• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4072 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ ارديبهشت

مهاجم مصري بهترين بازيكن ليگ برتر انگليس شد

سوپر صلاح

محمد صلاح بالاخره جايزه بهترين بازيكن فصل ليگ برتر انگلستان را براي خود كرد. او فصلي خيره‌كننده را با ليورپول سپري كرد و از مدت‌ها پيش، پيش‌بيني مي‌شد كه دريافت‌كننده اين جايزه باشد. صلاح در يك‌سال گذشته به سرعت مسير ترقي را پيمود و از يك بازيكن با استعداد تبديل شد به يك سوپرستاره. بازيكني كه در كشورش، مصر آنقدر مورد توجه قرار گرفته كه در انتخابات رياست‌جمهوري، يك ميليون راي مي‌آورد. او اين آرا را بدون اينكه در انتخابات رياست‌جمهوري مصر شركت كند به دست آورد و مردم به صورت خودجوش اسم او را روي برگه‌هاي راي نوشتند. جالب اينجاست كه صلاح بازيكني بوده كه براي هيچ يك از دو تيم بزرگ و پرطرفدار مصر بازي نكرده، نه براي الاهلي و نه براي زمالك. ولي همان بازيكني بوده كه با ضربه پنالتي دقيقه ۹۴ مصر را برابر كنگو پيروز كرده و مصري‌ها را پس از بيست و هشت سال راهي جام جهاني كرد. همان بازيكني كه با درخشش غيرمنتظره‌اش در ليورپول نام مصر را بيش از هر زماني سر زبان انداخته. او حالا نماد كشور مصر در اروپا به حساب مي‌آيد؛ فرعون جديد فوتبال. صلاح بعد از كسب اين جايزه به خبرنگاران گفت: «احساس فوق‌العاده‌اي دارم. سخت تلاش كردم و خوشحالم اين جايزه را بردم. خودم دوست دارم كه با تيم چيزي كسب كنم. هميشه راجع به تيم فكر مي‌كنم و تمركزم روي جوايز شخصي نيست. بنابراين مهم‌ترين مساله برايم اين است كه با تيم چيزي كسب كنم. در واقع تيم به من كمك بسياري كرده است. سبك بازي، به من كمك بسياري كرده است. بازيكنان توپ را بيش از بقيه به من پاس مي‌دهند.» او با تعداد گل‌هايي كه زده حتي شانس گرفتن كفش طلاي قاره سبز را هم دارد و اين براي يك فوتباليست مسلمان آفريقايي قطعا اتفاق ويژه‌اي است. نيك رايت، تحليلگر سايت اسكاي انگلستان روز گذشته تحليل جالبي درباره او نوشت:

وقتي تابستان پيش محمد صلاح از رم راهي ليورپول شد يورگن كلوپ از او به عنوان بازيكني با تلفيقي عالي از تجربه و پتانسيل نام برد. اما حتي خود كلوپ هم انتظار چنين فصل درخشاني از مهاجم مصري‌اش نداشت. صلاح با گلي كه اين هفته به وست‌بروم زد بدل به پنجمين بازيكني شد كه در تاريخ ليگ موفق شده در يك فصل به مرز 31 گل برسد.

آلن شيرر، اندي كول، كريستيانو رونالدو و لوييس سوارز چهار بازيكن ديگري هستند كه به چنين مرزي رسيده‌اند و حالا اگر صلاح در سه بازي باقي مانده در ليگ چهار گل ديگر بزند ركورد بيشترين گل زده در يك فصل از تاريخ ليگ برتر را به نام خودش ثبت خواهد كرد. براي بازيكني كه در چهار بازي اخيرش هفت گل زده اين ماموريت به هيچ‌وجه غير ممكن به نظر نمي‌رسد. با وجود تمام تسلطي كه منچستر سيتي اين فصل روي ليگ داشته و فاصله 16 امتيازي آنها در جدول با ليورپول، نمايش‌هاي صلاح به قدري درخشان بوده كه هيچكس به لياقت او براي كسب عنوان بهترين بازيكن سال جزيره شكي ندارد. صلاح از همان ابتداي پيوستنش به ليورپول گلزني‌هايش را شروع كرد. او در بازي‌هاي پيش‌فصل چهار بار دروازه حريفان قرمزهاي آنفيلد را باز كرد و در اولين بازي ليگ برتر هم به واتفورد گل زد. صلاح تا قبل از ماه اكتبر در پيروزي 0-4 تيمش مقابل آرسنال يك گل زد و يك پاس گل داد و در ادامه دروازه لستر و برنلي در ليگ، و هوفنهايم و سويا در چمپيونز ليگ را هم باز كرد. صلاح بعد از اينكه در 11 بازي اولش براي ليورپول 6 گل زد، با پنالتي دقيقه 95اش مقابل كنگو مصر را بعد از نزديك 30 سال به جام جهاني برد. اما بازگشت او به ملوود بعد از اين بازي حماسي دوران جديدي در فوتبالش را شروع كرد، با زدن 35 گل در 37 بازي. او در اين راه بدل به اولين بازيكن تاريخ ليگ برتر شد كه در 23 بازي از يك فصل دروازه حريفان را باز كرده.

نقش صلاح براي ليورپول البته تنها در گل زدن نبوده. در اين فصل از ليگ برتر تنها پنج بازيكن تعداد پاس گل‌هايي بيشتر از او دارند. صلاح اين فصل به اندازه كريستين اريكسون و يكي بيشتر از مسوت اوزيل پاس گل داده. در واقع او روي نيمي از گل‌هاي اين فصل ليورپول تاثيري مستقيم داشته، تاثيري كه هر 66 دقيقه رخ داده، بالاترين آمار ليگ.

پس با توجه به اين آمار هيچ شك و ترديدي در لياقت ستاره مصري ليورپول در انتخاب شدن به عنوان بهترين بازيكن سال ليگ برتر باقي نمي‌ماند.

صلاح اين فصل با ليورپول به مقام قهرماني ليگ جزيره نرسيد اما فرصت اين را دارد كه ليگ قهرمانان را پس از سال‌ها براي طرفداران اين تيم به ارمغان بياورد. او بايد در مرحله‌ نيمه‌نهايي اين رقابت‌ها به مصاف تيم سابقش، رم ايتاليا برود. يك بازي سراسر احساساتي براي او كه هميشه گفته قسمتي از قلبش را در پايتخت ايتاليا جاي گذاشته.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون