• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4099 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۷ خرداد

فخاري، عضو شوراي شهر تهران:

فرزندان براي رشد رواني بسامان به والدين نياز دارند

گروه اجتماعي| الهام فخاري، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران ديروزدر نطق پيش از دستور خود به ابعاد اجتماعي زندان، زنداني و خانواده زندانيان در شهر تهران پرداخت.

وي با بيان اينكه ۲۱هزار زنداني در شهر تهران به سر مي‌برند، گفت: از اين تعداد، ۳ درصد زنان و نيم درصد كودكان و نوجوانان هستند. از اين ميان ۶۴ درصد زندانيان متاهل هستند و با تاسف بسيار هفتاد درصد آنان زير ۴۰ سال سن دارند. حدود نيمي از زندانيان (۴۲درصد) جرايمي مربوط به مواد مخدر دارند و جالب است كه ۶۵ درصد زندانيان معتاد هستند. همچنين ۹۶ درصد زندانيان جرايم غير عمد استان تهران، محكومان مالي هستند كه در اين بين ۷۵ درصد آنان به دليل ناتواني در پرداخت چك صادر شده به زندان افتادند!

وي با استناد به همين آمار گفت: اين آمار مويد آن است كه مواد مخدر مساله اصلي زندان‌ها و زندانيان است؛ به استناد آمار فوق، يكي از مسائل اصلي‌اي كه باعث زنداني شدن جرايم عمدي مي‌شود، «مواد مخدر» است. ضمن آنكه مي‌توان گفت آينده پرمخاطره نوجوانان، جوانان و زنان زنداني؛ كودكان و نوجوانان و زنان به عنوان اقشار آسيب‌پذير جامعه هم محتاج نگاه ويژه‌اي از سوي سازمان زندان‌ها است، اگر چه تدابيري به مانند كانون اصلاح و تربيت توانسته تا حدي تجربه موفقي را پشت سر بگذراند ولي مشكل اصلي اين افراد نه در طي كردن مراحل جامعه‌پذيري دوباره در كانون و تبديل رفتار نابهنجار به هنجار است، كه استمرار وضعيت اصلاح شده آنان در عرصه عمومي جامعه است!

فخاري تصريح كرد: نابساماني و رنج خانواده زندانيان؛ آمار ۶۴ درصدي زندانيان متاهل كه درصدي از آنان صاحب فرزند هستند ما را به دريچه‌اي ديگر براي تعمق و نگراني رهنمون مي‌كند. فرزندان به پدر و مادر براي رشد رواني بسامان نياز دارند. نبودن هر كدام از آنان در خانواده علاوه بر آنكه به ويژه در مورد نبودن پدر مي‌تواند تنگناهاي مالي به بار آورد باعث تنش و احساس ناايمني مداوم در خانواده مي‌شود. اگر قرار باشد زندان جايي براي تنبه و تربيت باشد بدون اداره اين تنش و ناامني براي كودكان فقط ابزاري براي رنج كودكان و پايه‌گذاري نابساماني‌هاي رواني براي آنان در كوتاه‌مدت و درازمدت مي‌شود. اين كودكان فردا بزرگ خواهند شد و اين زخم‌ها اگر التيام نيابد در جايي ديگر سر باز خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون