• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4078 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت

بازسازي از پشت‌بام تا گنجينه

محمدعلي زارع در گفت‌وگو با «اعتماد» از تعمير «موزه هنرهاي معاصر»خبر داد

موزه هنرهاي معاصر كه از تاسيس آن تا به امروز 40 سال مي‌گذرد براي انجام تعميرات كلي، به مدت 6 ماه و تا آبان ماه تعطيل شده است. اين موزه كه در طول ساليان فعاليتش با نقايص زيادي خصوصا در سيستم‌هاي تهويه هوا و نيز كمبود فضا در قسمت گنجينه مواجه بود، حالا با تخصيص بودجه 6 ميلياردي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد وارد فاز تعميرات شده است.

محمدعلي زارع، رييس موزه هنرهاي معاصر درباره شروع اين تعميرات و تيم‌هاي مشاوره آن به «اعتماد» گفت: «موزه هنرهاي معاصر از ابتداي ارديبهشت ماه وارد فاز تعميراتي شده و الان بحث‌هاي مطالعاتي آن تمام شده است. دفتر طرح‌هاي عمراني وزارت ارشاد و نيز مشاوران و يك پيمانكار امورات تعميرات موزه را برعهده دارند.»

او در پاسخ به اينكه اين تعميرات از چه اولويت‌بندي خاصي برخوردار خواهد بود، گفت: «اين تعميرات به صورت كلي است و همه موارد و ايراداتي كه در موزه وجود داشته باشد هم به لحاظ ابنيه و هم به لحاظ سيستم‌هاي تهويه، اعلام حريق، اطفاي حريق و گنجينه توسط مشاوران مورد بررسي قرار گرفته است و توسط پيمانكار اجرا خواهد شد. اميدواريم كه تمام مشكلات موزه در اين زمان مرتفع شود. اين تعميرات نمي‌تواند هرساله يا هر 5 سال يك بار انجام شود به همين دليل ما همه موارد را با جزييات بررسي كرده‌ايم تا تعميرات به صورت كلي انجام شوند.»

اسفند ماه سال گذشته اوليور ويك، موزه‌دار سابق بنياد بيلر در سوييس در راستاي تعميرات موزه هنرهاي معاصر به ايران آمد و از اين موزه بازديد كرد. او در نشستي با اصحاب رسانه اعلام كرد: «روشن است كه هر بنا يا شيئي بعد از مدتي كه استفاده شد نياز به مرمت و بازسازي دارد و بنا و ساختمان موزه هنرهاي معاصر تهران نيز از اين قاعده مستثني نيست و با توجه به اينكه موزه هنرهاي معاصر طي سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، نياز به بازسازي سريع دارد. موزه هنرهاي معاصر تهران نياز به كار جدي و زيادي در زمينه مرمت و بازسازي دارد و بايد بودجه مناسبي براي اين بازسازي در نظر گرفته شود و با توجه به اينكه طي ۴۰ سال گذشته دانش بشري و تكنولوژي رشد داشته است بايد از اين تكنولوژي‌ها استفاده كرد.»

اگرچه محمد‌علي زارع از بودجه‌اي كه براي تعميرات موزه هنرهاي معاصر در نظر گرفته شده اطلاعات دقيقي به روزنامه «اعتماد» نداد اما روز گذشته مجيد ملانوروزي، مديركل مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري شبستان با اشاره به اينكه بودجه در نظر گرفته شده براي تعميرات موزه از بودجه سالانه اين دفتر تفكيك شده است، عنوان كرد: «سال‌ها پيگير اين موضوع در رياست‌جمهوري بوديم و رياست‌جمهوري اين بودجه را براي بازسازي اختصاص دادند. تا جايي كه من اطلاع دارم كارهاي اين موضوع توسط خود وزارتخانه، بخش معماري و ساختمان‌ها و معاونت توسعه و پشتيباني دنبال مي‌شود و مقدار آن هم در حدود 6 ميليارد تومان است.»

محمد علي زارع نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام كرد: «اگر هزينه‌هاي تعميراتي موزه از بودجه در نظر گرفته شده بيشتر باشد، وزارت ارشاد كسري آن را تامين خواهد كرد. در يك سال گذشته وزارت ارشاد و نيز بخش مديريت بودجه‌هايي را براي تعميرات موزه در نظر گرفته بودند كه جميع آنها در قالب امور عمراني براي موزه هزينه خواهند شد. با توجه به نياز مبرمي كه موزه به تعميرات داشت، عمليات بازسازي از پشت‌بام‌ها تا ساير موارد از چند روز پيش آغاز شده و اميدواريم تا آبان‌ماه خاتمه يابد.»

زارع درباره تيم مشاوران اين پروژه و آگاهي آنها از ظرايف بناي منحصر به فرد موزه گفت: «دفتر طرح‌هاي عمراني وزارت ارشاد، تيم مشاوران را انتخاب كرده‌ و آنها به صورت تخصصي موارد را بررسي كرده‌اند. آنها پيمانكاران و مشاوران مختلفي را كه در اين زمينه تخصص دارند براساس درجه‌بندي كيفيت كارشان براي تعميرات موزه انتخاب كرده‌اند.»

موزه هنرهاي معاصر تهران يكي از بهترين موزه‌هاي خاورميانه است و با آنكه گنجينه‌اي عظيم از آثار هنرمندان غربي و ايراني را در سينه خود دارد به نظر مي‌رسد كه بودجه در نظر گرفته شده براي تعميرات آن نتواند كفاف همه هزينه‌ها را بدهد. چنان كه پيش از اين نيز اوليور ويك به اين نكته اشاره كرده بود كه با رقم در نظر گرفته شده از سوي مجلس نمي‌توان كاري اساسي و چشمگير انجام داد. روزنامه اعتماد در طول اين مدت شش‌ماهه پيگير فرآيند تعميرات موزه معاصر خواهد بود و گزارش‌هايي را در اين باره ارايه خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون