• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4101 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۹ خرداد

واكنش شهروندان يك محله به تخريب باغي قديمي در منطقه يك

شهروندان از قطع درختان باغ الهيه نگرانند

گروه اجتماعي| «نه فقط باغ الهيه كه ماجراي تخريب باغ‌هاي ديگري مثل سعادت‌آباد و... هم بيشتر ناشي از جوسازي‌هاست. ما اصلا يك شركت را گذاشته‌ايم مخصوص پيگيري وضعيت باغ‌ها و رسيدگي به آنها. الان خيلي جاها باغ‌هاي‌مان را با تانكر آب مي‌دهيم. آن وقت مگر امكان دارد كه ما بخواهيم حتي يك درخت را هم قطع كنيم باغ برره هم همين‌طور بود. خواهش مي‌كنم يكي را بفرستيد برود تحقيق كند. ما نيازي نداريم كه بخواهيم درختان اين باغ‌ها را قطع كنيم و جاي آن برج و ساختمان بسازيم... ولي به عنوان مثال يك درخت پوسيده‌اي را باد انداخته اما بعضي رسانه‌ها مي‌زنند كه اينها دارند درخت قطع مي‌كنند.» اينها بخشي از مصاحبه اختصاصي «محمد سعيدي‌كيا» رياست بنياد مستضعفان با روزنامه اعتماد در اولين روزهاي كاري سال 97 است. همين مطالب اما باعث شد تا اهالي محل طي نامه‌اي به سعيدي‌كيا به اين اظهارات واكنش نشان دهند و طي تماس‌هايي با روزنامه خواستار پيگيري مطالبات شهروندان محله در اين زمينه شوند. آنها در اين نامه مدعي شده‌اند كه 227 اصله درخت قديمي باغ خشك شده و از بين رفته است. اهالي در بخش ديگري از اين نامه نوشته‌اند: ما اهالي شهادت مي‌دهيم كه در زمان تصدي حضرت‌عالي به رياست بنياد مستضعفان، عوامل شما بعد از صدور پروانه و به قصد ساخت وساز در اين باغ با بيل مكانيكي به درختان سرزنده و سرسبز اين باغ يورش برده و تعدادي از درختان بي‌گناه را نيز قطع كرده‌اند كه با هوشياري مردم محله از ادامه اين عمل جلوگيري به عمل آمد. همچنين اهالي در اين نامه از مسدود كردن محل ورودي آب توسط بنياد و قطع آبياري درختان از سال 95 تا خرداد ماه 96 يعني زمان صدور حكم دادگاه، انتقاد كرده‌اند. اين نامه‌نگاري‌ها مصادف شد با سخنان احمد مسجدجامعي در مورد تخريب باغ ديگري در منطقه 2 به نام باغ برره. همين امر بهانه‌اي شد براي اينكه اهالي در اقدامي ديگر به وي نامه‌اي بنويسند و خواستار توجه او و ديگر اعضاي شورا به روند تخريب باغ الهيه شوند. سيد امير آذرنيا، يكي از اهالي محله و از همسايگان باغ با ارايه انبوهي از نامه‌هايي كه اهالي براي سازمان‌هاي مختلف و نهادهاي ذي‌ربط نوشته‌اند و در آنها خواستار توقف تخريب باغ شده‌اند به «اعتماد» گفت: با تلاش‌هايي كه از سال‌ها قبل انجام داديم و شكايتي كه به دادگاه كرديم از بهمن ماه سال 95 عملا تخريب گسترده باغ متوقف شد اما بعد از اينكه دادگاه شهرداري را مكلف به حفظ باغ كرد، شهرداري نيز به دلايل نامعلومي اين وظيفه را دوباره به خود مالك محول كرد و همين امر باعث شد تا رفت و آمدهاي وقت و بي‌وقت دوباره در باغ آغاز شود. وي افزود: جالب است بدانيد كه از مدت‌ها قبل به يك‌باره به جاي نام بنياد مستضعفان به عنوان مالك باغ، نام فرد ديگري به نام حسيني روي تابلوي مقابل باغ درج شد كه خود اين مساله جاي تامل دارد.

اين شهروند ساكن محله حسابي در ادامه گفت: بعد از حكم شهرداري مالك باغ به يك‌باره ديواره‌اي بلند از جنس گوني را مقابل باغ علم كرد تا جلوي ديد شهروندان را بگيرد كه البته با فشار اهالي و پيگيري‌هاي آنها مجبور به برچيدن اين ديوار شد.

آذرنيا در مورد سرنوشت نامه خود به سعيدي‌كيا نيز گفت: ما يك نسخه از نامه مزبور را به دفتر مقام معظم رهبري ارسال كرديم. در آخرين پيگيري انجام شده معلوم شد كه گويا از بيت به بنياد نامه زده‌اند كه مساله را پيگيري و پاسخ را براي‌شان ارسال كنند. براساس همين دستور رييس بنياد مستضعفان نيز دستور داده كه موضوع دوباره بازنگري و گزارشي براي ارسال به بيت رهبري آماده شود.

وي در پايان با ذكر اينكه هم اينك نيز به نظر مي‌رسد كه مالك باغ در پشت درهاي بسته درصدد خشك كردن درختان است، گفت: اميدواريم با ورود بيت رهبري به مساله كه نشان از حساسايت معظم‌له به موضوع حفظ باغات است، بالاخره سال‌ها تلاش اهالي محل به نتيجه برسد و اين باغ بزرگ و زيبا و قديمي از مرگ حتمي نجات پيدا كند.

علاوه بر تذكرو هشدار درباره باغ الهيه «احمد مسجدجامعي» و «مجيد فراهاني» اعضاي شوراي شهر تهران نسبت به آينده باغ برره، باغي كه در آن مجموعه برره ساخته شد، نيز هشدار داده‌اند.

 


ما اهالي محله يك نسخه از نامه‌اي را كه به رييس بنياد زديم به دفتر مقام معظم رهبري ارسال كرديم. در آخرين پيگيري انجام شده معلوم شد كه گويا از بيت به بنياد نامه زده‌اند كه مساله را پيگيري و پاسخ را برايشان ارسال كنند. براساس همين دستور رييس بنياد مستضعفان نيز دستور داده كه موضوع دوباره بازنگري و گزارشي براي ارسال به بيت رهبري آماده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون