• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4073 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

يازدهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران برگزار مي‌شود

آفرينش ملودي، اولويت امسال

روز گذشته برگزاركنندگان و دست‌اندركاران جشنواره موسيقي نواحي ايران در جريان نشست خبري اين رويداد به تشريح برنامه‌هاي خود پرداختند. در اين جلسه كه با حضور محمدرضا عليزاده، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان و احمد صدري، دبير جشنواره در دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، احمد صدري گزارش خود را از روند برنامه‌ريزي جشنواره شرح داد و استمرار جشنواره را مثبت ارزيابي كرد. جشنواره موسيقي نواحي سال گذشته با محوريت «منظومه‌خواني» بود اما براساس آنچه صدري عنوان كرد، فستيوال امسال به ملودي‌پردازي اختصاص دارد: «در اين دوره با توجه به اينكه هدف موسيقي نواحي است به همين جهت تمركزمان را روي آفرينش ملودي بنا نهاديم كه مي‌تواند از پويايي بسيار زيادي برخوردار باشد. به هر حال جشنواره‌هاي موسيقايي مرتبط با موسيقي نواحي به سمت توجه صرف به ميراث موسيقايي مي‌رفتند اما ما با توجه به قابليت‌هايي كه در اين عرصه توسط هنرمندان وجود دارد و اين عزيزان مي‌توانند با آفرينش ملودي فرهنگ منطقه خود را معرفي كنند فضا را به سمتي كشانديم كه در يك عرصه غيررقابتي كارهاي خود را ارايه دهند.»

هيات انتخاب و داوران يازدهمين جشنواره موسيقي نواحي متشكل از پژوهشگران صاحبنام موسيقي ايران است كه آثار رسيده به اين جشنواره را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند. دبير فستيوال نواحي در اين باره گفت: «اين آثار نيز به صورت تصويري و با در نظر گرفتن حفظ اصالت نغمات مطابق با طرح ژنتيك موسيقي منطقه مورد نظر قرار گرفتند. بخش ديگري كه در اين دوره از جشنواره به آن توجه شد مربوط به گرو‌هايي هستند كه براي اجراي عمومي در نظر گرفته شده‌اند. اين بخش كه به نوعي به «بخش جنبي» نيز معروف است در قالب اجراهاي شبانه عمومي در مناطق مختلف كرمان ميزبان علاقه‌مندان موسيقي نواحي هستند. يكي ديگر از بخش‌هاي جشنواره بخش هنرمندان برگزيده جشنواره موسيقي جوان در بخش موسيقي نواحي است كه توسط ستاد جشنواره از آنها دعوت شده تا در اين رويداد حضور داشته باشند. هدف از برگزاري اين بخش هم توجه بيشتر به برگزيدگان جشنواره‌هاي ما است كه آنها احساس نكنند بعد از برگزاري جشنواره موسيقي جوان رها شدند. كه همه تلاش‌مان را مي‌كنيم كه اين عزيزان غير از برگزاري جشنواره‌ها امكان رشد داشته باشند.»

موسيقي نواحي ايران برآمده از دانش شفاهي موسيقيدانان پيشكسوت و برجسته‌اي است كه با گذر زمان رو به خاموشي و فراموشي مي‌روند و به نظر مي‌رسد اگر اين گنجينه دانش آنها ثبت و ارايه نشود به نسل‌هاي بعد انتقال نخواهد يافت. صدري درباره توجه به پيشكسوتان در جشنواره يازدهم گفت: «به دليل اينكه پيشكسوتان موسيقي نواحي داراي فرهنگ شفاهي غني هستند، حضورشان در كنار جوانان مي‌تواند فضاي ارزشمندي را براي جشنواره به وجود بياورند.

ما با توجه به بودجه محدود جشنواره تصميم داريم تعدادي از اين هنرمندان كمتر شناخته شده را به جشنواره دعوت كنيم تا بتوانيم ميزبان اجراهاي اين نوازندگان خوب باشيم. من اصلا بر اين باور نيستم كه با مرگ يكي از بزرگان موسيقي نواحي ايران ديگر موسيقي فلان منطقه از بين مي‌رود. من بر اين باورم تا وقتي فرهنگ يك منطقه وجود دارد هنرمندان بزرگ اين عرصه نيز مي‌توانند به فعاليت مشغول باشند. البته شرط ما براي برگزاري اين بخش برخوردار بودن قدرت اجرايي بالا و آداب باطني مترتب با يك نوازنده است كه اتفاقا تعدادشان زياد است اما با توجه به محدوديت‌ها فقط ميزبان تعداد كمي از آنها هستيم.»

درباره نحوه حمايت از گروه‌هاي شركت‌كننده نيز بايد به اين نكته اشاره كنم كه ما به تمامي گروه‌هاي شركت‌كننده مبلغ يك ميليون تومان پرداخت خواهيم كرد. صدري درباره نحوه برگزاري دوره دوازدهم و بودجه جشنواره يازدهم هم توضيح داد: «بودجه سال گذشته جشنواره رقمي بالغ بر ۵۰۰ ميليون تومان بود كه در اين دوره ۱۰۰ ميليون تومان به آن اضافه شده است.»

نمايش فيلم‌هاي مستند با موضوع موسيقي نواحي ايران، دعوت از سازندگان پيشكسوت سازهاي مضرابي زهي و سازهاي كماني، برگزاري كارگاه‌هاي مختلف و نمايش آثار آنها، برگزاري بخش پژوهش، برپايي نمايشگاه كتاب و لوح‌هاي فشرده موسيقي نواحي از ديگر بخش‌هاي يازدهمين جشنواره نواحي است.

يازدهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران روزهاي يازدهم تا چهاردهم ارديبهشت سال جاري در شهرهاي مختلف استان كرمان ميزبان علاقه‌مندان موسيقي اقوام خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون