• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4093 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

تريبون‌ جمعه؛ اميد يا نااميدي

امام جمعه اصفهان در گفت‌وگو با «اعتماد»: ستاد ائمه جمعه مديريت خاصي در جهت‌دهي به خطبه‌ها ندارد

انسجام داخلي و همدلي به عنوان عنصر ضروري و مورد نياز در شرايط فعلي جامعه محقق نمي‌شود مگر با افزايش اميد و اعتماد ميان مردم. مسوولان و چهره‌هاي سياسي از هر دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب نيز به اين مهم واقفند و در اين باره اتفاق نظر دارند. براي همين هم شاهديم كه محمدرضا باهنر از تريبون‌هاي رسمي همچون نمازجمعه به خاطر پمپاژ يأس و نا‌اميدي در كشور انتقاد مي‌كند. او در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم گفته است: «ما اگر پايشي از تريبون‌هاي رسمي كشور انجام دهيم، متوجه برخي از مسائل مي‌شويم... حتي تريبون‌هاي نماز جمعه و مصاحبه‌هايي كه روساي قوا مي‌كنند و سخنراني‌هاي برخي نمايندگان در مجلس جزو اين فهرست هستند... مي‌بينيد يك پمپاژ نااميدي و ناكارآمدي به جامعه ترزيق مي‌كنند و بعضي از اين موارد صرفا انگيزه سياسي دارد و كساني تصور مي‌كنند كه چون دولتي‌ها جزو جناح آنها محسوب نمي‌شوند پس بايد آنها را تخريب كرد.»

از خطيبان جمعه اما بيش از سياسيون انتظار مي‌رود كه درگير مسائل جناحي نشده و رسالت اين تريبون را به درستي انجام دهند. بدون شك ستاد ائمه جمعه نيز مي‌تواند در اين راستا نقش موثري ايفا كرده و گامي در راستاي تزريق اميد به جامعه بردارد. محمدتقي رهبر امام جمعه اصفهان اما معتقد است كه ستاد ائمه جمعه نقش خاصي در جهت‌دهي به خطبه‌ها ندارد. او در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: «ستاد ائمه جمعه مديريت خاصي روي اظهارات خطيبان ندارد. اينها يك نشريه هفتگي دارند كه اوضاع و احوال و مسائل را در آن منعكس مي‌كنند. اين مطالب براي آقايان ارسال مي‌شود اما اين‌طور نيست كه به كسي ديكته كنند كه چه بگويد يا چه نگويد.»

وي در پاسخ به اينكه آيا نشريه ستاد ائمه جمعه با بي‌طرفي كامل اخبار و تحليل‌ها را منعكس مي‌كند يا خير، گفت: «يك طرفه هم نيست. تحليل قضايا را ارايه مي‌كند و بالاخره هر تحليلگر هم نظر خاصي دارد. جهت كلي اين نشريه نيز در مسير امام، ولايت و مصالح كشور است.»

رهبر با تاكيد بر اينكه تزريق يأس و نااميدي از هيچ تريبوني به صلاح كشور نيست، گفت: «من نمي‌توانم در مورد همه نماز جمعه‌هاي سراسر كشور اظهارنظر كنم اما ممكن است انتقاد آقاي باهنر در پاره‌اي موارد قابل طرح باشد. اين موضوع به نظر من بيش از هر چه به پختگي و رويكرد امام جمعه بستگي دارد. به هر حال ائمه جمعه نيز همه در يك سطح نيستند. برخي از آنها بيشتر سرد و گرم چشيده‌اند اما برخي نيز جوان‌تر و كم‌تجربه‌تر هستند.»

رهبر با بيان اينكه انتقاد آقاي باهنر را رد نمي‌‌كنم، گفت: «ممكن است موارد اينچنيني وجود داشته باشد اما فضاي عمومي نمازجمعه‌ها اينطور نيست. هدف اصلي نماز جمعه و اين تريبون ايجاد وحدت و همدلي است و انتقادات راه‌گشا و سازنده نيز بيان مي‌شود.»

وي تاكيد كرد كه «من تاكنون نديده و خبردار نشده‌ام كه ستاد ائمه جمعه به كسي تلفن كرده يا به نحو ديگري مستقيما در مورد اظهارات ائمه جمعه دخالت كند. اين ستاد در چارچوب خود و با استفاده از همان نشريه عمل كرده و مستقيما به كسي خط و الگو نمي‌دهند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون