• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4103 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۲ خرداد

مديركل هنرهاي نمايشي خبر داد

شفاف‌سازي در بودجه تئاتر

مديركل هنرهاي نمايشي كشور با بيان اينكه اعتبار دفترچه‌اي تئاتر نسبت به سال گذشته حدود پنج ميليارد تومان كاهش يافته است، گفت: از اين پس در راستاي شفاف‌سازي، رقم كمك‌هزينه گروه‌ها به‌طور رسمي و عمومي اعلام مي‌شود.

شهرام كرمي كه اخيرا اظهار كرده است، «اعتبار اداره كل هنرهاي نمايشي نسبت به سال گذشته تغييري نخواهد داشت در نتيجه ما ناچاريم كه در هزينه‌ها صرفه‌جويي كنيم.»

در گفت‌وگويي با ايسنا در پاسخ به اينكه آيا اين اظهارنظر به معناي اين كاهش بودجه تئاتر است آن هم در حالي كه رقم بودجه تئاتر كشور در لايحه سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ با بيش از 10 ميليارد تومان افزايش همراه بود؟ بيان كرد: در موضوع بودجه بايد اين نكته را اشاره كنم كه يك اعتبار دفترچه‌اي براي تئاتر پيش‌بيني مي‌شود و مهم اين است كه ما بتوانيم چقدر از آن را وصول كنيم. سال گذشته حدود ۳۷ ميليارد تومان براي اداره كل هنرهاي نمايشي مصوب شد كه فقط حدود ۱۸ ميليارد تومان را
توانست بگيرد.

او افزود: امسال نزديك به ۳۲ ميليارد تومان براي ما مصوب شده ولي اعلام كردند كه مي‌توانيم جدا از اين رقم، به شكل ويژه با ارايه برنامه، اعتبار ديگري داشته باشيم يعني بايد طوري دفاع كنيم و بگوييم اينها فوق‌برنامه هستند كه بشود معادل سال گذشته همان رقم ۳۷ ميليارد تومان را داشته باشيم. البته سال گذشته تقريبا كمي بيشتر از نصف بودجه يعني حدود 60 درصد جذب شده بود و امسال بايد تلاش كنيم بيشتر از ۶۰ درصد را جذب كنيم كه حداقل اعتباري بيش از سال قبل داشته باشيم.

كرمي در عين حال با تاييد اين نكته كه با توجه به اختلاف پنج ميلياردي بودجه امسال و سال گذشته، جذب بيش از ۶۰ درصد هم ممكن است به اندازه رقم سال قبل نشود، در پاسخ به اينكه چرا اعتبار پيش‌بيني شده كمتر شده است؟ گفت: اين اعتبار را وزارتخانه نسبت به عملكرد سال گذشته در دفترچه سالانه منظور مي‌كند، يعني عملكرد سال گذشته ارزيابي شده و به نسبت آن اعتبار امسال پيش‌بيني شده است كه البته به نظرم اعتبار خوبي هم پيش‌بيني شده است، اما الان مهم اين است كه ما بتوانيم نسبت به بودجه سال گذشته، ۲۰ تا ۳۰ درصد بيشتر جذب كنيم كه آن وقت با افزايش اعتبار روبرو
خواهيم بود.

وي خاطرنشان كرد: اداره كل هنرهاي نمايشي اعتبار دارد، اما جذب آن مهم است و اميدواريم برنامه‌هاي امسال ما اين توجيه را داشته باشد كه بودجه بيشتري جذب كند.

مديركل هنرهاي نمايشي در پاسخ به اينكه آيا قصد ندارد همانند بنياد سينمايي فارابي كه حمايت و وام به پروژه‌هاي سينمايي را به‌طور شفاف منتشر كرد در تئاتر هم رقم كمك هزينه‌ها به گروه‌هاي نمايشي را اعلام كند؟
اظهار كرد: اين شفاف‌سازي تاكيد وزير محترم فرهنگ بوده كه از امسال اجرايي شود و ما هم از اين پس به صورت فصلي، اعتبارات و كمك هزينه‌هايي را كه به گروه‌هاي نمايشي پرداخت مي‌كنيم، اعلام خواهيم كرد. اين روند مثبت و خوب است كه هم سبب مي‌شود هنرمندان بدانند ما چقدر اعتبار داريم و هم آشكارا مشخص مي‌كند كه چه كساني، چه گروه‌هايي و با چه شرايطي توانستند كمك هزينه
بگيرند.

اين مدير هنري و نويسنده و كارگردان تئاتر در پاسخ به اينكه آيا كاهش پنج ميلياردي براساس عملكرد سال گذشته اداره كل، به اين معناست كه اين مجموعه عملكرد خوبي نداشته است؟ گفت: در عملكردي كه ثبت شده گزارش‌ها به موقع ثبت نشده و در نتيجه اين مساله سبب شده كه اعتبار مصوب سالانه كمتر منظور شود، هر چند به نظرم جاي نگراني نيست و مهم اين است كه بتوانيم اعتبار لازم را جذب كنيم.

كرمي در ادامه درباره رقم بدهي‌ اداره كل هنرهاي نمايشي به جشنواره تئاتر فجر بيان كرد: از جشنواره تئاتر فجر سال گذشته بدهي‌هايي باقي مانده كه بخشي از آنها براي مسابقه عكس و پوستر است و مابقي هم به موسسات و شركت‌ها و هتل‌ها مربوط مي‌شود. آنچه را كه بايد به هنرمندان پرداخت مي‌كرديم هم از بودجه‌اي كه عيد دادند تسويه كرديم و همانطور كه اولويت ما بود در حال حاضر تعهدي به هنرمندان جشنواره نداريم. اما درباره باقي بدهي‌هاي فجر كه تقريبا بيش از يك ميليارد تومان است اميدواريم تا پايان خرداد بتوانيم پرداخت
كنيم.

او همچنين درباره معوقات گروه‌هاي تئاتري كه در طول سال گذشته اجرا داشتند هم گفت: از نيمه دوم آبان‌ماه سال 96 به بعد، معوقات هنرمندان و كمك هزينه‌ها پرداخت نشده و حدود چهار ميليارد تومان بدهي اين بخش باقي مانده كه قرار شده بخش عمده‌اي از آن تا پايان ماه خرداد به ما پرداخت شود تا به هنرمندان بدهيم و اميدوارم اين هم اتفاق بيفتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون