• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4103 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۲ خرداد

ديدار صميمانه رهبر انقلاب با شاعران برگزار شد

حلاوت شعر و عطر حضور

گروه هنر و ادبيات

ديدار گرم شاعران و اهالي فرهنگ و اساتيد شعر و ادب فارسي با رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، چهارشنبه ۹ خردادماه و در شب ولادت كريم اهل‌بيت حضرت امام حسن مجتبي عليه‌السلام، با همان طراوت و تازگي هميشگي برگزار شد. امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته حجم گسترده‌اي از اشعار كه براي قرائت در اين جلسه ارسال شده بود مورد بررسي قرار گرفت. علي موسوي گرمارودي، يوسفعلي ميرشكاك، افشين علاء، قادر طهماسبي، علي انساني، ذكريا اخلاقي، ناصر فيض، اميري اسفندقه، سعيد بيابانكي، محدثي خراساني و بسياري از چهره‌هاي ادبي ديگر در اين ديدار شركت داشتند.

شش‌هزار شاعر متقاضي و خاطره‌اي

از محمد قهرمان

به گزارش مهر، عليرضا قزوه، مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي و هنري حوزه هنري انقلاب اسلامي در اين باره گفته است كه تعداد شعرهاي متقاضي جهت قرائت در اين ديدار به شش‌هزار قطعه رسيده است. عليرضا قزوه پيش از برگزاري اين ديدار، در گفت‌وگويي مفصل با خبرگزاري مهر اعلام كرده بود كه جلسه ديدار شعرا يكي از خاص‌ترين و جذاب‌ترين جلسات رهبر انقلاب است؛ بطوري كه هرساله اتفاقات بسيار شيرين و مباركي رخ مي‌دهد. به بركت اين جلسات شعر انقلاب پيشتاز همه هنرها قرار دارد و شعر فارسي متحول شده است. وي درباره علاقه رهبر انقلاب به شعر و ادبيات هم گفته بود كه شخصيت حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب پيش از آنكه شخصيتي سياسي باشند يك شخصيت ادبي هستند، همانطور كه حضرت امام‌(ره) نيز چنين ويژگي را داشتند. رهبر انقلاب در مشهد در دوران جواني و طلبگي در محافل ادبي حضور داشتند و خاطرات بسيار خوبي تعريف مي‌كنند. نمونه اين خاطرات همان است كه استاد قهرمان تعريف مي‌كردند كه رهبر انقلاب در جواني در جلسات شاعران خراسان حضور داشتند بزرگان را نيز نقد جدي مي‌كردند؛ بزرگاني چون آقاي قهرمان، جناب آقاي صاحبكار، استاد كمال، استاد شفيعي كدكني، اخوان ثالث. جالب است كه در آن زمان هم نظرات آيت‌الله خامنه‌اي در اين جلسات مورد توجه بود.

اين شاعر آييني ادامه داد: محمد قهرمان خاطره‌اي نقل مي‌كند كه روزي در يكي از همين جلسات و محافل شعري شهر مشهد، در يك موردي ايشان از شعر شاعر بزرگي كه در جلسه حضور داشت ايرادي گرفته بودند. دو تن از بزرگان نظر حضرت آقا را رد كردند و اما بعد از سال‌ها آقاي قهرمان گفت كه دريافتم نظر آيت‌الله خامنه‌اي درست بوده و آن دو شاعر مطرح اشتباه كرده بودند؛ اين مساله را در قالب مقاله‌اي در مطبوعات چاپ كرد.

محدوديتي وجود ندارد

قزوه ضمن بيان اين نكته كه هر ساله شاهد حضور چهره‌هايي تازه در اين ديدار هستيم نيز گفته بود كه بايد توجه داشت كه اين شعرها هيچ‌كدام شعرهايي نيست كه مدح باشد و شامل شعر نقدهاي اجتماعي، شعرهاي آييني و به‌طور كل شعرهاي فضاهاي مختلف است. يك سال شاعري از رهبر انقلاب پرسيد شعر آييني بخوانم يا عاشقانه كه رهبر انقلاب پاسخ دادند شعر عاشقانه بخوان؛ رهبر انقلاب محدود نمي‌كنند كه شاعر چه شعري بخواند اما قريب به اتفاق شعرها شعرهاي متعهد و آييني با مضامين اجتماعي و نقد جامعه است. قزوه تاكيد كرد: شاعران جوان و شهرستاني پشت و پناه بالايي ندارند اما با انگيزه و اشتياق حضور مي‌يابند و رهبر انقلاب آنها را تشويق مي‌كنند. هستند كساني كه در شهرستان خودشان، براي رييس اداره ارشاد غريبه باشند اما رهبر انقلاب آنها را مي‌شناسند. مثلا در جلسه سال گذشته مهدي جهاندار شعري را گفته بود و بسياري آن را نشنيده بودند. رهبر انقلاب فرمودند شعري كه سروديد بسيار زيبا بود. بعضي وقت‌ها كتاب تقديم مي‌كنند اما ايشان اين كتاب را قبلا خوانده‌اند. خود من در يك سال مي‌خواستم كتابي را تقديم كنم اما فراموش كردم با خودم به جلسه بياورم. در ميان جلسه رهبر انقلاب اشاره كردند كه من اين كتاب را از ابتدا تا آخر خوانده‌ام و كتاب بسيار خوبي است.

حضور 120 چهره تازه

ميهمانان دعوت شده به اين محفل شاعرانه ساعت 19 به خانه دوست رسيدند و بعد از تشريفات معمول، وارد بخشي از حياط بيت شدند كه علاوه بر اقامه نماز جماعت در آن مكان، فرصتي كوتاه تا اذان مغرب و موعد افطار نصيب شاعران مي‌شود تا از نزديك به گپ‌وگفت با مقام معظم رهبري بپردازند و تازه‌ترين آثار منتشره خود را تقديم ايشان كنند. بارش رگبار در آخرين ماه از بهار، دست اندركاران و ميهمانان اين مراسم را غافلگير كرد اما خوشبختانه باد و توفان و رگبار خللي در برنامه‌هاي از پيش تعيين شده ايجاد نكرد و بعد از اذان مغرب در فضايي دل‌انگيز نماز جماعت به امامت مقام معظم رهبري در حياط بيت معظم له برپا شد و پس از آن سفره افطار ميهمانان را به سوي خود فراخواند. قزوه كه چند سالي‌است اجراي اين مراسم را به عهده دارد، با ذكر ياد و نام شاعران درگذشته برنامه را آغاز كرد. قزوه در ابتداي برنامه گفت: امسال بيش از 120 چهره جديد در محفل حضور دارند و بيش از هفتاد درصد شاعران امشب براي اولين‌بار در اين محفل به شعرخواني خواهند پرداخت. وي افزود: در ميان مدعوين مادر و فرزند شهيد مدافع حرم و همسر شهيد دفاع مقدس به عنوان شاعر حاضر هستند. همچنين شاعراني از تمامي استان‌هاي كشور به اين برنامه دعوت شده‌اند و از افغانستان، هندوستان، پاكستان و حزب‌الله لبنان نيز ميهماناني در اين برنامه حضور دارند. قزوه با ذكر اين نكته كه امسال آقاي اميري اسفندقه او را در اداره جلسه همراهي مي‌كند، استاد موسوي گرمارودي را به عنوان اولين شعرخوان مراسم معرفي كرد.

آغاز برنامه با شعري از موسوي گرمارودي

ديدار شاعر با رهبر با شعري از علي موسوي گرمارودي آغاز شد. پس از آن كريمي مراغه‌اي از شاعران آذربايجان ادامه‌دهنده مراسم اين ديدار بود. پايان شعرخواني كريمي مراغه‌اي با تفقد مقام معظم رهبري همراه بود و با توجه به قرائت ابياتي آذري از كريمي، معظم له فرمودند: احسنت! خيلي خوب بود، چوخ گوزل!پس از كريمي نوبت به مرتضي اميري اسفندقه رسيد كه با يادي از مرحوم سيد حسن حسيني، افشين علاء را به شعرخواني دعوت كرد. علاء شعري نوجوانانه از زبان دو خواهر قرائت كرد كه بيتي از شعر او با تصحيح مقام معظم رهبري همراه شد. پس از شعر افشين علاء از قادر طهماسبي متخلص به فريد دعوت به شعرخواني شد. فريد علاوه بر شعر اول، ابياتي نيزبا موضوع فلسطين قرائت كرد كه اين اشعار تحسين مقام معظم رهبري را در پي داشت و ايشان فرمودند: شعر آقاي فريد داراي مضمون، الفاظ و مناسبت درست است كه قبل از اين هم مكرر اتفاق افتاده. ايشان خطاب به فريد فرمودند: شعر شما درست پاسخ به نياز روز بود و براي ايشان آرزوي سلامتي و رفع مشكلات كردند. يوسفعلي ميرشكاك شاعر ديگري بود كه در حضور مقام معظم رهبري شعر خواند و معظم‌له با جمله «ماشاءالله به اين قصيده‌سرايي بلند و زيبا و خوش‌لفظ» ايشان را مورد تفقد قرار دادند. سپس صفرعلي احمدي از كشور افغانستان شعري دروصف حضرت فاطمه معصومه(س) قرائت كرد و مقام معظم رهبري در تعريف از شعر فرمودند: طيب‌الله انفاسكم؛ با اينكه فارسي زبان مادري شما نيست ولي مثل كسي شعر مي‌خوانيد كه انگار فارسي زبان مادري اوست. عسگرشاهي از اردبيل، ايوب پرندآور از جهرم، جواد اسلامي از چناران، ميلاد حبيبي از خميني شهر و محمود حبيبي كسبي ديگر شاعران محفل امشب بودند كه اشعارشان را در موضوعاتي چون: فتنه آل‌سعود، شعر براي حضرت فاطمه معصوم (س) و شعر براي امام رضا(ع) قرائت كردند. همچنين بابك اسلامي از آذربايجان، سيدعلي شكرالهي از نجف آباد اصفهان، جواد جعفري نسب از سبزوار و رضا صالحي از مازندران ديگر شاعراني بودند كه در اين مراسم اشعار خود را در محضر مقام معظم رهبري قرائت كردند كه شعر رضا صالحي با موضوع پرچم مورد توجه مقام معظم رهبري قرار گرفت.

حضور موثر شاعره‌ها در اين ديدار

يكي از اتفاقات مهم در حوزه ادبيات، خصوصا شعرهاي رمضانيه در حضور رهبر انقلاب، حضور پررنگ شاعران زن است. امسال هم مانند سال‌هاي گذشته چندين چهره فعال در اين ديدار حاضر بودند كه شعرهاي‌شان از سوي مقام معظم رهبري مورد استقبال قرار گرفت. فاطمه معصومه شريف كاشاني ساكن قم اولين شاعره مدعو بود كه شعرش را خواند و عاليه محرابي از يزد نيز در ادامه به شعرخواني پرداخت و مقام معظم رهبري در پايان شعرخواني او: «اين هم موضوع تازه‌ايست. پرداختن به حال همسران شهيدان در شعر را كمتر داشتيم و خوبست كه بيشتر كار شود.»فائزه زرافشان از يزد، سمانه روشنايي از قم و سيده فرشته حسيني از ايلام از ديگر شعرخوانان محفل ديدار شاعران با مقام معظم رهبري بودند كه اشعار ايشان با توصيه‌ها و اصلاحاتي از سوي مقام معظم رهبري مورد توجه قرار گرفت.

اشاره به مسجد گوهرشاد در يك شعر

در ادامه اين ديدار، محمد حسين ملكيان از اصفهان شعري با موضوع ماجراي مسجد گوهرشاد قرائت كرد و مقام معظم رهبري پس از اين شعرخواني فرمودند: ايشان مساله گوهر شاد را بعد از هشتاد و چند سال مطرح كردند. اين نكته مهمي است. (ماجراي گوهرشاد) مساله مظلومي است كه قبل و بعد از انقلاب خيلي به آن نپرداختيم و ايشان به آن پرداختند.»امسال عباس احمدي، شاعر طنزپرداز تنها شعر طنز مراسم امشب را كه كنايه‌اي به برخي محافل و شب شعرهاي ادبي بود، قرائت كرد كه مورد توجه مقام معظم رهبري و حضار واقع شد. بعد از آن حسين مودب از مشهد شعرش را به شهداي سربلند كشور و شهيد محسن حججي تقديم كرد. سيداكبر سليماني از كهگيلويه و بويراحمد و مجيد لشگري از سيستان و بلوچستان آخرين شاعراني بودند كه توسط مجري جلسه دعوت به شعرخواني شدند و پس از آن با نظر مقام معظم رهبري آقايان حداد عادل، ولي‌الله كلامي، فاضل نظري و اميري اسفندقه اشعاري را قرائت كردند.

شعر حماسي شاعر خراساني

يك سروده ملي ميهني در ديداربا رهبرانقلاب با شعرا مورد توجه قرار گرفت. جواد اسلامي، سراينده اين شعراسلامي بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون