• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4091 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ ارديبهشت

اشتياق رييس‌جمهور امريكا براي ديدار احتمالي با رهبر كره شمالي

ترامپ: استمرار حكومت كيم را تضمين مي‌كنم

بعد از آنكه كره شمالي تهديد كرد در صورت استمرار رزمايش‌هاي مشترك امريكا و كره جنوبي، ديدار برنامه‌ريزي شده را ميان كيم جونگ اون، رهبر اين كشور و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا لغو خواهد كرد، رييس‌جمهور با اشتياق اعلام كرد كه حاضر است در صورت برگزاري اين ديدار تضمين‌هايي براي بقاي حكومت كيم در كره شمالي بدهد. بعد از مصاحبه دو هفته پيش جان بولتون، مشاور امنيت ملي ترامپ كه گفته‌بود قصد دارد تا تجربه ليبي براي خلع سلاح هسته‌اي را در پرونده كره شمالي تكرار كند، پيونگ‌يانگ با اشاره به اين اظهارات اعلام كرده‌بود كه در صورتي كه امريكا خواهان انجام چنين پروژه‌اي باشد، تمام روابط دوجانبه را قطع خواهد كرد. اما دونالد ترامپ، روز پنجشنبه با فاصله گرفتن از اظهارات مشاور امنيتي‌اش به پيونگ‌يانگ اطمينان داد كه امريكا به دنبال تكرار تجربه ليبي در كره شمالي نيست. ترامپ در عين حال تاكيد كرد كه حاضر است در صورت رسيدن به توافق ميان دو كشور «حمايت‌هاي جدي» از حكومت كيم در كره شمالي انجام بدهد. طي هفته گذشته كره شمالي ضمن تهديد در مورد احتمال لغو ديدار رهبر اين كشور با رييس‌جمهور امريكا، يك نشست بلندپايه با مقام‌هاي كره جنوبي براي گفت‌وگو در مورد صلح را نيز به دليل اجراي رزمايش‌هاي مشترك كره جنوبي و امريكا لغو كرده‌بود. به گزارش شينهوا روز پنجشنبه ري سون گئون، دبير كميته وحدت مسالمت‌آميز كره به خبرگزاري رسمي كره شمالي گفته‌بود كه براي از سرگيري مذاكرات صلح بين دو كره، سئول بايد رزمايش‌هاي مشترك با امريكا را پايان دهد و استفاده از فراري‌هاي كره شمالي براي حمله به پيونگ‌يانگ را متوقف كند.

در شرايطي كه مقام‌هاي امريكايي مي‌گويند كه برنامه‌ريزي براي ديدار 22 خرداد ماه جاري ميان كيم و ترامپ در سنگاپور ادامه دارد، سه روز بعد از تهديد كره شمالي براي لغو ديدار هنوز اعلاميه‌اي رسمي از سوي پيونگ‌يانگ در مورد سرنوشت ديداري كه براي ترامپ و كيم، اهميت تاريخي دارد، صادر نشده است. نگراني كره شمالي نسبت به اظهارات جان بولتون است كه گفته ‌بود براي خلع سلاح كره شمالي، خواستار پيگيري روشي است كه در برابر ليبي در پيش گرفته‌شد. در پرونده ليبي در شرايطي كه سال 2003، معمر قذافي، ديكتاتور وقت اين كشور كل برنامه سلاح هسته‌اي خود را بعد از توافق با امريكا تسليم كرد، 8 سال بعد امريكا و متحدانش در قالب ناتو به اين كشور حمله كردند كه نهايتا باعث سرنگوني نظام و مرگ معمر قذافي شد. اما دونالد ترامپ روز پنجشنبه تاكيد كرد: «مدل ليبي، الگويي نيست كه ما براي كره شمالي در نظر گرفته‌ايم، مدل ليبي كه به آن اشاره شده، معامله‌اي كاملا متفاوت بود. ما آن كشور را كاملا نابود كرديم. اما اين ماجرا براي كيم جونگ اون به شكلي است كه سر جاي خودش خواهد ماند. او در كشورش خواهد بود و زمامداري كشور را در اختيار خواهد داشت در حالي كه كشورش ثروتمند شده است.» به گزارش سي‌ان‌ان ترامپ در بخشي از سخنانش گفت: «ما هيچ‌وقت به قذافي نگفتيم كه اوه! حالا مي‌خواهيم ارتش كشورت را تقويت كنيم و همه اين چيزها را به تو مي‌دهيم. فقط رفتيم و با خاك يكسانش كرديم.» او خطاب به رهبر كره شمالي گفت: «بر فرض كه ديدار ميان ما برگزار شود، بر فرض كه اين ديدار نتيجه داشته‌باشد، آنگاه او حمايت‌هاي بسيار قوي خواهد داشت.» ترامپ در مورد حمايت‌ها و تضمين‌هايي كه قرار است به كيم بدهد، توضيح نداده است. هر چند جان بولتون و مايك پمپئو، مشاور امنيت ملي و وزير خارجه ترامپ، پيش از اين از تغيير نظام در كره شمالي سخن گفته‌بودند، اما به نظر مي‌رسد كه ترامپ حاضر است در صورت موفقيت ديدارش با كيم، براي حفظ حكومت او تضمين‌هايي ارايه كند.

در شرايطي كه از سوي تحليلگران امريكايي ترديدهايي در مورد قصد نهايي كيم جونگ اون از ديدار با دونالد ترامپ و عقب‌نشيني‌هاي اخيرش وجود دارد در واشنگتن نيز به نظر مي‌رسد كه اختلاف‌نظرهاي جدي در مورد روش برخورد با پيونگ‌يانگ وجود داشته‌باشد. در شرايطي كه رييس‌جمهور و وزير امورخارجه امريكا، از سرمايه‌گذاري در كره شمالي بعد از توافق هسته‌اي سخن مي‌گويند، سخنگويان رسمي كاخ سفيد و وزارت خارجه وجود چنين برنامه‌اي را تكذيب مي‌كنند. به نوشته سي‌ان‌ان گروهي از تحليلگران معتقدند كه ممكن است مانور اخير كره شمالي در تهديد براي لغو ديدار رهبران دو كشور، برنامه‌اي با انگيزه كنار گذاشتن جان بولتون تندرو و جنگ‌طلب از روند تصميم‌گيري در مورد پرونده اين كشور باشد.

در عين حال رييس‌جمهور امريكا همزمان با تضمين‌هايي كه در مورد استمرار حكومت كيم جونگ اون در پيونگ‌يانگ در صورت رسيدن به توافق با واشنگتن داد، تهديد كرد كه اگر كيم براي كنار گذاشتن برنامه هسته‌اي‌اش با امريكا به توافق نرسد همان روش «نابودسازي» كه در ليبي اجرا شد عليه او نيز عملي خواهد شد. كمتر از يك ماه مانده به زمان برگزاري ديدار احتمالي كيم و ترامپ، كاخ سفيد اعلام كرده است كه برنامه‌ريزي براي اين ديدار بدون تغيير در حال انجام است. سه‌شنبه هفته جاري قرار است رييس‌جمهور كره‌جوبي، مون جائه اين در سفري رسمي به واشنگتن سفر كند، سفري كه از سوي تحليلگران به عنوان مقدمه‌اي براي ديدار تاريخي كيم و ترامپ در سنگاپور محسوب خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون