• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4094 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ خرداد

جليلي و رضايي در فضاي مجازي بار ديگر برجام را نشانه گرفتند

انتقاد جديد رقباي ديروز

سياست خارجي با محوريت پرونده هسته‌اي ايران از مهم‌ترين بخش‌هاي منظرات انتخاباتي دست‌كم در سه انتخابات اخير رياست‌جمهوري
بوده است.

موضوعي كه شايد سال 92 برگ برنده حسن روحاني شد و مسير او را به پاستور هموار كرد. روحاني در جريان مناظرات انتخاباتي پرچم‌دار تعامل با جهان بود و حل و فصل مشكلات بين‌المللي با 6 قدرت جهاني را وعده داد. پس از روي كار آمدن دولت يازدهم هم پرونده هسته‌اي به عنوان اولين پروژه‌ مهم كليد خورد تا سرانجام بعد از دو سال مذاكره فشرده توافقنامه بين‌المللي رسميت يافت. اين پروژه مهم اما در نيمه راه با همزمان با تغيير و تحولات در دولت امريكا دستخوش تغييرات شد.

همين اتفاق كافي بود تا مخالفان سياست خارجي دولت يازدهم و دوازدهم بار ديگر سينه سپر كرده و خروج امريكا از برجام را به رخ دولت بكشند. در اين ميان كانديداهاي سابق رياست‌جمهوري و رقباي پيشين روحاني نيز فرصت را مغتنم شمردند تا باز همان‌ حرف‌هايي را بزنند كه در جريان مناظرات انتخاباتي
گفته‌بودند.

 

يادآوري مناظرات 92

سعيد جليلي سال 92 كانديداي مطلوب جبهه پايداري و طيف تندتر اصولگرايان بود كه البته با اقبال مواجه نشد. با اين حال او به واسطه سمت‌هاي پيشين يعني معاونت وزارت خارجه، عضو تيم مذاكره‌كننده و دبير شوراي عالي امنيت ملي تلاش داشت تا از طريق شعارهاي سياست خارجي روحاني را آچمز كند، ‌اتفاقي كه اين روزها كه تنها عضوي از مجمع تشخيص مصلحت نظام است هم از ‌آن عقب نمي‌نشيند و در فضاي مجازي ماجراهاي مناظرات را تكرار مي‌كند.

او همين ديروز بخش كوتاهي از مناظره سال 92 خود با حسن روحاني را در توييتر بازنشر كرد و نوشت: « آيا خاطره تلخ اعتماد به اروپا در سال‌هاي 82 تا 84 به همين زودي فراموش شده است؟»

اين توييت و توييت قبلي جليلي در مورد برجام البته از سوي مخاطبان بي‌پاسخ نماند. عده‌اي با او همراهي كردند و عده‌اي هم نقد. كاربري از جليلي پرسيده‌بود «آيا خاطره تلخ تحريم‌ها در سال‌هاي ۸۷ تا ۹۳ به اين زودي‌ها فراموش شده؟» ديگري گفته‌بود « با اين حرف‌ها رييس‌جمهوري نمي‌شويد» و يك نفر توضيح داده بود «كسي زير برجام نزده دوست من، يك كشوري از شش كشور كه ما با ايشان مشكل داريم زده زيرش، مابقي كشورها خيلي مصمم دارند
ادامه مي‌دهند»

 

چهار درس تاريخي رضايي

محسن رضايي از ديگر رقباي روحاني است كه گرچه اقتصاد در صحبت‌هاي او حرف اول را مي‌زد اما نيم‌نگاهي هم به سياست خارجي داشت با اين حال همان زمان و دوران رويارويي‌هاي جليلي و روحاني به آنها گفته بود اين مناظره دو سويه به هيچ كجا نخواهد رسيد. البته او هم از همان دست رقبايي است كه بعد از تغيير تركيب طرفين توافق برجام از 1+5 به 1+4 ايده‌پردازي‌هاي خود را در قالب توييت‌ها يا پست‌هاي اينستاگرامي منتشر مي‌كند.

روز گذشته دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتشار متني در صفحه اينستاگرام خود چهار درس تاريخي سياست خارجي ايران را مورد بررسي قرار داد. رضايي نوشته كه نبايد سياست خارجي را به تعارف و ژست و گپ و گفت تقليل داد و اگر با تلاش و هزينه دادن روي كاغذ به جايي رسيديم بايد آن را نقد كنيم. او همچنين تاكيد كرده بارها تجربه شده طرف مقابل به تعهدات خود پايبند نيست و نبايد فرصت‌ها را از دست داد و نتيجه تضمين نگرفتن و امتياز دادن اين مي‌شود كه طرف مقابل تنها روي كاغذ
جلو مي‌آيد.

ذيل پست رضايي هم مملو از كامنت‌هاي موافق و مخالف بود. يك كاربر پرسيده‌ بود: «فرصت‌طلبي چيني‌ها و روس‌ها را نمي‌بينيد؟». كاربر ديگري گفته بود «ملت پاي اعتقادات خودشون و نظام‌شون هستند حتي در شرايط بدتر اما شما هزينه مي‌دهيد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون