• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4071 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ ارديبهشت

800 چهره فرهنگي و محيط‌زيستي به رييس جمهور نامه نوشتند

تعيين تكليف بازداشت‌شدگان محيط‌زيست

نزديك به 800 نفر از فعالان محيط‌زيست و همچنين چهره‌هاي فرهنگي و هنري كشور با نوشتن نامه‌اي به رييس‌جمهور از او خواستند كه هرچه سريع‌تر تكليف بازداشت شده‌هاي فعال محيط‌زيست را روشن كند و به حقوق آنها به عنوان بازداشتي توجه نشان دهد. در متن اين نامه آمده: «چنانچه مستحضر هستيد، نزديك به 90 روز است كه 13 تن از كارشناسان حيات‌وحش و فعالان محيط‌زيست ايران در بازداشت نهادهاي امنيتي به سر مي‌برند و در اين ميان نيز تنها چند گزارش تلويزيوني و مطبوعاتي به ذكر موارد غيرمستدل و شبهه‌برانگيز به عنوان دلايل بازداشت اين افراد پرداخته است. مرتضي آريانژاد، نيلوفر بياني، هومن جوكار، اميرحسين خالقي‌حميدي، حسن راغ، سام رجبي، عارف زارع، محمد زارع، عليرضا فرهاد‌زاده، طاهر قديريان، عبدالرضا كوهپايه و حميده كاشاني‌دوست از بازداشت‌شدگان نهادهاي امنيتي هستند.» در بخش ديگري از اين نامه آمده است: با وجود مراجعه مكرر خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان به نهادهاي مربوطه، تاكنون پاسخ شفافي درباره اتهامات، وضعيت و محل نگهداري، همچنين سرنوشت بازداشت‌شدگان در دست نيست. برخي از بازداشت‌شدگان حداقل يك‌بار با خانواده خود ملاقات يا تماس كوتاه تلفني داشته‌اند، اما عبدالرضا كوهپايه تاكنون هيچ تماسي با خانواده خود نداشته و وضعيت حسن راغ، محمد زارع و عارف زارع نيز در هاله‌اي از ابهام است. مجموع‌ اين شرايط و عدم امكان ملاقات حضوري و آزادانه، نقض دادرسي عادلانه و نقض اصول 9، 32 و 35 قانون اساسي و مفاد قانون «احترام به آزادي‌هاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي» مصوب مجلس شوراي اسلامي و حتي قانون آيين دادرسي كيفري است. بديهي است حفظ امنيت كشور و برخورد با كساني كه بخواهند مخل اين امنيت شوند، بر هر چيز مقدم و مورد تاييد هر ايراني است. اما شك و شبهه‌افكني در فضاي كار محيط‌زيستي و گستردن دايره شبهات و اتهامات به‌تمامي فعاليت‌هاي رايج و مرسوم و معمول محيط‌زيستي و بازداشت‌هاي مدت‌دار بدون توضيح مستدل، تنها باعث ايجاد نگراني و دلسرد شدن فعالان محيط‌زيست مي‌شود. ازاين‌رو، امضاكنندگان اين نامه كه شامل اشخاص حقيقي و حقوقي فعال در حوزه محيط‌زيست هستند، از جنابعالي درخواست دارند؛

اول: فعاليت‌ها و وظايف بديهي تشكل‌هاي مردم‌نهاد محيط‌زيستي و تحقيقات علمي در زمينه طبيعت مشكوك تلقي نشده و محدود نگردد، و فضايي امن فراهم شود تا تمامي دغدغه‌مندان محيط‌زيست اعم از فعالان و محققان بتوانند به وظيفه خود عمل كنند.

دوم: در جهت تحقق حقوق متهمان زنداني، به‌منظور جلوگيري از خدشه‌دار شدن حيثيت بازداشت‌شدگان توسط برخي رسانه‌هاي خاص با طرح اتهامات ثابت نشده، زمينه دادرسي شفاف و بهره‌مندي آزادانه اين افراد از حق داشتن وكيل دادگستري، ملاقات حضوري و تماس تلفني با خانواده‌ها فراهم شود و دلايل بازداشت افراد نام‌برده در اين نامه به‌روشني اعلام و از وارد ساختن اتهامات ثابت نشده در رسانه‌ها و فضاي عمومي تا پيش از روشن شدن وضعيت آنها جلوگيري شود.

سوم: بعد از گذشت بيش از دو ماه از فعاليت كميته چهارنفره تحقيق كه با حكم جنابعالي براي بررسي موضوع بازداشت كارشناسان حيات‌وحش و فعالان محيط‌زيست ماموريت يافته بودند، نتايج حاصل از اين بررسي به اطلاع عموم برسد. در پايان به استناد موارد ذكرشده در اين نوشتار، امضاكنندگان اين نامه به عنوان متخصصان، كارشناسان، كنشگران و علاقه‌مندان محيط‌زيست تقاضاي تسريع درروند دادرسي بازداشت‌شدگان را دارند و شهادت مي‌دهند: تاكنون طي حدود بيست سال فعاليت حرفه‌اي بازداشت‌شدگان، جز تلاش براي خدمت به ميهن و حفاظت از طبيعت اين مرزوبوم، شاهد هيچ‌گونه فعاليت شبهه‌انگيزي از سوي ايشان نبوده‌ايم.»

كارشناسان مطرح حوزه محيط‌زيست همچون: بيژن فرهنگ دره شوري، هوشنگ ضيايي، عبدالحسين وهاب‌زاده، دكتر علي يخكشي، مجيد مخدوم و اسماعيل كهرم و هنرمنداني چون رضا كيانيان، رامبد جوان، هديه تهراني و پرويز پرستويي اين نامه را امضا كرده‌اند. اعتمادآنلاين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون