• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4072 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ ارديبهشت

ماكرون- ترامپ؛ يك دوستي متفاوت

يك سال پس از سفري كه ترامپ به پاريس داشت و در آن شيفته رژه نظامي‌هاي فرانسوي شد، كاخ سفيد به مدت سه روز ميزبان رييس‌جمهور جوان فرانسه خواهد بود. ماكرون و بانوي اول فرانسه شام دوشنبه را مهمان دونالد و ملانيا ترامپ بودند كه البته ضيافتي خصوصي بود. ضيافت شام رسمي نيز امشب به وقت امريكا در كاخ سفيد برگزار خواهد شد و مكرون روز چهارشنبه (فردا) در كنگره حاضر خواهد شد. براساس برنامه‌هاي اعلام شده ماكرون در جايگاه رييس‌جمهور فرانسه در كنگره سخنراني خواهد كرد و اين نخستين‌بار در يك دهه گذشته است كه چنين فرصتي در اختيار رييس‌جمهور فرانسه قرار مي‌گيرد. درحالي كه گفته مي‌شود مساله برجام اولويت اصلي سكاندار اليزه در گفت‌وگو با ترامپ است رسانه‌هاي اروپايي مي‌گويند كه وي به عنوان نماينده اتحاديه اروپا با رييس‌جمهور امريكا در اين باره صحبت خواهد كرد و هشدار مي‌دهد كه شكست اروپا و امريكا در رسيدن به نتيجه‌اي مشترك درباره توافق هسته‌اي با ايران مي‌تواند تاثير بسيار منفي و مخربي بر رابطه واشنگتن- بروكسل بگذارد. مساله تداوم حضور نظامي امريكا در سوريه نيز دومين سوژه‌اي است كه مكرون درباره آن با ميزبان خود سخن خواهد گفت. سوژه‌اي كه بحث درباره آن احتمالا به اندازه برجام سخت خواهد بود چرا كه دونالد ترامپ تصميم خود را براي خروج نظامي از سوريه گرفته و اعلام كرده است. مبارزه مشترك با تروريسم و مسائل تجاري نيز سوژه‌هاي سوم و چهارم ديدار دو رييس‌جمهور خواهند بود.

در حالي كه اروپا و امريكا در سايه رياست‌جمهوري دونالد ترامپ فاصله بسياري از هم گرفته‌اند اما رابطه امانوئل ماكرون با دونالد ترامپ از جنس ديگري است و حتي برخي از تحليل گران روابط فراآتلانتيكي قاره سبز با امريكا اعتقاد دارند كه ماكرون به خوبي بر زير و بم رفتاري ترامپ واقف است و به نسبت ساير رهبران به خوبي توانسته رابطه‌اي متفاوت با رييس‌جمهوري متفاوت را برقرار كند. رابطه ترامپ و ماكرون از حدود يك سال پيش و ديدار در بلژيك مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. همراه شدن ماكرون با شيوه خاص دست دادن و سلام و عليك رييس‌جمهور امريكا به سوژه‌اي براي عكاس‌هاي خبري بدل شد و اين در حالي بود كه اكثر رهبران كشورهاي اروپايي ترجيح مي‌دادند فاصله خود را با چهل و پنجمين رييس‌جمهور امريكا كه چهره‌اي ناشناخته براي‌شان بود، حفظ كنند. به نظر مي‌رسد كه ماكرون براي نزديك ماندن به رييس‌جمهور امريكا در يك سال گذشته تلاش بسياري كرده و تماس‌هاي تلفني هرزچندگاهي خود با وي را به همين منظور حفظ كرده است. ماكرون دليل رابطه متفاوت خود با ترامپ را در وجوه مشتركي مي‌داند كه با هم دارند. وي در گفت‌وگو با فاكس نيوز تنها چندساعت پيش از راهي شدن به واشنگتن با بيان اينكه وي و ترامپ هر دو چهره‌هاي غيرحزبي و نسبتا مستقل در عالم سياست هستند، گفت: شايد دليل رابطه ويژه ما دو نفر اين باشد كه هر دوي ما به نوعي از سيستم و ساختار سياسي مشخص مستقل هستيم. انتخاب ترامپ در امريكا غيرقابل پيش‌بيني بود و همين‌طور انتخاب من در فرانسه. ما بخشي از ساختار كلاسيك سياسي نبوديم.

نتيجه اين رابطه نزديك نيز قرار گرفتن فرانسه در جايگاهي خاص در عرصه جهاني است و به نظر مي‌رسد كه امانوئل ماكرون در حال استفاده از همين جايگاه است. با وجود اهميت نخستين سفر ماكرون به واشنگتن اما تحليلگران مي‌گويند كه نبايد از اين سفر انتظار دستاورد ويژه‌اي داشت و بيشتر بايد به چشم سفري نمادين به آن نگاه كرد. از سوي ديگر به نظر مي‌رسد كه سفر ماكرون به واشنگتن تا حدودي هم در سايه سفر صدراعظم آلمان به واشنگتن قرار بگيرد. برخي تحليلگران مسائل اروپا و امريكا اعتقاد دارند كه فاصله چندروزه اين دو سفر از هم نشان مي‌دهد كه ديگر كشورهاي اروپايي نيز تمايل چنداني براي واگذاري كل امور به فرانسه به عنوان نماينده تام‌الاختيار خود ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون