• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4091 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ ارديبهشت

آزمايشگاه‌ها را با توليدات داخلي تجهيز كرده‌ايم

جليل مقدسي

دانشگاه صنعتي شيراز از چند سال قبل همكاري گسترده‌اي با صنايع مختلف برقرار كرده است. اساتيد اين دانشگاه در پروژه‌هاي مختلف با صنايع و كارخانه‌ها در حال كار هستند و به مدد آنها اين دانشگاه در صنايع مختلف از جمله آب، برق و نفت حضور داريم. البته وقتي صحبت از ارتباط صنعت و دانشگاه و حضور دانشگاه در حوزه توليد ملي مي‌شود بايد اين نكته را در نظر داشته باشيم كه وظيفه دانشگاه تربيت نيروي متخصص است و اين نيروهاي متخصص در حوزه‌هاي مختلف هستند كه دارند چرخ صنعت و كشور را مي‌چرخانند. شيوه صحيح حضور دانشگاه در بازار توليد اين است كه استاد دانشگاه به عنوان مشاور و راهنما در كنار صنعت و ساير حوزه‌ها قرار بگيرد و دانشجوياني تربيت كند كه اين روند را تسريع كند؛ همان اتفاقي كه در همه دنيا رخ مي‌دهد.

در دو سال اخير دانشگاه صنعتي شيراز حضور فعال‌تري به جهت مشاوره و راهنمايي بخش اجرايي و توليدي ايفا كرده است. ما در شهرك صنعتي شيراز يك دفتر داير كرده‌ايم و در حال حاضر دفتري به نام «پل» در اداره صنعت و معدن استان فعال است كه كارشناسان ما در آن مستقر هستند و صنايعي كه مشكلي داشته باشند از طريق اداره صنايع استان به اين دفتر ارجاع داده مي‌شوند و در حدي كه احساس نياز كنند از ما مشورت مي‌گيرند. توان هيات علمي ما اينگونه در همراهي با صنعت وارد عمل شده است.

با وجود اينها همچنان گزينه وارد كردن يكي از گزينه‌هاي آسان پيش‌روي صنايع است. به خصوص براي صاحب يك صنعت كه مي‌خواهد كسب‌وكار تازه‌اي راه‌اندازي كند و در بسياري مواقع به دنبال موارد آماده‌اي است كه زود هم به محصول برسد. اين افراد در بسياري اوقات براي بازگرداندن سريع‌تر سرمايه به سراغ محصولات خارجي مي‌روند. اما در سوي ديگر صنايع داخلي هستند كه از ابتدا كارشان را با توليدات و محصولات داخلي آغاز كرده‌اند و در حال حاضر ثمره كارشان را مي‌بينند.

دانشگاه صنعتي شيراز در زمينه آي‌تي دانشكده‌اي بسيار توانمند دارد، دانشكده‌هاي برق و شيمي و مواد و مكانيك و عمران همگي از رتبه‌ اول‌هاي كشور هستند. اساتيد اين دانشكده‌ها از دانش‌آموختگان برتر كشور و دانشگاه‌هاي دنيا هستند و زمينه‌هاي بسيار خوبي در اين دانشگاه براي رونق دادن به بازار توليدات داخلي فراهم است و همكاران‌مان را تشويق مي‌كنيم كه در صنايع مختلف با شركت‌ها و كارخانه‌ها همكاري داشته باشند. همين حالا در صنايع برق و الكترونيك و نفت و گاز فعال هستيم. در مقابل خودمان هم از محصولات داخلي استفاده زيادي داريم. در چند سال اخير از طريق نمايشگاه‌هايي كه برگزار مي‌شود و با حمايت وزارت علوم و معاونت علمي رياست‌جمهوري كه بخشي از هزينه‌ها را تامين مي‌كنند، تجهيزات آزمايشگاهي بسياري از توليدكنندگان داخلي خريده‌ايم. برخي از اين محصولات طبعا نقايصي دارند اما از آنجايي كه در اول كارشان هستند مي‌توان انتظار داشت كه اين نقايص برطرف شود و اين پيشرفت را مي‌توان ديد. مراكزي كه از اين حجم فارغ‌التحصيلان زبده مهندسي استفاده مي‌كنند به وضوح توسعه كيفي بيشتري هم داشته‌اند. يكي از نمونه‌هاي موفق در صنعت لوله‌هاي جي‌آر‌پي است كه براي انتقال آب از آنها استفاده مي‌شود. شركت فراسان، توليدكننده اين محصول تمامي مراحل اوليه ساخت كارخانه را هم با تكيه به تكنولوژي داخلي پيش برد و در حال حاضر هم نمونه موفقي از صنعت داخلي به شمار مي‌رود.

رييس دانشگاه صنعتي شيراز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون