• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4081 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت

مبارزه با فساد در شهرداري تهران؛ فصل مشترك وعده‌هاي نامزدها

3 نامزد برنامه دادند،2 نامزد انصراف

حميدرضا خالدي

 

 

ديروز بالاخره بعد از حرف و حديث‌هاي بسيار نخستين راند از رقابت تنگاتنگ كانديداهاي تصاحب كرسي شهرداري تهران، در صحن شورا كليد خورد. اين رقابت در حالي آغاز شد كه 2 كانديدا از 7 كانديداي شهرداري تهران انصراف خود را رسما اعلام كردند تا ميرزايي، افشاني، حناچي، مكارم و حسيني گزينه‌هايي باشند كه برنامه‌هاي خود را در 2 روز براي اعضاي شورا تشريح كنند.

انصراف حجتي

محمود حجتي، وزير جهادكشاورزي و يكي از نامزد‌‌هاي تصدي شهرداري تهران در خلال برگزاري شصتمين جلسه شوراي شهر تهران و ري انصراف قطعي خود از نامزدي شهرداري تهران را طي نامه‌اي به شوراي اسلامي شهر تهران اعلام كرد. در بخشي از نامه انصراف او آمده‌است: با توجه به مسووليت كنوني اينجانب در دولت، تصديق خواهيد فرمود پذيرش مسووليت جديد منوط به اجازه و موافقت مقامات عالي‌رتبه نظام مي‌باشد كه در اين برهه حساس بر ادامه خدمت اينجانب در مسووليت فعلي تاكيد نمودند.

آلودگي زيست‌محيطي

حجت‌الله ميرزايي اولين نامزد تصدي پست شهرداري تهران بود كه ديروز پشت تريبون قرار گرفت تا از برنامه‌هايش براي تهران و اداره آن بگويد. رفع تبعيض و بي‌عدالتي يكي از محورهايي بود كه ميرزايي ديروز از آن به عنوان اصلي‌ترين محور برنامه‌هايش ياد كرد. وي با ذكر اينكه در تهران ناپايداري اجتماعي وجود دارد، گفت: براساس نظرسنجي‌هاي صورت گرفته ۸۶ درصد مردم گفته‌‌اند كه نسبت به هم بي‌تفاوت هستند و در واقع انسجام اجتماعي جاي خود را به گسيختگي و عدم تعلق داده است. ضمن آنكه ۸۶ درصد مردم گفته‌اند كه مهم‌ترين مشكلات تبعيض و نابرابري بين مناطق مختلف تهران در حوزه‌هاي مختلف است. او در ادامه گفت: ۹۳ درصد از شهروندان گفته‌اند كه آلودگي‌هاي زيست محيطي و ترافيك مساله اول و دوم شهر تهران است و تهران يكي از بزرگ‌ترين مركز توليد آلايندگي در بين كلانشهرهاي دنياست. به گفته وي، تنها سه درصد از منابع مالي تهران برآمده از مشاركت مردم و نزديك به ۸۰ درصد ناشي از ساخت و ساز و تخلفات ساخت و ساز است. نه تنها اقتصاد تهران يك اقتصاد كلنگي وابسته به ساخت و ساز است بلكه ماليه شهر تهران سنتي و پرريسك است. نامزد تصدي پست شهرداري تهران گفت: ۲۰۰ هزار ميليارد تومان منابع براي شهري كه بودجه آن ۱۷ هزار ميليارد تومان است به چه معنايي است؟ آيا نظام ماليه به ما اجازه مي‌دهد؟ خير، اين نظام ماليه باعث شد كه باغ و بوستان و خيابان‌ها را فروختيم و يك سازه ناساز از تجدد را پي‌ريزي كرديم. تهران تبديل به يك شهر خانه به دوش شد و عمر بنا‌ها به كمتر از ۲۰ سال رسيد. سروسامان دادن به وضعيت مالي شهريكي ديگر از برنامه‌هاي ميرزايي بودند كه در مورد آن گفت: براي نظام ماليه تهران با يك هدفگذاري سهل اما ممتنع مواجه هستيم؛ بايد دو اتفاق مهم رخ دهد ماليه شهر تهران به‌شدت سنتي است بخش بزرگي از منابع مالي از فروش غيرشفاف اراضي و املاك شهرداري تامين شده است و نمي‌دانيم در چه گردشي اين معاملات انجام و دارايي‌ها جابه‌جا شده است. او ادامه داد: روند تخريب تهران نيز در همين سال‌ها شدت گرفت و بهاي خدمات شهري در سال‌هاي ۸۵ تا ۹۵ هفت برابر شد؛ اين عادلانه نيست در شهرري باغ آذري و هرندي‌‌ همان عوارض نوسازي را بدهد كه يك باغ ويلا در شمال تهران با قيمت و ارزش چند ۱۰ ميلياردي پرداخت مي‌كند. نامزد تصدي شهرداري تهران در پايان گفت: شهرداري چند برابر آنچه بايد نيروي انساني دارد؛ بر چه اساسي ارتقاي شغلي مي‌دهيم و مديران را انتخاب مي‌كنيم؟ مگر دولت و شهرداري، خيريه است؟
ارتباطات شورا با سازمان برنامه و ماليات

بعد از ميرزايي نوبت به محمدعلي افشاني رسيد تا به عنوان دومين كانديداي شهرداري برنامه‌هايش را براي اعضاي شورا بازگو كند. وي در ابتداي سخنانش با ذكر اينكه فقط مديري مي‌تواند در حوزه مسووليت خود موفق باشد كه به قوانين آن حوزه اشراف داشته باشد، گفت: امروز بهترين ارتباط ممكن بين سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور مالياتي و بنده وجود دارد. او با اشاره به جلسه نوسازي دولت، گفت: به آقاي روحاني گفتم شما كه مي‌خواهيد صرفه جويي در سوخت كنيد، اولويت را به اتوبوس‌هاي شهري بدهيد؛ زيرا آلايندگي زيادي دارند و بهبود آن رضايت مردم را به همراه دارد. گزينه تصدي شهرداري گفت: يكي از معضلات اصلي شهر، مساله عدم همزماني طرح شهرسازي و طرح ترافيك است. با پيگيري فراوان در كميسيون زيربنايي تصويب شد كه منبع بطور همزمان انجام شود. افشاني با اشاره به اينكه ۳۰ سال با اين مساله درگير بوده‌اند و همديگر را نقض كرده‌اند، بيان داشت: ما در ساخت توسعه پايدار شهري، فقط ساخت ساختمان را مي‌بينيم. بيش از ۱۰ سال ثروت مردم بلااستفاده مي‌ماند؛ در حالي كه اگر آگاهي وجود داشته باشد، پروژه‌ها يكي پس از ديگري ساخته مي‌شود، نه همه پروژه‌ها را با يكديگر شروع كنيم و ساليان سال به درازا بكشد. نامزد تصدي شهرداري تهران گفت: چالش‌هاي حوزه فرهنگي و اجتماعي تكدي‌گري، زباله گرد‌ها، كودكان كار و طلاق است. بنابراين بايد نقش تهران را در رويدادهاي فرهنگي جهاني و بين‌المللي تقويت كنيم. افشاني گفت: بايد سطح مشاركت فرهنگي را هم ارتقا دهيم. اين ذهنيت وجود دارد كه فساد در سازمان‌ها و نهادهاي عمومي وجود دارد. براي اينكه بتوانيم اين ذهنيت را تغيير دهيم بايد مردم كاملا مطلع باشند كه در شهرداري چه مي‌گذرد. بايد نشاط را گسترش دهيم. اين دو مساله مي‌تواند چالش‌هاي اجتماعي را كاهش دهد. او تاكيد كرد: در استانداري استان فارس سعي كردم زنان در جلسات باشند و حالا دو مديركل قوي زن در استانداري فعاليت مي‌كنند.

جاي نشتي پول از شهرداري

آخرين نامزدي كه ديروز در صحن شورا مقابل اعضا قرار گرفت تا از برنامه‌هايش بگويد سرپرست كنوني شهرداري يعني سميع‌الله حسيني مكارم بود. مقابله با فساد و تخلفات ساختماني از مهم‌ترين محورهايي بود كه مكارم از همان ابتداي سخنانش به آنها اشاره كرد. وي با اشاره به اينكه مطالبات اصلي مردم تهران حمل و نقل عمومي، رفع آلودگي هوا، كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، افزايش تاب‌آوري و مبارزه با فساد است برنامه خود را سنجش پذير و نظارت پذير دانست و گفت: نشتي پول از شهرداري از مساله هولوگرام‌ها بود و با ابلاغ بخشنامه اخير پاشنه آشيل شهرداري مورد هدف قرار گرفت. وي ادامه داد: برنامه من با پيام «تهران شهر اميد» شروع شده است. نكته بعدي كه در برنامه من مورد توجه قرار گرفته، مطالبات مردم است كه بر اساس نظرسنجي‌هاي علمي به دست آمده است. در نظرسنجي‌ها از مردم پرسيده شده كه مهم‌ترين مساله تهران چيست كه به ترتيب چهار مساله اساسي و يك مساله تبعي را مشاهده كرديم. اولين مساله، ترافيك، سپس آلودگي هوا، مساله بعدي آسيب‌هاي اجتماعي و مساله چهارم تاب آوري است. مساله ديگر نيز در كنار اينها، فساد و فساد ستيزي است. اين كانديداي شهرداري تهران به آنچه انجام نخواهد داد اشاره كرد و گفت: اگرچه ديروز مطلع شديم كه دادگاه اضافه تراكم و اضافه ساخت را ممنوع اعلام كرده و اين يك چالش جدي براي ماست زيرا ۶ هزار ميليارد درآمد ما را كاهش مي‌دهد اما تا امروز خلاف قانون نكرديم و شهر را نفروختيم و نه تنها نفروختيم، بلكه 4 هزار و 200 ميليارد هم پرداخت كرديم. وي اضافه كرد: قطعا شهرفروشي نخواهم كرد و در مورد قطع يك درخت قطعا اغماض نمي‌كنم و حتي يك دقيقه از وقت خودم را مصروف كارهاي غير از شهرداري نمي‌كنم. اگرچه اصلاح‌طلبم و ۳۰ سال در اين مسير فعاليت كردم اما شهرداري چون يك نهاد خدمت‌رسان است، كار سياسي در شهرداري نمي‌كنم و به خدمت رساني مي‌پردازم. مكارم‌حسيني تاكيد كرد: در مقابل فساد، تبعيض و رانت و سوءاستفاده مالي در هيچ سطحي اغماض نمي‌كنم. بدين‌ترتيب نخستين روز از روزهاي ارايه برنامه‌هاي كانديداها در حالي به پايان رسيد كه هنوز دو كانديداي ديگر باقي مانده‌اند تا برنامه‌هاي خودشان را امروز در برابر اعضاي شورا ارايه كنند و درنهايت اعضاي شورا دو گزينه را به عنوان شهردار انتخاب و از بين آنها شانزدهمين شهردار پايتخت را برگزينند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون