• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4073 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

يك افسر ارشد اطلاعاتي بازنشسته در گفت‌وگو با «اعتماد»:

شنود غيرقانوني، استراق سمع است

نقش شنود در تامين امنيت ملي يا بالابردن ضريب امنيت ملي چيست؟

موضوع شنود براي امنيت ملي خالي از نفع نيست اما در اين باره بايد قانون رعايت شود. در قانون اساسي فصلي به نام حقوق ملت وجود دارد كه اين فصل از اصل 19 آغاز مي‌شود. اصل 19 قانون اساسي مي‌گويد حيثيت، جان، مال، حقوق، مسكن و شغل افراد از تعرض مصون است مگر در مواردي كه قانون تجويز كند. اصل 25 قانون اساسي مي‌گويد بازرسي، نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش كردن مكالمات تلفني، افشاي مخابرات تلگرافي و تلكس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آن، استراق سمع و هرگونه تجسس مگر به حكم قانون ممنوع است. بنابراين در همه موارد بايد قانون رعايت شود.

از نظر سازمان‌هاي امنيتي شنود با كيفيت چه نوع شنودي است؟

در موضوع شنود درجه بندي‌هايي به اين شكل وجود ندارد. اطلاعات در شنود به صورت مهم، سري، حياتي، محرمانه و خيلي محرمانه طبقه‌بندي مي‌شود كه براي دسترسي به هركدام از اين موارد نيز قانون حدود را مشخص كرده است.

شنود براي امنيت چه تفاوتي با آتو‌گيري سياسي دارد؟

اگر شنود به قصد آتو‌گيري سياسي انجام شود، استراق سمع محسوب مي‌شود. اما طبق اصل 25 قانون اساسي، در زمان‌هايي كه ضرورت براي شنود وجود داشته باشد اين كار انجام مي‌شود. اهميت شنود صرفا سياسي نيست بلكه مي‌تواند دلايل فرهنگي و حتي اجتماعي هم داشته باشد. هرزمان كه لازم باشد با دستور قاضي مي‌توان شنود را انجام داد اما بدون حكم قاضي نمي‌توان شنود كرد.

سيستم از «شنود» بيشتر بهره برده يا متضرر شده است؟

هر دو حالت وجود داشته است يعني ما در برخي موارد بهره برديم و در برخي موارد نيز متضرر شديم. هرگاه شنود سياسي نبوده و در راستاي تامين امنيت عمومي و ملي كشور بوده است از شنود بهره برده‌ايم. اين موضوع محدود به جمهوري اسلامي ايران نيست بلكه تمامي كشور‌ها اين نكات امنيتي را رعايت كرده و پروتكل خود را دارا هستند. اما در موضوعاتي كه به مسائل گروهي، خطي، جرياني و سياسي مرتبط مي‌شود ضرر‌هاي زيادي را براي كشور در پي دارد.

آيا سياستمداران اصلي كشور نياز به مشاوران امنيتي دارند يا خير؟

امنيت در تمام زمينه‌ها براي هرجامعه‌اي يك ضرورت است. هر سازمان و نهادي در ساختار خود بخشي به نام حراست دارد. متاسفانه در كشور ما اين بخش وظايف خود را براي آحاد زير مجموعه خود تشريح نمي‌كند اما در ساير كشور‌ها وظايف بخش حراست مشخص و مدون است. توصيه‌هاي امنيتي در خارج از كشور توسط حراست به افراد ابلاغ مي‌شود. به عنوان نمونه به شخصيت گفته مي‌شود كه از چه ماشيني استفاده كرده يا چيدمان اتاق را به چه صورت انجام دهد. اين توصيه‌هاي امنيتي براي حفظ جان شخصيت‌هاست. اگر از اين منظر به موضوع نگاه كنيم، آشنايي با اصول امنيتي براي هر شخصيت ضرورت دارد. اينكه مشاور امنيتي در كنار هر شخصيت وجود داشته باشد، ضرورت ندارد. هر مسوولي بايد با اصول اوليه امنيت آشنا باشد.

سيستم‌هاي امنيتي ، به احزاب و شخصيت‌هاي سياسي مشاوره‌هاي امنيتي مي‌دهند؟

سيستم‌هاي امنيتي ايران به تمام افراد و احزاب سياسي مشاوره امنيتي مي‌دهند. افرادي كه به اين مشاوره‌ها تمايل داشته و مجوز اين مشاوره‌ها صادر شود، اين مهم انجام مي‌شود. براي اين موضوع توجيه عمومي نيز وجود دارد.

نظارت بر مسوولان كشور توسط نهاد‌هاي امنيتي محسوس است يا نامحسوس؟

مراقبت از مسوولان وشخصيت‌هاي نظام هم محسوس است و هم نامحسوس. اين موضوع نيز بنابر حساسيت شغلي كه فرد مسوول دارد طبقه‌بندي مي‌شود. به عنوان مثال حفاظت از وزير كشور با وزير كشاورزي متفاوت است. ميزان مراقبت و نظارت بر مسوولان بستگي به ميزان حساسيت شغلي آن مسوول دارد.

 

 

در موضوع شنود درجه بندي‌هايي به اين شكل وجود ندارد. اطلاعات در شنود به صورت مهم، سري، حياتي، محرمانه و خيلي محرمانه طبقه‌بندي مي‌شود كه براي دسترسي به هركدام از اين موارد نيز قانون حدود را مشخص كرده است.

سيستم‌هاي امنيتي ايران به تمام افراد و احزاب سياسي مشاوره امنيتي مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون