• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4101 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۹ خرداد

نمايش نااميد‌كننده ايران در استانبول

آقاي كي‌روش تيمت را بساز

رسول مجيدي

 

 

جو تيم ملي ايران نسبت به 4 سال پيش كاملا فرق كرده. تيم كي‌روش ديگر آن محبوب 4 سال پيش نيست؛ تيمي كه منتقدين مي‌ترسيدند از آن انتقاد كنند. حالا هواداران تيم ملي خودشان جلوتر از منتقدين قرار گرفته‌اند و در برهه‌اي كه خيلي‌ها مي‌گويند فقط بايد از تيم ملي حمايت كرد، از كي‌روش و انتخاب‌هايش انتقاد مي‌كنند. دوشنبه‌شب قبل از بازي تداركاتي ايران و تركيه كه به شكست 2 بر يك ايران انجاميد، هواداران ايراني حاضر در استاديوم استقبال عجيبي از كي‌روش كردند. سرمربي تيم ملي يك‌ساعت قبل از مسابقه به زمين آمد تا كيفيت چمن را وارسي كند اما واكنش هواداران براي او كمي گران تمام شد. هواداراني كه از اتفاقا تعداد قابل توجهي داشتند، يك صدا نام سيدجلال حسيني، مدافع مغضوب كي‌روش را فرياد زدند؛ احتمالا به نشانه اعتراض به سرمربي پرتغالي كه نام او را پيش از اردوي تركيه خط زد.

بازي كه شروع شد، تشويق پيش از بازي تماشاگران رنگ و بوي ديگري به خود گرفت. تيم ملي در دقيقه پنج درست از همانجايي كه جانشين سيدجلال بازي مي‌كرد، ضربه خورد و خيلي زود از رقيب همسايه عقب افتاد. روزبه چشمي كه به خواست كي‌روش يك خط عقب آمده بود و در قلب دفاع بازي مي‌كرد، تبديل شد به مظنون اوليه شكست. او روي گل دوم هم جا ماند تا هواداران بلافاصله و اين‌بار با صدايي رساتر نام كاپيتان خط خورده پرسپوليس را فرياد بزنند. چشمي آخرين بار در تيم ملي اميد بود كه به قلب دفاعي رفت و با بازي ضعيف خود در اين پست-برخلاف بازي‌هاي جاندارش در پست هافبك دفاعي- موجبات نرسيدن تيم اميد به المپيك را فراهم آورد. مشكلات خط دفاعي ايران در بازي با تركيه البته تنها به ضعف چشمي در پست دفاع وسط بر نمي‌گشت. رامين رضاييان هم عملكرد خوبي در جناح راست خط دفاعي نداشت. جايي كه هواداران منتقد تيم ملي اعتقاد دارند وريا غفوري بايد بازي كند. وريا يكي از بهترين بازيكنان استقلال در فصل اخير بود كه اولين‌بار خود كي‌روش او را به تيم ملي دعوت كرد. اما حالا و در زماني كه غفوري در اوج قرار دارد، به اردو فراخوانده نشده است. كي‌روش پيش از عزيمت به استانبول، دليل عدم دعوت از غفوري را تغيير پست او در چندبازي اخير استقلال اعلام كرد. سرمربي پرتغالي اعتقاد داشت وقتي وريا در باشگاهش يك خط جلوتر بازي مي‌كند، نمي‌تواند در خط دفاعي تيم ملي بازدهي مناسبي داشته باشد. اين در حالي است كه رامين رضاييان كه دوشنبه شب جاي غفوري را گرفت، در بيشتر بازي‌هاي فصل در باشگاهش در پست وينگر بازي مي‌كرد!

 

كي‌روش تيم اصلي‌اش را لو نداد؟

عدم هماهنگي خط دفاعي تيم ملي درآستانه جام‌جهاني حالا خيلي‌ها را نگران كرده است. برخي از نزديكان تيم ملي و روزنامه‌نگاراني كه رابطه خوبي با كي‌روش دارند، معتقدند كي‌روش با نيت قبلي، بازيكنان اصلي مدنظرش را بازي نداده تا دست رقبا را در پوست گردو بگذارد. با اين همه به نظر مي‌رسد اين نكته دست‌كم در مورد خط دفاعي تيم ملي مصداق ندارد. راز نگه‌داشتن تاكتيك‌هاي يك تيم در فاز هجومي معنا دارد. جايي كه سرمربي مي‌خواهد نحوه به گل رسيدن تيمش را از چشم سرمربيان رقيب دور نگه دارد تا پادزهر آن كشف نشود. اما وقتي كي‌روش مي‌خواهد جوانگرايي كند و مدافعاني جوان را در جام‌جهاني بازي دهد، چرا نبايد در بازي‌هاي تداركاتي چند هفته به آغاز جام، آنها را با همديگر بازي دهد و هماهنگ‌شان كند؟

 

عملكرد اميدواركننده در فاز هجومي

تيم ملي البته در فاز تهاجمي عملكرد بهتري نسبت به بازي‌هاي قبلش داشت. انتقال توپ از دفاع به حمله بهتر انجام شد و ايران موقعيت‌هاي‌خوبي خلق كرد. تيم به وضوح هجومي‌تر از 4 سال پيش بازي مي‌كند و همين بارقه‌هايي از اميد را در دل هواداران تيم ملي روشن كرده است. با اين همه كي‌روش كه به گفته خودش برخي از بازيكنان را به دليل تغيير پست‌شان دعوت نكرده، دوشنبه شب، مسعود شجاعي را در پست هافبك دفاعي بازي داد و انصاري‌فرد مهاجم را به خط مياني آورد؛ تصميمي كه البته جواب نداد. ايران در بازي اولش با مراكش، سعيد عزت‌اللهي را به دليل محروميت انضباطي در اختيار ندارد و همين باعث شده تا پيدا كردن جانشين او تبديل به يكي از سوالات بزرگ كي‌روش شود.

 

واكنش اسپانيايي‌ها

بازي ايران با تركيه از چشم رسانه‌هاي رقيب هم دور نمانده. از جمله روزنامه آ. اس اسپانيا كه ديروز نوشته بود: تركيه ايران ضعيف را غرق كرد. تحليلگر اين روزنامه اعتقاد داشت تركيه در حال حاضر حسابي با روزهاي اوجش فاصله دارد و تيمي است در دوران بازسازي و بردش مقابل ايران كمي دور از انتظار بوده. او نوشته بود: «ايران در ديداري كه چهره ضعيفي از خود به نمايش گذاشت، بازي را به تركيه واگذار كرد. شاگردان كي‌روش نشان دادند كه اگر قصد دارند اندك ترسي به رقباي‌شان در جام جهاني بدهند، بايد در بسياري از زمينه‌ها بهتر شوند. آنها مقابل تركيه حرف خاصي براي گفتن نداشتند.»

 

تيم ملي نياز به تقويت دارد

كي‌روش حالا 3 هفته فرصت دارد تا ضعف‌هاي تيم ملي را بپوشاند. بازي بعدي تيم ملي ايران البته معلوم نيست با كدام تيم است و برگزاري مسابقه تداركاتي با يونان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد اما هرچه كه هست، سرمربي تيم ملي بايد پشت انتخاب‌هايش بايستد و آنها را هماهنگ كند. مطمئنا همه ما خيلي دوست داريم در فاصله كوتاه باقي مانده تا جام‌جهاني از تيم ملي حمايت كنيم، اما اگر واقع‌بين باشيم، حمايت بي‌چون‌وچرا از اين تيم نمي‌تواند به آن كمكي كند. ايران چند سالي است كه لقب بهترين تيم آسيا را يدك مي‌كشد، اما ممكن است با وضعيت آمادگي‌اي كه دارد، نه تنها بهترين نتيجه آسيايي‌ها در جام‌جهاني را نگيرد، بلكه تبديل به بدترين تيم قاره كهن در روسيه شود.

 


حمايت بي‌چون‌وچرا از تيم ملي نمي‌تواند به آن كمكي كند. ايران چند سالي است كه لقب بهترين تيم آسيا را يدك مي‌كشد، اما ممكن است با وضعيت آمادگي‌اي كه دارد، نه تنها بهترين نتيجه آسيايي‌ها در جام‌جهاني را نگيرد، بلكه تبديل به بدترين تيم قاره كهن در روسيه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون