• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4074 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

تنها زمين فوتبال مي‌تواند داستاني بگويد كه ارزش گوش كردن دارد!

رم و ليورپول در انتظار معجزه المپيكو

علي ميرزايي

 

 

جشن به مدت طولاني ادامه داشته و به نظر نمي‌رسيد كه حاميان متحيرِ رم، قصد به خانه برگشتن داشته باشند؛ درياي پرچم‌هاي سرخ، سفيد و زرد در جريان و سرود تيم تا 20 دقيقه بعد از اتمام يكي از خاطره انگيزترين بازگشت‌هاي ليگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه «المپيكو» طنين‌انداز بود. غريبه‌ها يكديگر را در آغوش كشيده و خوشحالي اين موفقيت را با يكديگر سهيم مي‌شدند. البته اين تنها گوشه‌اي از عكس‌العمل‌ها به پيروزي 3-0 آ.‌اس.‌رم بر بارسلونا بود كه منجر به حذف غول كاتالونيا از رقابت‌هاي اروپايي شد. از سوي ديگر واكنش روزنامه‌هاي ايتاليايي و اسپانيايي به بازي رم برابر بارسلونا، قابل توجه و البته متفاوت بود. «لاگاتزا دلو اسپورت» قبل از بازي و در مورد شانس پيروزي رم تيتر زده بود: «ماموريت غيرممكن». «كوريره دلا اسپورت» بعد از بازي نوشت: «عجايب در فوتبال وجود دارد.» و «فوتبال معجزه نيست، چيزي فراتر از آن است» تيتر روزنامه «لارپوبليكا»؛ پر خواننده‌ترين روزنامه صبح ايتاليا در سرمقاله‌اش پيروزي رم را اينگونه توصيف كرد: « غيرممكن، مي‌تواند تنها ساخته ذهن ما باشد. شايد اين محدوديتي است كه مردان از آن براي مبارزه و توجيه ترس استفاده مي‌كنند. در 90 دقيقه بازي بزرگ ما و بارسلونا، رمي‌هاي فقير و افتاده، همه آورده‌هاي بازي رفتِ اسپانيايي‌هاي غني از تكنيك، تاكنيك و با وضع مناسب مالي را به خاكستر بدل كردند. شايد تنها زمين فوتبال بتواند به ما داستاني بگويد كه ارزش گوش كردن داشته باشد. اين پيروزي توسط افراد نوشته شد نه الگوريتم‌ها.» و در مقابل روزنامه‌هاي اسپانيا با تيترهايي چون«تحقيرِ تاريخي بارسلونا»، «فاجعه» و «ننگ» به استقبال اين تيم رفتند. حريفان ليورپول در نيمه نهايي ليگ قهرمانان، انتظار اين را هم نداشتند كه تا اين مرحله بالا بيايند اما حربه تاكتيكي مربي تيم‌شان در تغيير سيستم يا به قول روزنامه‌هاي ايتاليايي، اراده رم بر پيروزي، منجر به شكست بارسلونا شد.

صعود رم به نيمه‌نهايي بعد از سه دهه و تقابل مجدد با ليورپول

34 سال از آخرين باري كه رم به نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا رسيده، مي‌گذرد و يك ماه كمتر از آن، از زماني كه ليورپول آنها را در فينال شكست داده تا قهرمان اروپا لقب بگيرد. اما هنوز هم طرفداران قديمي رم وقتي شكست در ضربات پنالتي ورزشگاه خانگي را به ياد مي‌آورند، بدن‌شان به لرزه مي‌افتد. زمان زيادي گذشته و اين دو تيم شرايط مختلفي را پشت سر گذارده‌اند اما بالاخره گردش روزگار اين دو تيم را در مرحله حذفي، مقابل يكديگر قرار داده؛ بايد منتظر باشيم و ببينيم كه «اسبيو دي‌فرانچسكو»، مربي جوان رم خواهد توانست بار ديگر معجزه كرده و با جبران شكست 5-2 بازي رفت؛ شكست قديمي را هم تلافي كند يا اينكه «يورگن كلوپ» و ليورپول هستند كه سربلند از بازي ماقبل فينال بيرون خواهند آمد. رم براي صعود بايد با سه اختلاف پيروز ميدان شده و تا مي‌تواند كمتر گل بخورد. البته دي‌فرانچسكو براي اين منظور تمام تلاشش را خواهد كرد و در اين باره مي‌گويد: «مربيگري در رم آرزويم بوده و مي‌خواهم ثابت كنم كه لايق آن هستم.»

سيستمي كه بازيكنان تيم را بر سر ذوق آورده

رمي‌ها انتظار نداشتند كه تا اين مرحله هم بالا بيايند. بعد از برتري برابر «شاختار دونتسك» در يك‌هشتم نهايي، «دنيله دِ‌روسي» كاپيتان تيم به خبرنگاران گفته بود: «دو يا سه تيم در اين مرحله از رقابت‌هاي ليگ قهرمانان وجود دارند كه ما قبل از قرعه‌كشي در برابر آنها شكست خورده خواهيم بود.» البته در ادامه شرايط سخت‌تر هم شد؛ بعد از شكست 4-1 در ورزشگاه «نيوكمپ»، حتي خوشبين‌ترين هواداران نيز تصور نمي‌كردند تيم‌شان بتواند اين نتيجه را جبران كند ولي در نهايت اين شك و ترديدها به يك پيروزي شگفت‌انگيز برابر بارسلونا ختم شد. شاگردان دي فرانچسكو در مرحله گروهي ليگ قهرمانان امسال هم كار بزرگي كرده و موفق شده بود در گروهي كه اتلتيكو مادريد و چلسي هم در آن حضور داشتند اول شده و تا به حال، در خانه گلي دريافت نكرده‌اند. دي‌فرانچسكو استعدادش را در پياده‌سازي بهترين تركيب از بازيكنان در رقابت‌هاي بزرگ نشان داده؛ سوئيچ او به يك سيستم 2-1-4-3 در بازي دوم برابر بارسلونا، مربي حريف را غافلگير كرده و به رم اجازه مي‌داد تا با امتياز فيزيك بدني مناسب بازيكناني چون «دِ‌روسي»، «راجا ناينگولان» و «كوين استروتمن» ميانه ميدان را در اختيار بگيرد. البته رم بيشتر فصل را با سيستم3-4-4 بازي كرده؛ سيستمي كه مورد علاقه دي‌فرانچسكو بوده و در بيشتر دوره حرفه‌اي ميل به استفاده از آن داشته. مربي رم در اين رابطه و در توضيح سيستم مورد علاقه‌اش، مي‌گويد: «تنها يك مساله وجود دارد، شما بايد سعي كنيد تا بازي‌ساز تيم مقابل را كنترل كنيد.» البته اين تاكيد زياد بر كنترل بازي ساز تيم حريف و استفاده از سيستم 1-6-3 در بازي رفت برابر ليورپول جواب نداده و اجازه مانور زيادي به هافبك‌هاي ليورپول از جمله «محمد صلاح» و «روبرتو فرمينو» داد.

بازگشت «محمد صلاح» به المپيكو و نقاط قوت رم

البته سوال اساسي كه تا شروع بازي برگشت نيمه نهايي، جوابي براي آن وجود نخواهد داشت اين است كه با وجود تغييرات برابر بارسلونا كه منجر به كنترل مسي شد آيا مربي رم، چنين سيستمي را براي «محمد صلاح» نيز پياده خواهد كرد يا نه؟ بسياري از بازيكنان رم ممكن است براي نحوه مقابله با هم‌تيمي سابق‌شان نظري داشته باشند اما مربي كمتر با اين ستاره مصري آشناست. اولين سال مربيگري دي فرانچسكو در رم با موفقيت اروپايي و بالا و پايين در ليگ داخلي همراه شده است؛ آنها با اختلاف 23 امتياز، يوونتوس صدرنشين را دنبال كرده و اين شانس را دارند تا در ليگ، سوم شوند. فقدان يك جانشين مناسب براي «ادين ژكو» مهاجم مركزي تيم، در مقاطعي تيم را اذيت كرده؛ زيرا «پاتريك شيك» كه با هياهوي زيادي در تابستان گذشته از سمپدوريا به تيم پيوست، تنها يك گل در جام حذفي به ثمر رسانده است. البته گفته مي‌شود كه رم از جاهاي ديگري نيز اميد به گلزني دارد؛ «ديگو پروتي»- بازيكن جانشيني كه يكي از گل‌هاي بازي رفت را به ثمر رساند- و «استفان الشراوي» مي‌توانند به خوبي از كناره‌ها حمله كنند به علاوه «چنگيز اوندر» هافبك تركي كه به تازگي شروع به درخشيدن در اين تيم كرده و اميدهاي گلزني تيم هستند. جيالوروسي‌ها در دفاع نيز مستحكم‌اند؛ جايي كه «الكساندر كلاروف» نمايش درخشاني دارد. آنها همچنين مي‌توانند به «آليسون بكر»، دروازه‌بان برزيلي خود متكي باشند كه در فصل گذشته «وويتيچ شتزني» دروازه‌بان يوونتوس را پشت سر گذاشته و به عنوان يكي از بهترين‌هاي سري آ شناخته مي‌شود؛ دروازه‌باني كه حركت با پاي خوبي داشته و با شروع‌هايش تيم مقابل را به دردسر مي‌اندازد. ناينگولان قبل از بازي رفت گفته بود: «اميدوارم مقابل ليورپول نيازي نباشد چهار بر يك ديگري را جبران كنيم، چون هر روز نمي‌شود معجزه‌اي رقم زد.» اما نتيجه بازي رفت نشان داد كه حضور گرگ‌ها در فينال اروپا، مستلزم يك معجزه ديگر است. از طرفي ليورپولي‌ها نيز ورزشگاه المپيك رم را براي خود خوش يمن مي‌دانند چون دو از پنج قهرماني اروپايي قرمزها در همين ورزشگاه رقم خورده است. فقط بايد تا 12 ارديبهشت انتظار كشيده، به تماشاي بازي برگشت با چاشني جوِ متفاوت ورزشگاه المپيك رم نشسته و بگذاريم تا زمين فوتبال روايتگر ادامه داستان باشد...

منبع: گاردين

 

 

ناينگولان قبل از بازي رفت گفته بود: «اميدوارم مقابل ليورپول نيازي نباشد چهار بر يك ديگري را جبران كنيم، چون هر روز نمي‌شود معجزه‌اي رقم زد.» اما نتيجه بازي رفت نشان داد كه حضور گرگ‌ها در فينال اروپا، مستلزم يك معجزه ديگر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون