، 7 عنوان قهرماني جام خيريه و بيش از 704 پيروزي در 1228 بازي كسب كرده. برخي از آمارهاي او دست‌نيافتني به نظر مي‌رسند. مانند زمان حضورش به عنوان يك مربي روي نيمكت يك تيم انگليسي. الكس فرگوسن، مردي بود كه سال‌ها اين ركورد را در منچستر در اختيار داشت اما با كناره‌گيري‌اش در سال‌هاي گذشته باعث شد تا ونگر ركورددار مربيگري باشد. او حالا يك‌سال بيشتر از سرالكس روي نيمكت مربيگري يك تيم ليگ برتري نشسته. اما آينده آرسنال چه مي‌شود؟ ميراث ونگر براي آرسنال چه بود؟ و آيا او جانشيني دارد؟

 

آمار تكرارنشدني

آرسنال در فصل 04-2003 بدون پذيرفتن شكست، قهرمان ليگ برتر انگليس شد؛ ركوردي كه هنوز منحصرا در اختيار ونگر و آرسنال است.

ونگر 7 بار موفق به فتح جام حذفي انگليس شده است، بيشتر از هر سرمربي ديگري در تاريخ.

آرسنال از تاريخ مي‌2003 تا اكتبر 2004، در 49 ديدار متوالي از ليگ برتر شكست نخورد. اين ركورد پيش‌تر در اختيار ناتينگهام فارستِ برايان كلاف بود كه از نوامبر 1977 تا نوامبر 1978 در 42 بازي از بالاترين سطح ليگ انگليس شكست نخورده بود.

تيري آنري زيرنظر آرسن ونگر، 175 گل در ليگ برتر انگليس به ثمر رساند، بيشتر از هر بازيكن ديگري زيرنظري سرمربي‌اي ديگر در تاريخ ليگ جزيره.

آرسن ونگر بيشتر از هر سرمربي ديگري، سابقه حضور در ليگ برتر انگليس را داشته (823 بازي) و تنها الكس فرگوسن بيشتر از ونگر موفق به كسب پيروزي در اين تورنمنت شده است. سر الكس 528 پيروزي در ليگ برتر به دست آورده و ونگر نيز 473 بار موفق به شكست حريفان شده است. ونگر بيشتر از هر سرمربي ديگري موفق به كسب پيروزي در ليگ قهرمانان اروپا شده (86 پيروزي بدون احتساب بازي‌هاي پلي آف) اما هرگز اين تورنمنت را فتح نكرده است. آرسن ونگر در قامت سرمربي آرسنال، با 124 تيم مختلف روبرو شده و تنها در شكست دادن 5 حريف ناكام بوده است: فيورنتينا، پاري سن ژرمن، پورت ويل، روترهام يونايتد و پائوك يونان.

آينده آرسنال

ونگر در چند سال اخير از سوي هواداران به‌شدت تحت فشار بوده است. آخرين قهرماني آرسنال در ليگ برتر به سال 2004 بازمي‌گردد و پس از آن، اين تيم در كسب جام‌هاي بزرگ به‌شدت دچار مشكل شده است. در مقطعي توپچي‌ها به يك تيم صرفا فروشنده تبديل شده بودند كه همين موضوع باعث نارضايتي بسيار بين هواداران شده بود. پس از خريد‌هاي چند فصل اخير، بار ديگر اميدها به اصلاح اين تيم افزايش يافت ولي ناكامي دوباره آنها در كسب نتيجه، اين ذهنيت را در ذهن هواداران به وجود آورد كه احتمالا ونگر باعث اين ناكامي‌هاست. همين موضوع سبب شد تا اعتراضات بسيار بالا بگيرد و فشارها بر ونگر بيشتر و بيشتر شود. او در اوج اين اعتراضات، قراردادش را با باشگاه تمديد كرد و گفته مي‌شد به حضورش در آرسنال ادامه خواهد داد ولي حالا او با انتشار بيانيه، خبر از پايان دوران 22 ساله‌اش در آرسنال داد. در انگليس رسانه‌ها گمانه‌زني‌هاي فراواني درباره سرمربي فصل بعد توپچي‌ها آغاز كرده‌اند. از توخل آلماني، آنجلوتي و آلگري ايتاليايي و برندن راجرز بريتانيايي براي جانشيني ونگر نام برده مي‌شد. حتي نام يواخيم لو، سرمربي موفق آلمان هم به ميان آمده است. اما ونگر خود پيشنهاد ديگري براي مديران آرسنال دارد: «پاتريك ويرا كسي است كه پتانسيلش را دارد روزي جانشين من شود. من روند مربيگري او را دنبال كرده‌ام. فكر مي‌كنم در مجموع خوب كار كرده؛ به خصوص در ليگ برتر. خيلي از بازيكنان سابق كه در ليگ برتر به عنوان مربي كار كرده‌اند، نتايج خوبي كسب كرده‌اند. هوش و دانش در اين زمينه خيلي كمك مي‌كند. » ويرا مربيگري را در منچسترسيتي شروع كرد و مدتي در كادر فني اين تيم بود و سپس راهي ديگر تيم مالك سيتي يعني نيويورك سيتي درامريكا شد. او در دو سال اخير با اين تيم موفق به صعود به پلي‌آف شده و نيويورك سيتي با بهترين آمار در اين فصل حاضر شده است. ويرا كه در زمان حضورش در آرسنال 3 قهرماني ليگ برتر كسب كرده بود، حالا به عنوان جدي‌ترين گزينه جانشيني ونگر شناخته مي‌شود. آيا بازهم هدايت آرسنال به يك فرانسوي مي‌رسد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون