• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4086 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت

آلبوم جديد كامكارها و اكران نامشخص سينما در ماه رمضان

كمتر از يك هفته تا شروع ماه مبارك رمضان مانده است، بنابراين خبرهاي سينما حول اكران اين ماه مي‌گردد. از سوي ديگر خبر رونمايي از كتاب ماني پتگر از پيشكسوتان حوزه تجسمي از خبرهاي مهم اين حوزه است. پگاه آهنگراني هم به نمايش «دستورالعمل‌هاي پرواز براي خدمه و خلبان» پيوسته است. هوشنگ كامكار هم خبر آلبوم جديد خود و گروه كامكارها را داده است.

 

بلاتكليفي طرح افطار تا سحر

كمتر از يك هفته ديگر ماه مبارك رمضان آغاز مي‌شود. در سال‌هاي اخير «طرح افطار تا سحر» همواره با آغاز ماه مبارك رمضان در سينماهاي تهران اجرا مي‌شود. طرحي كه باعث شد مخاطب بيشتري جذب سالن‌هاي سينما بشود. سخنگوي شوراي صنفي نمايش اعلام كرد: «قرار است تصميم‌گيري درباره شرايط اكران فيلم‌ها در ماه رمضان در جلسه اين هفته شوراي صنفي انجام شود. »او گفت: «هر طرحي كه به تصويب شوراي صنفي نمايش برسد، در صورتي موفق خواهد بود كه بتواند تبليغات خوبي براي آن داشته باشد.»

غلامرضا فرجي در اين باره به ايسنا گفت: «قرار است كه نمايندگان صنوف در شوراي صنفي پيشنهادهاي خود را در جلسه‌اي كه در اين هفته برگزار مي‌شود، اعلام كنند تا درباره آنها تصميم‌گيري شود؛ بنا بر اين هنوز مجوزي براي «طرح افطار تا سحر» داده نشده است.»

او ادامه داد: «درباره طرح افطار تا سحر در سينماها همه‌ساله در شورا صحبت ‌مي‌شود و سينماداران به عنوان مجري طرح‌هاي اكران فيلم در ايام ماه مبارك رمضان پيگير اين موضوع هستند. به طور مثال بايد مشخص شود كه سينماها از چه ساعتي تا چه ساعتي مي‌توانند فعاليت كنند، بهاي بليت چقدر خواهد بود و اينكه چه فيلم‌هايي نمايش خواهند داشت كه همه اين موارد قرار است در جلسه شوراي صنفي مورد بررسي قرار بگيرد.»فرجي با بيان اينكه هنوز پيشنهاد جديدي از طرف اصناف به شوراي صنفي نمايش داده نشده است، درباره راه‌هايي كه مي‌توان از طريق آن مخاطبان بيشتري را جذب كرد، توضيح داد: «به دليل اينكه ما در ايام ماه مبارك رمضان به لحاظ جذب مخاطب و خروجي گيشه‌ها با كاهش مواجه هستيم، سينماداران به دنبال اين هستند كه شرايط مطلوبي را براي خودشان ايجاد كنند. به همين دليل در برخي سال‌ها با اكران تعداد بيشتري فيلم يا در بعضي سال‌ها با كاهش بهاي بليت شرايطي را براي بالابردن استقبال تماشاگران ايجاد كرده‌اند.»

از سوي ديگر علي سرتيپي، رييس كانون پخش‌كنندگان سينماي ايران در گفت‌وگو با مهر درباره طرح اكران ماه مبارك رمضان كه به باز‌بودن سينماها پس از افطار تا پاسي از شب يا هنگام سحر اختصاص دارد، نكات ديگري را مطرح كرد: «اميدواريم تمهيدات در نظر گرفته شده براي اكران ماه مبارك رمضان كه طي چند سال گذشته اجرايي شده و به رونق سينماي ايران در اين ماه كمك كرده است، امسال نيز به خوبي دنبال شود.»

وي ادامه داد: «البته با توجه به اكران فيلم‌هاي خوب در سينماهاي كشور اميدواريم رونق گيشه در سال جاري به ويژه در اين ماه نيز قابل توجه باشد.»

رييس كانون پخش‌كنندگان سينماي ايران توضيح داد: «طرح اكران ماه مبارك رمضان در سال‌هاي قبل تنها در تهران دنبال مي‌شد و فكر مي‌كنم اين طرح در سال جاري بتواند در شهرهايي مانند اصفهان، شيراز، تبريز با توجه به سالن‌هاي جديدي كه در شهرها باز شده است، اجرايي شود.»

سرتيپي در پايان گفت: بي‌شك با فراگير شدن اين طرح در شهرهاي مختلف مي‌توانيم اميدوار به موفقيت بيشتري در گيشه و استقبال مردم از سينماها شويم.

 

هيچ در هيچ به روايت كامكار

آلبوم «هيچ در هيچ» اثر هوشنگ كامكار روي اشعار بيژن جلالي، هفته اول بعد از پايان ماه رمضان در فرهنگسراي ارسباران رونمايي مي‌شود. اجراي بخش‌هاي آوازي اين اثر برعهده ارسلان كامكار، برادر هوشنگ كامكار و صبا كامكار، دختر هوشنگ كامكار است و انتشار آن را رضا مهدوي برعهده دارد.

هوشنگ كامكار در يادداشتي براي اين رونمايي نوشته است: «من در «هيچ در هيچ» سعي كرده‌ام كه موسيقي‌ام از نظر جمله‌بندي ملوديك، شيوه هارموني و فرم و بيان تصاوير صوتي تا حدي با محتواي اشعار هماهنگ باشد. در واقع در موسيقي از نظر ساختمان ملوديك و هارمونيك از عوامل مدرن خاصي استفاده شده است ولي اكثر جملات آوازي به گونه‌اي داراي هويت ملي است. بخش‌هاي آوازي كه به صورت دوئت است تا حدي مشكل و پيچيده‌اند كه در آن از شيوه‌هاي پلي‌فوني و تدابير كنترپوانتيك و مدولاسيون‌هاي فراوان و دور از هم استفاده شده است. در اين اثر ويژگي‌هاي موسيقي ايران به نحوي جديد با هارموني مختص آن به كار رفته است، همان‌گونه كه خود جلالي از عوامل شعر و ادبيات غربي طوري استفاده كرد كه فكر و انديشه عرفاني او حفظ شود كه اين بي‌شباهت به سبك جديد موسيقي ملي ايران نيست.»

او در ادامه يادداشت خود آورده است: «به كار بردن فرم اشعار و ترتيب آنها با بيتي عرفاني از شعر مولانا از ديگر ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين اثر است. عرفان مدرن يكي از ويژگي‌هاي اشعار بيژن جلالي است كه من در اين اثر با توجه به هدفم در تركيب و هم‌زيستي عوامل سنت و مدرنيته، عرفان سنتي مولانا را با عرفان مدرن جلالي در بيان تصاوير شعري و ملوديك درآميخته‌ام كه وحدت فرمي عارفانه‌اي به كل اثر داده است و اين كاري است جديد و هدفمند كه ممكن است مورد انتقادهايي هم از طرف سنت‌گرايان قرار گيرد.»

 

رونمايي از كتاب نيما پتگر با سخنراني آغداشلو

مراسم رونمايي از كتاب نيما پتگر، نقاش نوگراي ايران همراه با سخنراني آيدين آغداشلو در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي‌شود.

اين كتاب گزيده‌اي از آثار نيما پتگر در ۱۲۸ صفحه و با طراحي و مديريت مهدي رحيمي با قطع رحلي و جلد شوميز به دو زبان فارسي و انگليسي به چاپ رسيده است. در اين كتاب؛ مقدمه‌اي ازمجيد ملا نوروزي؛ مديركل دفتر هنرهاي تجسمي و نقدهايي ازآيدين آغداشلو (شب‌هاي پر از گفت‌وگوهاي مدام)، شهروزمهاجر (شصت و هشت سال كارنامه نقاش) و جان كلاديو مكيارلا؛ رييس روابط انجمن فرهنگي ايتاليا در تهران به چاپ رسيده است. همچنين در اين كتاب ۷۴ اثر از آثار اين هنرمند كه بين سال‌هاي ۱۳۴۲ تا ۱۳۹۴ توليد شده، به چاپ رسيده است.

نيما پتگر دراول اسفند ۱۳۲۵ در تهران متولد شد و در ۵ فروردين ۱۳۹۴ در گذشت. وي طراحي را نزد پدرش، علي‌اصغر پتگر آموخت و در سال ۱۳۴۷ به ايتاليا رفت و در آكادمي هنرهاي زيباي رم در رشته مجسمه‌سازي تحصيل كرد. در سال‌هاي بعد دوره طراحي فيگوراتيو و نقاشي را در همان جا گذراند و در سال ۱۳۵۵ به ايران بازگشت و به تدريس پرداخت.

پتگر آثارش را در نمايشگاه‌هاي مختلف انفرادي و گروهي بسياري به نمايش گذاشته است كه ازآن جمله مي‌توان به نمايشگاه انفرادي نقاشان معاصر خاورميانه در سفارت تركيه، گالري سيحون، خانه هنرمندان، گالري دي و... اشاره كرد. همچنين آثارش در نمايشگاه‌هاي گروهي متعددي ازجمله فرهنگسراي نياوران، موزه هنرهاي معاصر تهران، نمايشگاه هنرمندان معاصر ايران در تركمنستان، رويا ميراژ در دوبي، نمايشگاه گروهي در كاليفرنيا و بوستون به نمايش در آمده است. روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران خبر داده است كه اين مراسم دو شنبه ۲۴ ارديبهشت ماه ساعت ۱۷/۳۰، با سخنراني مجيد ملا نوروزي مديركل دفتر هنرهاي تجسمي، علي محمد زارع رييس موزه هنرهاي معاصر تهران، آيدين آغداشلو، بهنام كامراني و با حضور هنرمندان رشته‌هاي مختلف هنري در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي‌شود.

 

آهنگراني در تئاتر

روز گذشته 22 ارديبهشت نشست خبري تئاتر «دستورالعمل‌هاي پرواز براي خدمه و خلبان» به نويسندگي و كارگرداني فرهاد فزوني در كافه آپ‌آرتمان با حضور عوامل و بازيگران برگزار شد. يكي از بازيگران اين نمايش پگاه آهنگراني است كه بيشتر در حوزه سينما فعال بوده است. او در اين باره گفت: «ديگر المان‌هاي قبلي برايم نشان‌دهنده موفقيت نبود بنابراين دو سال است كه در سينما بازي نكرده‌ام.»

پروسه به اجرا رسيدن اين نمايش حدود 2 سال طول كشيد و پگاه آهنگراني در اين رابطه گفت: «دو سال پيش فرهاد فزوني به من گفت كه مي‌خواهد تئاتري را كار كند كه ممكن است دو سال طول بكشد. اين حرف او با تصميمي كه چندي پيش براي زندگي شخصي خودم گرفته بودم مقارن شد؛ زيرا من به اين فكر مي‌كردم كه تا كي بايد به دنبال قراردادهايي بروم كه بسيار وسوسه‌انگيز هستند اما در نهايت آن چيزي نيستند كه من آنها را دوست داشته باشم. بنابراين من دنبال چيز ديگري بودم و ديگر المان‌هاي قبلي برايم نشان‌دهنده موفقيت نبود به همين دليل دو سال است كه در سينما هم بازي نكرده‌ام.»

به گزارش ايسنا او ادامه داد: «اين كار مانند آزموني براي من بود تا بتوانم تصميم بگيرم در چه حوزه‌اي فعاليت كنم. اين كار بيشتر از يك تئاتر براي من؛ نقطه چرخشي بود كه در زندگي من رخ داد و الان از آن بسيار راضي هستم. اينكه يك گروه تئاتري چند سال تمرين كند و بعد هم چند سال اجرا كند افسانه شده است در واقع تهوع از سيستم حاضر باعث شد كه اين كار را قبول كنم. فرهاد مرا صرفا به خاطر اينكه بازيگر سينما هستم به اين كار نياورده در صورتي كه خيلي از تماشاخانه‌ها حضور يك بازيگر چهره براي‌شان از اصلي‌ترين عوامل به نمايش گذاشتن يك تئاتر است.»

اين نمايش با بازي پگاه آهنگراني، مارين ون هولك، فرشاد فزوني، نكيسا بهشتي؛ همچنين صداي صابر ابر در تماشاخانه پاليز روي صحنه مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون