• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4089 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت

سه واكنش به يك بيانيه

نوبخت: تاريخ، روحاني را تكريم مي‌كند

محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت دوازدهم در شرايطي روز گذشته در نخستين نشست خبري خود با خبرنگاران پس از خروج ايالات متحده از برجام حاضرشد كه پرسشي درمورد بيانيه‌ اخير رييس مجلس خبرگان، منجر به اظهارنظر نسبتا مفصل اين مقام ارشد دولتي در رابطه با برجام شد. نوبخت با تاكيد بر اينكه شرايط كنوني وقت مناسبي براي درگير كردن ذهن مسوولان ديپلماسي كشور نيست، بر لزوم توجه به منافع ملي تاكيد كرد و گفت: برجام تمام مراحل قانوني و حقوقي خود را داخل كشور طي كرد؛ چه در مجلس و چه نكاتي كه رهبري مطرح كردند نيز رعايت شد. براي ارزيابي از درستي اجراي برجام بايد شرايط سال 92 را ببينيم. درسال 92 ما در شرايطي بوديم كه با يك اتهام واهي ازسوي رژيم صهيونيستي كشور ما تحريم شد و حتي كشورهاي دوست ايران نيز از ما دفاع نكردند. سخنگوي دولت تاكيد كرد: اگر دولت هيچ اقدامي نمي‌كرد، قطعا تاريخ، ما را نمي‌بخشيد. ما بايد اثبات مي‌كرديم كه فعاليت هسته‌اي ما نظامي نيست و اين تاييد را از آژانس گرفتيم. با برجام تحريم‌ها عليه ما رفع شد، هرچند مشكلاتي از قبيل ارتباطات بانكي باقي ماند اما ايران از محاصره اقتصادي خارج شد.

نوبخت درادامه با بيان اينكه با برجام اجماع جهاني عليه ايران از بين رفت، بيان كرد: عدم همراهي اروپا با ترامپ آيا ارزش ندارد؟ نوع مقابله اتحاديه اروپا و ازجمله فرانسه و انگليس با امريكا از دستاوردهاي برجام بوده است. اكنون مردم جهان مي‌دانند مواضع امريكا درست نيست و اين بزرگ‌ترين دستاورد ما است. سخنگوي دولت همچنين اظهار كرد: رهبري بارها از رهبران ديپلماسي ما به نيكنامي ياد كرده‌اند. ما در برجام چيزي از دست نداديم بلكه منافع زيادي به دست آورده‌ايم. تاريخ هم دكتر روحاني را تكريم مي‌كند، به خاطر شجاعت و خدمت به مردم. رهبرانقلاب هم به عنوان يك رهبر زيرك و بصير هميشه مورد احترام جامعه و تاريخ خواهد بود.

همزمان آيت‌الله علي‌اكبر مسعودي‌خميني از بنيانگذاران جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفت‌وگويي با ايلنا، به بيانيه آيت‌الله جنتي واكنش نشان داد و گفت: اينكه مي‌بينيم مقام رهبري هميشه فرمودند آقاجان! كار (مذاكرات) انجام دهيد اما اعتماد (به دشمن) نداشته باشيد و مواظب باشيد؛ اين حرف، يك حرف حسابي است كه آقاي رييس‌جمهور هم مي‌تواند بگويد من كه مخالفتي با فرمايشات مقام رهبري نداشتم و ندارم و اگر بنا بود مذاكره نكنيم، يك كلمه ايشان (رهبري) نهي مي‌كردند، و قطعا در اين صورت، نهي ايشان بر ما واجب‌الاطاعه بود و انجام مي‌داديم. آيت‌الله مسعودي‌خميني تصريح كرد: بايد به آقاي جنتي گفت كه شما در كلمات‌تان مواظب باشيد و فكر كنيد كه چه داريد حرف مي‌زنيد و چه مي‌گوييد والا اگر مواظب نباشيد، سوءاستفاده‌هايي كه دارد از سخن‌هاي اينچنيني مي‌شود، كاملا مشخص است.

حجت‌الاسلام مجيد انصاري نيز در گفت‌وگويي با جماران به اين موضوع پرداخته و با اشاره به انتشار اين بيانيه با امضاي رييس مجلس خبرگان مي‌گويد: درشرايط كنوني همه مردم و تمام نهادها، دستگاه‌ها و مسوولان كشور بايد همصدا و يكپارچه براي خنثي‌سازي آثار اين شيطنت‌ها حضور داشته باشند و از دولتي كه در خط مقدم مواجهه و مقابله با اين شيطنت‌ها است، حمايت كنند. امروز هم درست در شرايطي كه آقاي ظريف و دستگاه ديپلماسي كشور دارند براي جلوگيري از تحقق توطئه امريكا و حفظ برجام مشغول مبارزه و در حال مسافرت به روسيه و كشورهاي اروپايي هستند، اين نوع برخورد و اعلام موضع در واقع تضعيف دولت و تضعيف دستگاه ديپلماسي كشور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون