• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4113 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۹ خرداد

درباره شادروان حسن صدر‌حاج‌سيدجوادي

بهروز بهزادي

آنان پنج برادر بودند از پدري مجتهد. سه تن از آنان نامدار بودند. بزرگ‌ترين‌شان احمد بود. احمد صدر‌حاج‌سيدجوادي كه سياست پيشه كرد جذب نهضت ملي شد و عضو با نفوذ نهضت آزادي بود. در زمان نخست‌وزيري مهدي بازرگان وزير كشور و دادگستري شد. دو برادر ديگر حسن در روزنامه اطلاعات از زعماي قوم بود و علي‌اصغر در كيهان. البته علي‌اصغر ابتدا سرمقاله‌نويس اطلاعات بود. حسن را به روزنامه آورد و خودش به كيهان رفت. اين دو نيز تحصيلكرده بودند.

امروز برادر كوچك‌تر كه زماني مدير آرشيو و كتابخانه روزنامه اطلاعات بود و در دهه پنجاه سردبير روزنامه نيز شد در 89 سالگي درگذشت. او حسن صدرحاج‌سيدجوادي بود.در روزهاي آغازين كارم در روزنامه اطلاعات كه به سال 1347 بازمي‌گردد او را در آرشيو روزنامه مي‌ديدم. شخصيتي آرام داشت و متين. بعدها بيژن نفيسي به من گفت: او دكتراي خود را از سوربن فرانسه گرفته است و استاد ادبيات فارسي در دانشگاه تهران است. عباس مسعودي، مدير اطلاعات به دليل تحصيلات او آرشيو و كتابخانه را به دستش سپرده بود. حسن صدرحاج‌سيدجوادي تاليفات متعددي نيز دارد و به همين دليل بايد گفت او شايسته سردبيري روزنامه بود كه در سال‌هاي نخستين دهه 50 به اين سمت رسيد.

از محمد صالحي‌آرام يكي از همكاران قديمي روزنامه اطلاعات، امروز درباره حسن صدرحاج‌سيدجوادي پرسيدم كه درباره او سخن گفت. بخوانيد زيباست.

اول اينكه قهقهه‌هاي خنده اين دو برادر بزرگوار، علي‌اصغر و حسن صدر‌حاج‌سيدجوادي كه در تحريريه مي‌پيچيد استثنايي و معروف‌ترين خصوصيت آنان بود.

وفاداري مرحوم حسن صدر به روزنامه اطلاعات و بنيانگذار آن به قدري زياد بود كه با داشتن عالي‌ترين مدارك تحصيلي، دكتراي ادبيات تطبيقي از فرانسه، وقتي او را به عنوان سرپرست آرشيو روزنامه منصوب كردند، كوچك‌ترين اعتراضي نكرد و زماني هم كه ابلاغ سردبيري گرفت و با اين سمت كه در آن زمان اهميت بسيار بالايي داشت، مشغول انجام وظيفه شد، همان تواضع و مهرباني و خنده‌رويي خود را حفظ كرد. صحبت از خاطره شد. علي‌اصغر صدر حاج‌سيدجوادي نيز كه سرمقاله‌هاي روزنامه را همه روزه مي‌نوشت.در روزهاي 28 مرداد و چهارم آبان سرمقاله نمي‌نوشت. تا زماني كه در اطلاعات بود مشي خود را محكم و استوار حفظ كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون