• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4081 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت

مردم به روايت بهزاد نبوي

«چريك پير» وصف حال او در عالم سياست است گرچه در 76 سالگي ديگر حال و هواي چريكي در سر ندارد. انقلابي سابق مدت‌ها است بر مسند هيچ پست و كرسي اجرايي ننشسته و ديگر به مشي انقلاب و انقلابي‌گري باور ندارد. بهزاد نبوي ديروز در گفت‌وگو با ايلنا براي اولين‌بار نبود كه صندوق راي را تنها راه تغيير توصيف كرد و اصلاحات را بر انقلاب ارجح دانست. نبوي كه 20 ماه انفرادي اوين در دوران پهلوي را از سرگذرانده، معتقد است كه «رفتار و عملكرد مردم» او را به اين اعتقاد رسانده كه «حتي كساني كه در سخن انقلابي مي‌نمايند، ‌در عمل به صندوق‌هاي راي رجوع مي‌كنند» شاهد مثال نبوي انتخابات 92 است كه اولين انتخابات پس از حوادث 88 به حساب مي‌آيد. او گفته است بعد از 88 تلاش‌هاي گسترده‌اي براي مايوس كردن مردم ديده‌شد اما مردم با وجود ردصلاحيت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با هدايت او و سيد محمد خاتمي به مناسب‌ترين نامزد اقبال نشان دادند اما به دنبال براندازي و انقلاب نرفتند. بهزاد نبوي پس از اعتراضات دي ماه سال گذشته حتي زماني كه اين اعتراضات به سمت راديكال شدن پيش رفت جزو اصلاح‌طلباني بود كه انقلاب دوباره را نافرجام مي‌دانست و همچنان بر باور به صندوق راي تاكيد داشت. او ديروز باز هم بر اين باور تكيه و تاكيد كرد و گفت «امروز مردم عاقل‌تر و هوشيارتر از گذشته‌ شده‌اند و مي‌دانند بهترين راه براي تغيير وضع موجود به وضع مطلوب رجوع به صندوق راي است»

تندروهاي داخلي و ترامپ

نبوي در گفت‌وگوي اخير به ماجراي برجام نيز اشاره و اين سوال را مطرح كرد كه ترامپ چگونه مي‌خواهد استفاده ايران را از نتايج برجام منتفي كند؟ نبوي پاسخ داده كه «او بطور روشن مي‌خواهد اروپا، ژاپن، كره و ساير كشور‌ها را با مطرح كردن موضوعاتي مانند فعاليت موشكي ايران و طرح خروج از برجام از سرمايه‌گذاري در كشورمان منصرف يا فضاي ناامن براي سرمايه‌گذاران ايجاد كند. » موضوعي كه نبوي معتقد است تندروهاي داخلي با اقدامات، ‌اظهارات و سياست‌هاي خود «كمك شايسته‌اي» به اهداف ترامپ مي‌كنند تا دولت روحاني زمينگير شود. نبوي همچنين از چالش اين‌روزهاي پايتخت صحبت كرده است. چالش انتخاب شهردار. او گفته است اگر جاي نجفي بود استعفا نمي‌داد اما چون نجفي «اهل درگيري‌هاي آنچناني نبود و مي‌خواست صرفا شهردار باشد و خدمت كند توان فشارهاي وحشتناك را نداشت. » او معتقد است كه استعفاي نجفي نه به نفع او و نه به نفع اصلاح‌طلبان بود. نبوي البته قاليباف را شهردار 12ساله موفق تهران مي‌داند كه ارتباط قوي با نهادهاي قدرت داشت گرچه تاكيد دارد اين گزاره به پيش از مسائل مالي اخير باز مي‌گردد.

محدوديت در «تكرار مي‌كنم»

نبوي معتقد است كساني كه موافق ايجاد محدوديت در فضاي مجازي هستند خود را پشت «سپر اخلاقي» پنهان مي‌كنند گرچه مساله اصلي آنها محدود كردن اطلاع‌رساني و تغذيه مردم به اطلاع‌رساني جهت‌دار و كنترل اعضاي فضاي مجازي است. او راي‌گيري انتخابات مجلس دهم را مثال مي‌زند كه انتشار «تكرار مي‌كنم» خاتمي از طريق فضاي مجازي چه تاثيري بر نتيجه آرا داشت. نبوي گفته است «همه امروز مي‌دانند بستن فضاي مجازي براي اين است كه آقاي خاتمي ديگر نتواند «تكرار كند»، براي اين است كه انحصار خط دادن به افكار عمومي فقط در دست يك طيف خاص باشد، كه البته تحقق اين آرزو محال است. »در پايان اين گفت‌وگو نبوي كيفرخواستي كه در دادگاه قرائت كرده و تاكيدش بر «به موسوي خيانت نمي‌كنم» را يادآوري كرد اما معتقد است مساله رفع حصر در توان روحاني نيست گرچه رييس‌جمهوري بايد تلاشش را بيشتر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون