• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4081 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت

ديدار رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با مراجع تقليد

اشرف بروجردي، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، 15 ارديبهشت در قم با مراجع عظام تقليد ديدار و گفت‌وگو كرد. اشرف بروجردي ضمن بيان گزارشي از وضعيت فعلي سازمان اسناد و كتابخانه ملي، از علماي اعلام خواست تا توصيه‌هاي‌شان را درباره سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران مطرح كنند.

اهميت حفظ نسخ خطي براي آيندگان

آن طور كه روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران اعلام كرده است، بروجردي در ديدار با حجت‌الاسلام والمسلمين سيدجواد شهرستاني، داماد آيت‌الله سيستاني و نماينده او در ايران، از تمركز تلاش‌ها بر حفظ اسناد گفت و اينكه ۲۵۰ ميليون برگ سند و ۴۰ هزار نسخه خطي و ۳۵ هزار نسخه چاپ سنگي در اين نهاد فرهنگي نگهداري مي‌شود. او در بخشي ديگر درباره اهميت تراث شيعي در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران گفت: مجموعه ۲۰ جلدي معجم‌المخطوطات العراقيه تدوين شده كه قرار است انتشار عمومي يابد و اميدوار هستيم با ياري علما، در دوره جديد كتابخانه ملي ايران، بتوان ميراث تشيع را حفظ كرد. حجت‌الاسلام شهرستاني با ذكر اين نكته كه هر كشوري به ميراث فرهنگي‌اش مي‌نازد، گفت: در همه دنيا بر همين ميراث خطي و فرهنگي اهميت و ارزش قائل مي‌شوند اما در كشور ما، چندان مورد توجه نيست. سفير يمن كه روزي نزد من آمده بود، گفت كه ما پس از جنگ كه منجر به تقسيم يمن به دو بخش شمالي و جنوبي شد، ديديم مهم‌ترين پشتوانه پول ملي و اقتصاد ما، مي‌تواند همين نسخه‌هاي خطي باشد كه بخش بزرگي از آنها، براي محفوظ ماندن، در ستون‌هاي مساجد، گنجانده شده بود. در ايران، همه‌مان شعاري زندگي مي‌كنيم و دلم مي‌سوزد براي اين سرزمين. ما با آن پيشينه تاريخي كهن و فرهنگ غني، بهترين ابزار را داشته‌ايم و داريم اما متاسفانه استفاده نكرديم و هنوز پس از ۴۰ سال، هيچ قدمي براي فرهنگ برنداشته‌ايم.

كار بزرگ حفظ نسخ خطي

آيت‌الله العظمي وحيد خراساني در اين ديدار گفت: در كتابخانه ملي ايران، نسخ خطي منحصربه‌فردي موجود است و شما كار بزرگي مي‌كنيد. ان‌شاءالله به سبب حضور شما، اين آثار محفوظ خواهد ماند.

لزوم حفظ ميراث مكتوب شجره شيعه

اشرف بروجردي، ديدار با آيت‌الله‌العظمي جوادي آملي را هم در برنامه داشت. او در اين ديدار رسالت كتابخانه ملي ايران را انتقال‌دهنده ميراث اصحاب فكر و انديشه به آيندگان دانست و گفت: قرار شد شعبه‌اي از كتابخانه ملي ايران در قم ايجاد شود. بنا داريم تا خاندان‌ها را ترغيب كنيم براي انتقال اسنادشان به كتابخانه ملي ايران در قم و البته يكي از دغدغه‌هاي شما همين است كه مجموعه‌هاي نوشتاري حفظ شوند. او همچنين به مجموعه فهرستگان نسخ خطي ايران (فنخا) و معجم المخطوطات العراقيه اشاره كرد. آيت‌الله‌العظمي جوادي آملي نيز در بيانات خود ايران را كشور فرهنگي تمام‌عياري ناميد و گفت: شخصيت‌هايي داريم مانند بوعلي سينا و ابوريحان بيروني كه هزار سال از حيات‌شان مي‌گذرد و اينها مايه مباهات است. اين كشور بايد آثار فراوان علمي داشته باشد، البته نسخه‌هاي خطي فراواني داشت اما برخي نسخه‌هاي خطي به تاراج رفت و اكنون خيلي‌هاي‌شان در كتابخانه‌هاي غرب است و بايد براي حفظ اين سرمايه ملي كوشيد. او در ادامه ايران را سرزميني محفوظ در پناه ائمه معصومين (ع) دانست و اظهار كرد: در اصول فقهي خبر واحد حجت است اما در مسائل عقلي و كلامي خبر واحد حجت نيست و اين حلقه مفقوده است. درباره ائمه هدي، حداقل ۱۰۰ كتاب معتبر در دست ما است. اما به مرور كه عقب مي‌رويم، كتب معتبر كمتر مي‌شود تا مي‌رسيم به كتب اربعه. شيخ طوسي در اين ميان، دو كتاب دارد اما يك نفر است. خودِ شيخ طوسي يا از كليني نقل كرده يا صدوق و بعد مي‌بينيم كه هر دو آنها از زُراره نقل كرده‌اند. اما دين را نمي‌شود با خبر واحد پيش برد و اصول دين را نمي‌شود با خبر واحد ثابت كرد. بايد اصول را به نحو تواتر داشته باشيم يا خبر محفوف به قرينه قطعي. چه كسي آمده و گفته اصول دين با خبر واحد ثابت مي‌شود، احكام فقهي و فرعي ثابت مي‌شوند ولي اصول دين خير.

قول كمك براي كتابخانه ملي در قم

برنامه پاياني سفر به قم، ديدار با سيدمهدي صادقي، استاندار قم بود كه او در اين گفت‌وگو قول مساعد داد تا همه تلاش خود را به كار ببندد تا شعبه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در قم ايجاد شود. همچنين در حاشيه ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين هادي قبادي به عنوان مديركل سازمان در قم منصوب و مامور شد تا در اسرع وقت روند و روال راه‌اندازي شعبه قم را فراهم كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون