• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4071 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ ارديبهشت

عضو شوراي شهر مشهد: رييس اداره ارشاد جرمي مرتكب نشده است

واكنش توييتري وزير ارشاد يك روز پس از اظهارات روحاني

زهير موسوي

 

 

«سكوت» و واكنش توييتري ديرهنگام رفتار وزير ارشاد در برابر ماجراي برج سلمان مشهد و بازداشت رييس اداره ارشاد اين شهر بود. 30 فروردين ماه محمدكاظم دبيري، رييس اداره ارشاد شهر مشهد به دليل اتفاقات رخ داده در برج سلمان بازداشت شد. يكم ارديبهشت ماه در حاشيه بازديد سيدعباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از پرديس سينمايي چهارسو كه آماده برگزاري جشنواره بين‌المللي فيلم فجر مي‌شود، واكنش او نسبت به سوال خبرنگاران در اين باره فقط سكوت بود. اين در حالي است كه روز شنبه حسن روحاني، رييس‌جمهور با انتقاد از عدم پاسخگويي برخي وزرا گفت: «ما بايد به مردم توضيح بدهيم مشكل چيست. اگر مردم اطلاع كافي نداشته باشند ديگران مي‌توانند مردم را تحريك كنند. ما با مردم كم حرف مي‌زنيم. مديران دولتي ما روزه سكوت گرفته‌اند. نمي‌دانم از چه مي‌ترسند. هر كس در پست مديريتي خود بايد بداند طبق قانون اساسي و وظيفه شرعي، داراي توانمندي بالايي است و بايد به وظيفه خود عمل كند و اگر مي‌ترسد و از اخم اين و آن هراس دارد، بايد كنار برود. واجب نيست اين افراد تا پايان چهار سال بر صندلي خود بنشينند.» روحاني با اشاره به اينكه مديران بايد از اختيارات خود استفاده كنند، بيان كرد: «وقتي كسي از تلفن يا اخم يك نفر مي‌ترسد و عقب‌نشيني مي‌كند اين صندلي مديريت بر او حرام مي‌شود، بنابراين بايد صندلي را رها كند و كنار برود. ما بر صندلي قانون نشسته‌ايم، بالاترين قدرت در كشور قدرت اجرايي و بالاترين بار مسووليت نيز بر دوش بخش اجرايي است، پس ما بايد محكم و قاطع راه خود را طي كنيم.» روحاني در حالي از روزه سكوت سخن گفت كه وزير ارشاد دولت دوازدهم از پيشگامان اين موضوع است. او در زمان بازداشت رييس اداره ارشاد مشهد در عراق حضور داشت اما افكار عمومي و رسانه‌ها انتظار داشتند پس از بازگشت از سفر، به عنوان مسوول بالادستي و مستقيم اداره ارشاد مشهد دراين‌باره توضيحاتي ارايه دهد كه اين انتظار برآورده نشد. از افرادي كه به اين بازداشت واكنش نشان داد، فرماندار مشهد بود. محمد رحيم نوروزيان، فرماندار مشهد در واكنش به بازداشت رييس اداره ارشاد اين شهر گفت: «ما اين روند را تاييد نمي‌كنيم و اين روند مناسبي نيست. اگر او به دليل حاشيه‌هاي كنسرت برج سلمان بازداشت‌ شده باشد، تا جايي كه ما اطلاع داريم، در اين موضوع نقشي نداشته‌ و وظيفه قانوني خود را انجام داده است.»

نكته جالب توجه، بازداشت اين مدير بدون شكايت كسبه برج سلمان بوده است. معاون دادستان مشهد درباره دليل اين بازداشت به ايسنا گفت: «در واقع دستگيري به نفع كسبه برج سلمان انجام شده؛ چرا كه به دليل اتفاق چند روز گذشته در برج سلمان، بازار فروش آنها مختل شده است.» او در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا كسبه از رييس اداره مشهد شكايتي داشته‌اند، گفت: «شكايتي از سوي كسبه ايراد نشده است و تنها بازاريان برج سلمان، از اين اتفاق اعلام نارضايتي داشتند.»

سيدمسعود رياضي، عضو شوراي شهر مشهد در گفت‌وگو با «اعتماد» با تاكيد بر اينكه رييس اداره ارشاد مشهد در اين ماجرا جرمي مرتكب نشده است، گفت: «آنچنان كه شنيده‌ها حاكي است و در مصاحبه فرماندار هم به آن اشاره شد، اتفاق رخ داده در برج سلمان خارج از دايره اختيارات ايشان بوده است.» رياضي افزود: «اتفاق رخ داده خارج از برج سلمان و منطقه‌اي بوده است كه براي برگزاري مراسم مجوز صادر شده بود بنابراين آقاي دبيري در اين زمينه جرمي مرتكب نشده است. بنا بر توضيحات فرماندار، مسووليت آن بخش برعهده نيروي انتظامي بوده است و مسووليتي متوجه رييس اداره ارشاد مشهد نبوده است.»رياضي درباره پيگيري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره بازداشت مدير اين وزارتخانه گفت: «در خبر‌ها آمده بود كه آقاي سرابي، مديركل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در شهر مشهد پيگيري‌هايي در اين زمينه داشته‌اند اما موضوعي كه لازم است به آن اشاره شود آن است كه طبق گفته آقاي سرابي ايشان نيز از اتفاقات رخ داده بي‌خبر هستند.»

برگزاري مراسم قرعه‌كشي سه‌شنبه هفته گذشته در برج سلمان كه با موسيقي و استقبال ساكنين مشهد همراه شد، واكنش‌هاي بسياري را به وجود آورد و علم‌الهدي نيز در خطبه‌هاي نمازجمعه به آن اشاره كرد. اعتراض دنباله‌دار برخي جريانات به اين مراسم، منجر به بازداشت رييس اداره ارشاد مشهد شد. اعتراضاتي كه مشكلاتي را براي كسبه برج سلمان مشهد ايجاد كرد. دادستاني مشهد براي پايان دادن به اين اعتراضات بدون شكايت كسبه و به جرم جريحه‌دار كردن عفت عمومي، عدم رعايت قوانين مربوطه و ايجاد مزاحمت براي كاسبان برج سلمان به مدت ۳ روز و در سكوت كامل وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رييس اداره ارشاد مشهد را جلب كرد. و در نهايت تنها با انتشار يك توييت به اين موضوع واكنش نشان داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون