• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4118 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۴ تير

كتابخانه

كبوتران آوازخوان

زكريا تامر، نويسنده‌ مشهور جهان عرب، سال‌ها‌ست كه در آكسفورد زندگي مي‌كند. داستان‌هايش به بسياري زبان‌ها برگردانده شده و جوايز فراواني را نصيبش كرده است. داستان‌هاي او آميزه‌اي است از طنز و تراژدي، گذشته و حال، كهنه و نو، درون و برون، واقعيت و خيال كه سد زمان را در هم مي‌شكند و فضايي پر از رمز و راز و رويايي مي‌آفريند. از اين نويسنده تاكنون كتاب «پندهاي ناشنيده» و «بهاري خاكستري» به فارسي منتشر شده است. «رعد» مجموعه‌اي از داستان‌هاي زكريا تامر، نويسنده عرب است كه با ترجمه غلامرضا امامي توسط انتشارات «مرواريد» منتشر شده است. از‌جمله داستان‌هاي اين كتاب مي‌توان به عبدالرحمن كواكبي، بندگان خدا، واپسين پرچم و... اشاره كرد.

زندگي و آثار صادق چوبك

اكثر داستان‌هاي صادق چوبك حكايت تيره‌روزي مردمي است كه اسير خرافه و ناداني هستند. چوبك با توجه به خشونت رفتاري‌اي كه در طبقات فرودست ديده مي‌شد، سراغ شخصيت‌ها و ماجراهايي رفت كه هركدام بخشي از اين رفتار را بازتاب مي‌دادند و به‌شدت به دره تاريكي مي‌بردند. او يك رئاليست تمام عيار بود كه با منعكس كردن چرك‌ها و زخم‌هاي طبقه رها شده فرودست نه در جست‌وجوي درمان آنها بود و نه تلاش داشت پيشواي فكري نسلي شود كه تاب اين همه زشتي را نداشت. به همين دليل چهره كريه و ناخوشايندي كه از انسان بي‌چيز، گرسنه و فاقد رويا ارايه مي‌دهد، نه تنها مبناي آرمان‌گرايانه ندارد بلكه نوعي رابطه ديالكتيكي است بين جنبه‌هاي مختلف خشونت. «دريايي كه هميشه توفاني بود» سيري است در زندگي و آثار صادق چوبك. اين كتاب به قلم محمدرضا اصلاني توسط انتشارات «مرواريد» منتشر شده است.

بشر حقيقي، بشريت اصيل

«براي يافتن ماهيت حقيقي و اصلي بشر نبايد به آدم كه همان بشر هبوط كرده است، نگاه كنيم. بلكه بايد به مسيح بنگريم كه در او آنچه هبوط كرد از بين رفت و آنچه اصيل بود احيا شد. ما بايد با آنچه از مسيح مي‌دانيم، معلومات خود از آدم را تصحيح و تفسير كنيم زيرا آدم تا آنجا بشر حقيقي است كه بشريت اصيل مسيح را بازتاب دهد و ناظر به آن باشد.» اين بخشي از مقدمه كارل بارت است كه بر كتاب خود با عنوان «مسيح و آدم» نوشته است. كارل بارت كشيش، نويسنده و محقق ديني اهل سوييس بود كه اصلاحات عمده‌اي در پروتستانتيسم و عقايد كالوينيسم به وجود آورد و الهيات ديالكتيك را بنياد نهاد. او را مهم‌ترين اصلاحگر پروتستان قرن بيستم نام نهاده‌اند. «مسيح آدم» با ترجمه محمد صائبي توسط انتشارات ققنوس به تازگي منتشر شده است كه شامل دو بخش اصلي به ترتيب ذيل است؛ رساله به روميان و مسيح و آدم است.

عرفان در مسيحيت

«درباره عرفان مسيحي» راهنماي مطالعه و پژوهش در بعضي از مهم‌ترين موضوعات و مسائل عرفان مسيحي است. مقالات كتاب به قلم نويسندگان صاحبنظر و همراه با كتاب‌شناسي غني نوشته شده و علاقه‌مندان و پژوهندگان حوزه عرفان مسيحي با مطالعه آنها هم اطلاعاتي كلي و معتبر در اين خصوص كسب مي‌كنند و هم با منابع زياد براي مطالعه و تحقيق بيشتر آشنا مي‌شوند. «درباره عرفان مسيحي» نوشته جمعي از نويسندگان است كه نام آنها عبارتند از: برنارد مك‌گين، آلن ميچل، اندرو لاوت و شارلوت ردلر. اين كتاب با ترجمه محمد صائبي توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است و از مهم‌ترين بخش‌هاي آن مي‌توان به عرفان در عهد جديد، مكاشفه و تجربه ديني نزد پلوس، عرفان رهباني و شهود، آگوستين، الهيات سلبي و ثبوتي، مارتين لوتر، عرفان به مثابه وحدت متعالي اديان و... اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون