• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4097 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد

بيانيه هماهنگ‌كننده كميسيون مشترك برجام

رفع تحريم‌هاي هسته‌اي جزو ضروري توافق است

كميسيون مشترك در تاريخ 4 خرداد 97 به درخواست جمهوري اسلامي ايران و براي بررسي تبعات خروج ايالات متحده از برجام و بررسي راه‌هاي پيش رو براي حصول اطمينان از اجراي مستمر همه ابعاد اين توافق، تشكيل جلسه داد. بر اساس مفاد برجام، كميسيون مشترك مسوول نظارت بر اجراي توافق هسته‌اي است. هلگا اشميد، دبيركل سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپايي، به نمايندگي از فدريكا موگريني، مسوول عالي سياست خارجي اتحاديه، رياست نشست كميسيون مشترك را با حضور چهار بعلاوه يك (چين، فرانسه، آلمان، روسيه، بريتانيا) و ايران در سطح مديران سياسي و معاونان وزراي خارجه بر عهده داشت. متعاقب صدور يازدهمين گزارش آژانس كه به تازگي منتشر شده است، آمانو مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ابتداي اين نشست حضور يافت. اعضاي برجام از تاييد دوباره پايبندي مستمر ايران به تعهدات هسته‌اي‌اش استقبال كردند و ايفاي نقش حرفه‌اي و بي‌طرفانه‌ آژانس كه وفق برجام و قطعنامه 2231 تنها نهاد مسوول نظارت و راستي‌آزمايي تعهدات هسته‌اي ايران است را مورد تمجيد قرار دادند.

اعضاي برجام از خروج ايالات متحده از برجام و اعلام وضع مجدد تحريم‌هاي امريكا كه وفق برجام لغو شده‌ بودند، ابراز تاسف كردند. برجام يكي از اجزاي اصلي ساختار جهاني عدم اشاعه و يك دستاورد بسيار مهم ديپلماتيك است كه به اتفاق آرا به تاييد قطعنامه 2231 شوراي امنيت رسيده است. نشست كميسيون مشترك فرصتي فراهم آورد تا به خروج يكجانبه امريكا و تبعات آن پرداخته شود و در خصوص مسير پيش رو، و اجراي مستمر برجام در خصوص تعهدات مرتبط با هسته‌اي و رفع تحريم‌ها و همچنين كانال خريد و همكاري‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز بحث و گفت‌وگو شود.

اعضاي برجام تعهد خود به اجراي مستمر، كامل و موثر برجام همراه با حسن‌نيت و در فضايي سازنده را يادآور شدند و رفع تحريم‌هاي مرتبط با هسته‌اي براي عادي‌سازي روابط اقتصادي و تجاري با ايران را جزو ضروري برجام دانستند. بر اساس مباحث صورت گرفته در نشست كارگروه اجراي رفع تحريم‌ها كه در روز پنجشنبه برگزار شده بود، اعضاي برجام تبعات احتمالي وضع مجدد تحريم‌هاي امريكا را بررسي كردند. در اين رابطه، اعضاي برجام گام‌هاي مشترك براي يافتن راه‌حل‌هاي عملياتي طي چند هفته آينده در رابطه با موضوعات زير را مورد بحث و بررسي قرار دادند: حفظ و تعميق روابط اقتصادي با ايران، تداوم فروش نفت، ميعانات گازي و فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي و نقل و انتقالات مربوطه؛ تعاملات كارآمد بانكي با ايران؛ تداوم حمل و نقل دريايي، زميني، هوايي و ريلي با ايران؛ تامين بيشتر اعتبارات صادراتي و ايجاد مسيرهاي ويژه در حوزه‌هاي مالي، بانكي، بيمه و تجاري با هدف تسهيل همكاري‌هاي اقتصادي و مالي از جمله از طريق حمايت عملي از تجارت و سرمايه‌گذاري؛ توسعه بيشتر و اجراي تفاهمنامه‌هاي همكاري و قراردادهايي كه شركت‌هاي كشورهاي ثالث با همتايان ايراني خود منعقد كرده‌اند؛ سرمايه‌گذاري بيشتر در ايران؛ حمايت از فعالان اقتصادي و تامين فضاي اطمينان بخش حقوقي؛ توسعه بيشتر فضاي شفاف و قانونمند كسب و كار در ايران.

اين تلاش‌ها براي حفظ منافع كسب‌وكارها و سرمايه‌گذاراني است كه با ايران تعامل دارند. اعضاي برجام اين نكته را مورد توجه قرار دادند كه فعالان اقتصادي كه به دنبال كسب‌وكار قانوني در ايران هستند با حسن‌نيت و بر اساس تعهدات مندرج در برجام كه به تاييد بالاترين سطوح رسيده و به اتفاق آرا مورد تاييد قطعنامه شوراي امنيت است، به كار با ايران پرداخته‌اند. اعضاي برجام بر تعهد خود براي تلاش جهت حصول اطمينان از اينكه اين منافع كماكان تامين شود تاكيد كردند و بدين منظور توافق كردند كه به گفت‌وگوهايي فشرده‌تر در همه‌ سطوح از جمله در سطح كارشناسي براي يافتن راه‌حلي عملي براي موضوعات مورد اشاره ادامه دهند. اعضاي برجام توافق كردند كه اقدامات جاري خود در كميسيون مشترك و همه نهادهاي زيرمجموعه آن را در قالب چهار به‌علاوه يك و ايران، به‌خصوص در كارگروه اجراي رفع تحريم‌ها افزايش دهند. در اين نشست ايران پيشنهاد كرد كه در گام بعدي نشست كميسيون مشترك در سطح وزرا برگزار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون