• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4114 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ خرداد

درگيري نيروهاي ائتلاف با حوثي‌ها به فرودگاه حديده رسيد

نبرد براي حيات

گروه جهان| به گفته يك منبع نظامي ساكن يمن نبرد بين ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي و نيروهاي مردمي و انصارالله يمن به فرودگاه حديده كشيده شده است. به گزارش الجزيره، به گفته منابع آگاه، نيروهاي تحت حمايت عربستان سعودي و امارات متحده عربي، روز سه شنبه حمله خود را به فرودگاه آغاز كردند، اين در حالي است كه نيروهاي انصارالله تلاش كردند تا با توپ و تانك و خمپاره از پيشروي نيروهاي متجاوز جلوگيري كنند. يك منبع نظامي در ميان نيروهاي ائتلاف به خبرگزاري رويترز گفت آنها فرودگاه را تحت محاصره قرار داده‌اند.

گفتني است از چند روز پيش نيروهاي ائتلاف حمله زميني به بندر حديده‌ را كه در كنترل نيروهاي مردمي و انصارالله قرار داشت آغاز كردند. طبق گزارش‌ها هلي‌كوپترهاي عربستان سعودي و امارات متحده، موقعيت نيروهاي حوثي را در منطقه هدف قرار دادند و اين در حالي است علاوه بر نظاميان، غيرنظاميان زيادي در اين جنگ آسيب ديدند و سعي داشتند تا به نحوي از مناطق مورد حمله نيروهاي ائتلاف فرار كنند تا جان سالم به در ببرند.

برخي معتقدند كه اين حملات در شرايطي صورت گرفته است كه نيروهاي مردمي سعي داشتند تا از طريق پشت بام خانه‌ها و مدارس به وسيله تك تيراندازها جلوي پيشروي متجاوزان را بگيرند. گفتني است در شرايطي كه جنگ در حديده ادامه دارد، رسانه‌هاي يمني اعلام كردند كه در طول 24 ساعت بيش از 40 حمله هوايي در بخش‌هاي ديگري از يمن صورت گرفته است.

گفتني است با حمله به بندر حديده اصلي‌ترين خط ارتباطي براي تامين مايحتاج ضروري شهروندان يمني از بين رفته است. چرا كه بندر حديده نقشي حياتي براي تامين آذوقه و مواد مورد نياز مردم اين كشور كه تحت محاصره نيروهاي ائتلاف قرار دارند ايفا مي‌كند و اكنون عملا بيش از 70 درصد از جمعيت از دسترسي به مواد غذايي و پزشكي محروم مي‌شوند.

اما به نظر مي‌رسد عربستان سعودي و امارات به همراه متحدان غربي خود قصد دارند هزينه يك بحران انساني را براي پايان جنگ بپردازند. برنامه آنها از پا درآوردن نيروهاي مردمي يمن است كه 3سال نتوانستند آن را انجام دهند و تاكنون نه‌تنها 10هزار كشته بلكه يك فاجعه بزرگ انساني را به وجود آورده‌اند.

به گزارش الجزيره فرودگاه و بندر شهر حديده براي نيروهاي ائتلاف و حوثي‌ها به‌شدت حياتي است. چرا كه مقاومت حوثي‌ها تا زماني مي‌تواند اثر گذار باشد و دست برتر را براي آنها در فشارهاي بين‌المللي حفظ كند كه بتوانند در مذاكره احتمالي نيز امتياز بيشتري كسب كنند.

همچنين از سوي ديگر تصرف فرودگاه و بندر نيز براي نيروهاي ائتلاف كاملا اساسي است زيرا اين نبرد مي‌تواند باعث شكست حوثي‌ها شود. اگر حوثي‌ها نتوانند حديده را حفظ كنند موجب تضعيف موضع حوثي‌ها خواهد شد و نبرد آنها تنها براي بقا مي‌شود و ممكن است در اين شرايط در موضع ضعف پشت ميز مذاكره قرار گيرند.

نبرد حديده از هفت روز پيش آغاز شده و شرايط مردم يمن را سخت‌تر از گذشته كرده است. مردم يمن سه سال است كه حملات هوايي را تحمل مي‌كنند و در محاصره شديد قرار دارند، گرسنگي و شيوع بيماري وبا چالشي است كه اكنون با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند و اين روند روز به روز بدتر مي‌شود.

انور قرقاش وزير خارجه امارات متحده عربي در يك پست در شبكه‌هاي اجتماعي روز يكشنبه اعلام كرد كه پيروزي ائتلاف در حديده حوثي‌ها را به ميز مذاكره باز مي‌گرداند.

اما اكنون هر اتفاقي كه رخ دهد اين مردم يمن هستند كه ويرانه‌اي براي‌شان باقي مانده است. ده‌ها هزار نفر از ساكنين يمن از ترس جان‌شان و دوري از نبردي ناخواسته مشغول فرار هستند.

سخنگوي دبيركل سازمان ملل روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: حدود 5200خانواده برابر با 260 هزار نفر بر اثر حمله به حديده در معرض خطر قرار گرفته‌اند و شرايط بحراني است و انتظار مي‌رود كه تعداد اين افراد نيز افزايش يابد و خصومت‌ها نيز ادامه پيدا كند.

زيد رعد الحسين رييس سازمان حقوق بشر سازمان ملل نيز پيشتر ابراز نگراني كرده بود كه عمليات نظامي عربستان سعودي و امارات در يمن مي‌تواند ميليون‌ها غيرنظامي را به خطر بيندازد. وي در سخناني عنوان كرد: من بر نگراني هايم در مورد حملات مداوم ائتلاف عربستان و امارات در حديده تاكيد مي‌كنم كه مي‌تواند منجر به تلفات عظيم غير نظاميان و تاثيرات فاجعه آميزي در تلفات غيرنظاميان و كمك‌هاي بشر دوستانه داشته باشد كه ميليون‌ها نفر را با خطر مواجه مي‌كند. او در جلسه افتتاحيه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سخنراني كرد و در آنجا گزارشي كلي از وضعيت حقوق بشر ارايه داد كه بحث يمن يكي از اصلي‌ترين سرفصل‌هاي آن بود. ديميتري پوليانسكي معاون سفير روسيه در سازمان ملل نيز گفت: وضعيت بسيار ناراحت‌كننده است. ما همه اميدواريم كه هيچ چيز وحشتناكي در حديده رخ ندهد. اين تجزيه و تحليل مشترك ما از وضعيت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون