• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4072 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ ارديبهشت

نواي جهاني در ايران و ادامه جنگ لفظي دنيرو- ترامپ

علاقه‌مندان موسيقي در تراز بين‌المللي تا چندي ديگر منتظر يك اتفاق مهيج باشند. در خبرها آمده كه انتشارات هرمس قرار است با برگزاري 2 كنسرت، نسبت به گراميداشت روز جهاني موسيقي جز در فرهنگسراي نياوران اقدام كند. هنرمندان تئاتري هم نمايش «قند خون» را به پاس هفته كارگر و در حمايت از كارگران كارخانه قند ورامين روي صحنه مي‌برند. در اين ميان انتشار كتاب صوتي «سمفوني مردگان» با صداي حسين پاكدل جذابيتي دوچندان به خبرهاي روز بخشيده و البته جذابيت خبرها با اظهارات رابرت دنيرو كه گفته نقش دونالد ترامپ تنها نقشي است كه هرگز بازي نخواهد كرد، دوچندان هم مي‌شود.

 

«سمفوني مردگان» را

با صداي حسين پاكدل بشنويد

انتشار نسخه صوتي آثار ادبي ايران و جهان در سال‌هاي اخير به واسطه گسترش ابزارهاي نوين رسانه‌اي افزايش يافته است. ايسنا در همين رابطه خبر داده كه نسخه‌ صوتي «سمفوني مردگان» نوشته عباس معروفي به زودي از سوي گروه انتشاراتي ققنوس با همكاري موسسه آوانامه، به تهيه‌كنندگي دامون آذري و با صداي حسين پاكدل منتشر مي‌شود. اين نسخه ۱۳ ساعت و ۵۲ دقيقه است و تيتراژ آن را محسن زرآبادي‌پور و احسان گنجي گفته‌اند. بنا بر اعلام ناشر كتاب، رمان «سمفوني مردگان» نخستين‌بار در سال ۱۳۸۰ به بازار كتاب عرضه شد و با اين رمان نام عباس معروفي بر سر زبان‌ها افتاد. «سمفوني مردگان» هم‌اكنون به چاپ بيست‌ونهم رسيده و نسخه‌ چاپي آن را هم علاقه‌مندان مي‌توانند در نمايشگاه كتاب تهران از غرفه‌ گروه انتشاراتي ققنوس تهيه كنند.

 

اجراي نمايش در حمايت

از كارگران كارخانه قند ورامين

نمايش «قند خون» به نويسندگي و كارگرداني ليلي عاج در هفته كارگر و در حمايت از كارگران كارخانه قند ورامين در تئاتر باران روي صحنه مي‌رود. اين براي دومين بار است كه گروه تصميم گرفته نمايش را براي عموم اجرا كند و چه بهانه‌اي بهتر از حمايت از كارگران؟ مهر گزارش داده نمايش «قند خون» روز شنبه ۸ ارديبهشت در حمايت از كارگران كارخانه قند ورامين ۲ اجراي ويژه در تماشاخانه باران خواهد داشت. در اين اثر نمايشي الهام شعباني، ارسطو خوش‌رزم و پريا وزيري به ايفاي نقش مي‌پردازند كه در خلاصه داستان آن آمده است: كام كارگراي كارخونه قند ورامين تلخه، يه مرد پيدا نمي‌شه به دادشون برسه؟ اگه خوب گوش كني، آه بلند كارگراي كارخونه ارج و داروگر هم مي‌شنوي.

از ديگر عوامل اين نمايش مي‌توان به مشاور كارگردان: توماج دانش‌بهزادي، آهنگساز: فرشاد رضايي، طراح‌لباس: الهام شعباني، طراح‌صحنه: سينا ييلاق‌بيگي، طراح‌ گرافيك: فريده براتي، طراح‌ گريم: وحدت سرچوي، طراح نور: رضا خضرايي، مدير روابط عمومي و مشاور رسانه‌اي: مريم رودباراني، ساخت تيزر: مهدي كريمي، دستيار كارگردان و مدير صحنه: ابوالفضل خدابندلو، منشي‌صحنه: كولو عاج، دستياران طراح‌صحنه: عليرضا ميرانجم، ميلاد ابراهيمي، محمدحسن درباغي‌فر، عكاس: بهاره صباحي، ساخت و اجراي دكور: عليرضا ميرانجم، ميلاد ابراهيمي اشاره كرد. نمايش اجتماعي «قند خون» به نويسندگي و كارگرداني ليلي عاج روز شنبه ساعت ۱۹ و ۲۱ با ۲ اجراي ويژه به صحنه مي‌رود.

 

«من/كلفت/‌ها» در عمارت روبه‌رو اجرا مي‌شود

دانش‌آموختگان هنرهاي نمايشي در سال‌هاي اخير رويكردهاي متفاوتي در زمينه مواجهه با نمايشنامه‌هاي پيش‌تر خوانده و اجرا شده ايراني و خارجي در پيش گرفته‌اند. برهمين اساس قرار است به زودي خوانشي براساس نمايشنامه «كلفت‌ها» نوشته ژان ژنه از تاريخ ۸ تا ۱۲ ارديبهشت به كارگرداني آيدا بيات در عمارت روبرو اجرا ‌شود. اين اجرا با همراهي برتيبا عاقبتي، بهنام نوايي، امين مجرد، مرضيه خوش‌تركيب و فرشاد همايونفر به صحنه مي‌رود كه خوانشي از نمايشنامه‌ كلفت‌هاي ژان ژنه است. زني مشغول انجام كارهاي هر روزه خانه است - جارو زدن، اتو كشيدن، سيب‌زميني پوست كندن و... - اما يك روز تصميم مي‌گيرد آنها را انجام ندهد. اجرا شامل رابطه فيزيك زن با كارهاي خانگي و اشياست و از اين حيث مي‌كوشد نسبت خود را با فمينيسم و جريان هنر فمينيستي تعريف كند. پس برخي ويژگي‌ها و مولفه‌هاي هنر فمينيستي، مانند: كاركرد ابزارهاي خانگي، مواد غذايي، انجام كنش‌ها در زمان واقعي به كار گرفته مي‌شوند. «من/كلفت‌/‌ها» پيش‌تر در «نهمين جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر» اجرا شده و ۲ تنديس كارگرداني و بازيگري اين رويداد دانشگاهي را در بخش مونولوگ/ اجرا به دست آورده است. اين اجرا همچنين براي حضور در بيست‌ويكمين جشنواره بين‌المللي تئا‌تر دانشگاهي ايران پذيرفته شده و در «بخش مرور» اين فستيوال به صحنه مي‌رود. اين اجرا از تاريخ ۸ تا ۱۲ ارديبهشت فقط به مدت پنج روز ميزبان علاقه‌مندان است و هر روز ساعت 19:30 در عمارت روبرو به صحنه مي‌رود. فروش بليت يك ساعت قبل از شروع و به‌صورت حضوري انجام خواهد داشت.

 

رابرت دنيرو هرگز نقش دونالد ترامپ را

بازي نمي‌كند

ظاهرا موج انزجار هنرمندان صاحب‌نام سينماي جهان از رييس‌جمهور اين كشور همچنان ادامه دارد؛ كارزاري كه از نخستين روزهاي مبارزات انتخاباتي در امريكا شروع شد و رابرت دنيرو بازيگر شناخته شده سينماي جهان از پيشگامانش بود. اين بازيگر حالا در برنامه گفت‌وگوي جشنواره ترايبكا در پاسخ به پرسش يكي ازمخاطبان گفته كه نقش دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا را هرگز ايفا نمي‌كند. خبرگزاري مهر به نقل از فاكس‌نيوز در اين باره گزارش داده: رابرت دنيرو بازيگر افسانه‌ سينما كه بسياري از نقش‌هاي مهم تاريخ سينما را ايفا كرده و همواره به دنبال حضور در نقش‌هاي جديد است اعلام كرد كه نقشي وجود دارد كه او هرگز آن را بازي نخواهد كرد. دنيرو در پاسخ به پرسش يكي از مخاطبان در برنامه گفت‌وگوي روز شنبه جشنواره ترايبكا مبني بر اينكه حضور در چه نقشي را نخواهد پذيرفت گفت كه نقش دونالد ترامپ را ايفا نخواهد كرد. در روزهاي گذشته اين اولين‌بار نيست كه بازيگر «پدرخوانده ۲» با نظرات و انتخاب نقش‌هايش سياسي رفتار كرده است او در هفته اخير در قسمتي از برنامه «پخش زنده شنبه شب» به نقش رابرت مولر نيز بازي كره بود. در اين برنامه دنيرو ۷۴ ساله و بردلي كوپر ۴۳ ساله مقابل يكديگر نشستند و در مورد تجربيات متفاوت‌شان در صنعت فيلم و چهار نقش‌آفريني كه بايكديگر داشتند به صحبت پرداختند.

پيش از شروع گفت‌وگو بردلي كوپر رو به حضار گفت كه بخش زيادي از موفقيت خود را مديون رابرت دنيرو است كه به او گفته بود «زندگي‌ات را تغيير بده.»بردلي كوپر بيان كرد كه ۲ بار پيش از آنكه مشهور شود با رابرت دنيرو ديدار داشته و از او براي اينكه نيروي محركي براي رسيدن به هدف‌هايش شد تشكر كرد. او پس از گفتن اين جملات رو به دنيرو كرد و گفت: تو تمام زندگي‌م را تغيير دادي از تو بسيار متشكرم باب (رابرت دنيرو).

 

پيمان يزدانيان روز جهاني موسيقي جز

در نياوران

حضور هنرمندان شناخته شده موسيقي جهان در ايران در سال‌هاي اخير پررنگ‌تر از گذشته شده است. بي‌ترديد بايد رامين صديقي را به واسطه برنامه‌ريزي دقيق و هدفمند يكي از جدي‌ترين برنامه‌گزاران عرصه موسيقي محسوب كنيم. در آخرين نمونه از فعاليت‌هاي او قرار است نشر موسيقي «هرمس» 2 كنسرت‌ را با حضور تعدادي از نوازندگان ايراني و بين‌المللي طي ارديبهشت سال جاري در فرهنگسراي نياوران تهران برگزار كند. به گزارش خبرگزاري مهر، اردال آكايا هنرمند و مقام‌دان اهل تركيه و جرونيمو مايا فلامنكونواز اسپانيايي به مناسبت روز بين‌المللي موسيقي جز در تهران سفري بداهه از آندلس تا آناتولي خواهند داشت. در توضيح اين كنسرت كه روز دهم ارديبهشت در فرهنگسراي نياوران تهران برگزار مي‌شود، آمده است: «آكايا مقام‌دان و باقلامانواز مطرح اهل تركيه كه سال‌هاست در آلمان زندگي مي‌كند، چند سالي است كه به همراه جرونيمو مايا گيتاريست مشهور اسپانيايي و اهل مادريد به دونوازي مي‌پردازند. مايا نيز سال‌ها در گروه پاكو دلوسيا افتخار همكاري داشته است و در مهم‌ترين اماكن موسيقي دنيا (از سالن كارنگي در نيويورك تا كنسرت خباو در آمستردام) به تكنوازي پرداخته براي نخستين‌بار در ايران به روي صحنه مي‌رود.»پيمان يزدانيان آهنگساز و نوازنده شناخته شده موسيقي كشورمان نيز روزهاي چهاردهم و پانزدهم ارديبهشت سال جاري همراه با سموئل روهرر نوازنده صاحب سبك سازهاي كوبه‌اي از كشور سوييس كنسرتي را برگزار مي‌كند. در توضيح اين اجراي زنده آماده است: «پيمان يزدانيان پيانيست و آهنگساز برجسته ايراني و سموئل روهرر كوبه‌اي‌نواز صاحب سبك سوييسي براي مخاطبان جدي موسيقي ايران نام‌هايي اشنا هستند. يزدانيان با فعاليت‌هاي خود در حوزه موسيقي فيلم، آهنگسازي كلاسيك، انتشار ۷ آلبوم با نشر موسيقي هرمس و اجراهاي زنده‌اش براي مخاطبان شناخته شده است. سموئل روهررنيز با كنسرت‌هاي تريو اوپن سورس، تريو كالين ولون و كوارتت ولفرت برده روده و انتشار آلبوم آميرا توسط نشر موسيقي هرمس، مخاطبان قابل اعتنايي را براي خود به دست آورده‌اند. اين دو هنرمند در سال ۹۶ و در حاشيه كنسرت تريو اوپن سورس در تهران، به همنوازي بداهه پرداختند كه حاصل آن، هر دو را بر آن داشت تا به طرح دونوازي پيانو و درامز نگاهي جدي‌تر داشته باشند. در آخرين ملاقات اين دو دوست در برلين و ادامه هم‌نشيني‌هاي موسيقايي، يزدانيان و روهرر حاصل بداهه نوازي‌هاي‌شان را به اندازه كافي بالغ دانستند تا بر روي صحنه زنده نيز تجربه شود. اجراهاي پيش رو نخستين كنسرت رسمي اين دوئت خواهد بود».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون